Att tänka på vid Maxi 77 köp

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
petter
Rookie

Att tänka på vid Maxi 77 köp

Inlägg av petter » ons 18 aug 2004, 17:56

Funderar köpa en maxi 77, har ni lite bra tips på ömma punkter som bör kollas extra.

Peter K

Maxi 77

Inlägg av Peter K » ons 18 aug 2004, 19:45

Om du kollar under 'Båtfakta' så finns det en länk till Seglings artikel om båten. Där nämns en del problem som kan uppstå so t ex läckande rutor som egentligen beror på underdimensionerade röstjärn.

göran

maxi

Inlägg av göran » fre 20 aug 2004, 09:01

Tänk på att äldre maxibåtar är fula och seglar ganska kass.

Bengt L

Maxi

Inlägg av Bengt L » fre 20 aug 2004, 13:54

Tvärtemot Göran tycker jag att Maxi 77 seglar ganska bra. Fast det var ju inte det som Petter undrade!

nils

snyggare

Inlägg av nils » fre 20 aug 2004, 14:18

Jag tycker att tex maxi77 med blått fält runt rutorna är fula, men om det är vitt så ser båten helt ok ut.

man får säkert mycket båt för pengarna i vilket fall som helst.

Peter K

Suck...

Inlägg av Peter K » fre 20 aug 2004, 14:40

Skönheten ligger i betraktarens öga brukar det heta. Jag är ganska övertygad om att Petter är på det klara med båtens utseende och att det inte var en av de 'ömma punkter' som han undrade om...

Guran
Trogen medlem

ömma punkter mm

Inlägg av Guran » lör 21 aug 2004, 07:15

Den bör ha Tie-rods installerade (std från 1978) för att kunna spänna vanten ordentligt samt att undvika läkage vid rutorna.

Kolla mothållen till både akter- och förstaget (rostar, och bör bytas till rostfritt syrafast).

Kolla eventuell sprickbildning på insidan av skrovet vid förstagsfästet.

Om fallen är orginal så kolla splejsningen av vajern.

Sedan bör naturligtvis allt annat som normalt kollas upp vid köp utföras, skrovgenomföringar, länspump, seglens ålder och kvalite, säkerhetsutrustning mm.

Lycka till och hoppas du blir en nöjd Maxi 77 ägare

Rgds
Guran

Skriv svar