Bygga rufflucka typ. X-99, Jeanneau mfl.

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Svante
Diamantmedlem

Bygga rufflucka typ. X-99, Jeanneau mfl.

Inlägg av Svante » fre 09 sep 2005, 07:47

I min Banner så är ruffhöjden aningen låg. Har sett på en del båtar, en rufflucka i plexi med träförstyvningar ovanpå. Med en sån konstruktion skulle man kunna få ståhöjd med stängd lucka vilket hade varit rätt gött.

Finns det ritningar på nätet eller kanske tom kompletta satser för montering med frästa trälister och så.

Jag velar lite med att sälja och inredas min båt. Frugan vill ha mer komfort :wink:

Svante

Proffessorn
Rookie

Inlägg av Proffessorn » mån 27 mar 2006, 21:21

Hej där ! Vad har du för sorts Banner? Är det möjligen en 41 sport du har ?

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem

Re: Bygga rufflucka typ. X-99, Jeanneau mfl.

Inlägg av toaen » mån 27 mar 2006, 21:46

Svante skrev:I min Banner så är ruffhöjden aningen låg. Har sett på en del båtar, en rufflucka i plexi med träförstyvningar ovanpå. Med en sån konstruktion skulle man kunna få ståhöjd med stängd lucka vilket hade varit rätt gött.

Finns det ritningar på nätet eller kanske tom kompletta satser för montering med frästa trälister och så.

Jag velar lite med att sälja och inredas min båt. Frugan vill ha mer komfort :wink:

Svante
Har samma problem men en helt anna båt. Det fattas några få cm på höjden Funderar i samma banor. Hur konstruktionen skall bli vet jag inte riktigt, men det brukar klarna så småningom. Blir dock inget inför denna säsong, men kanske till nästa år.

tommy

Användarvisningsbild
Håkan
Diamantmedlem

Inlägg av Håkan » tis 28 mar 2006, 11:00

Svante skrev:I min Banner så är ruffhöjden aningen låg. Har sett på en del båtar, en rufflucka i plexi med träförstyvningar ovanpå. Med en sån konstruktion skulle man kunna få ståhöjd med stängd lucka vilket hade varit rätt gött.

Svante
Jag följde din tråd ang ny båt tidigare, köpte du inte en Feeling i Holland?
Är det din gamla båt du skall sälja? Vad är det för båt 28, 30 eller ½-tonnare? Är själv lite sugen på en Banner 41 Sport, vad är ditt intryck av Banner som båt?

Mvh
Håkan
Äntligen ligger HP:n på Råå :-) :-) :-)

Proffessorn
Rookie

Inlägg av Proffessorn » tis 28 mar 2006, 20:54

Håkan skrev:

Svante
Jag följde din tråd ang ny båt tidigare, köpte du inte en Feeling i Holland?
Är det din gamla båt du skall sälja? Vad är det för båt 28, 30 eller ½-tonnare? Är själv lite sugen på en Banner 41 Sport, vad är ditt intryck av Banner som båt?

Mvh
Jag seglar Banner 41 Sport !!! Underbar .

Svante
Diamantmedlem

Inlägg av Svante » tis 28 mar 2006, 21:35

Håkan skrev: Jag följde din tråd ang ny båt tidigare, köpte du inte en Feeling i Holland?

Mvh
Båten såldes innan jag köpte Feelingen.

Bannern är en båt för seglare som gillar fart. Inte lika välbyggda som Jeppesens nästa baby, nämligen X-båtar men väldigt välseglande båtar. Halvtonnaren som jag hade är som en porche, det kan gå riktigt sakta men kan också gå väldigt fort - helt beroende på manskapet. Den är inte förlåtande...

Svante

MartinM
Diamantmedlem

Inlägg av MartinM » tis 28 mar 2006, 21:47

Har själv en X-99a, ribborna ovan på luckan har inte så mycket med hållfastheten att göra. De är snarare en förvaringsplats. På X-99an så sitter det endast fyra mindre skruv somm håller ribban, d.v.s endast två kan hjälpa till att hålla din tyngd om du vågar ställa dig på luckan.

Fixar man att bocka till plexiglas så skulle jag tro att det bara är att köra på. Sedan får man bygga ner med en list i framkan och bakkant på luckan. X-99an har en list i framkan men de stående luckorna är anpassade så att de är högre. Vilket man borde kunna fixa till, om man ändå är i farten.

Proffessorn
Rookie

Inlägg av Proffessorn » sön 02 apr 2006, 21:15

MartinM skrev:Har själv en X-99a, ribborna ovan på luckan har inte så mycket med hållfastheten att göra. De är snarare en förvaringsplats. På X-99an så sitter det endast fyra mindre skruv somm håller ribban, d.v.s endast två kan hjälpa till att hålla din tyngd om du vågar ställa dig på luckan.

Fixar man att bocka till plexiglas så skulle jag tro att det bara är att köra på. Sedan får man bygga ner med en list i framkan och bakkant på luckan. X-99an har en list i framkan men de stående luckorna är anpassade så att de är högre. Vilket man borde kunna fixa till, om man ändå är i farten.
Vilken Banner är det som du har ?? 28 , 30 eller 41 sport...

Skriv svar