Under 30-40\"...vad köper man då?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
leleif
Rookie

Under 30-40\"...vad köper man då?

Inlägg av leleif » sön 26 mar 2006, 20:23

Planerar att som 47-åring (begynnande 50-årskris?) trettio år senare återuppta den segling som jag älskade i tonåren. Skall börja lite försiktigt med en billig båt och är lite brydd över vad jag ska slå till på. Funderar på Hurley 20 (eller 18) eller en Westerly Cirrus. Finns det nån annan liten billig minihavskryssare (Havsfidran är väl lite dyrare...?)

Alltså, jag vill ha en båt som är rejält säker och stabil i offshore med rejäl vind och våghöjd , den skall ha rimlig komfort och ruffhöjd, behöver inte vara snabb, men ska samtidigt alltså inte kosta för mycket.
Har just börjat de kurser jag aldrig gick som ung; f-intyg, skepparex och kustskepparex.

Som sagt, alla tips på båt utifrån ovanstående kriterier mottages med ödmjuk tacksamhet

mvh
Leif, Göteborg

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem

Inlägg av Calle C » sön 26 mar 2006, 20:27

Hej

Dina egna tankar är bra, lita på dom....... :wink:
Det är en bra början som inte kostar skjortan.
Calle

Se gla ut

Användarvisningsbild
Chardonnay
Diamantmedlem
Kontakt:

under 30-40 000

Inlägg av Chardonnay » sön 26 mar 2006, 21:09

Hej Leif dina försag är väl bra du får: ohlson 22 Valian 18 hurley 20 shark 24, Fisksätra debutant, Monark 540 & minette för de pengar du beskriver .
för lite mer pengar finns Maxi 68, becker 22, Triss Magnum, Rock 20, Furioso, Viggen mfl.
Det gäller bar a att hitta en båt i bra skick som motsvarar dina krav..
Lycka till Susanne

Gäst

Inlägg av Gäst » mån 27 mar 2006, 10:09

Mitt standardtips jag i denna prisklassen är Hydra.

Liten båt men seglar mycket bra och säkert. Har själv seglat en i 10-12 sek.m och tyckte den kändes riktigt trygg.

Komforten är väl sådär men ett fint exemplar kan man nog få för 25.000:- och uppåt...

Lycka till med ditt köp och välkommen till forumet.

Svante

Gäst

Inlägg av Gäst » mån 27 mar 2006, 10:12

Hej Leif

Från en i samma ålder som också förverkligade sina tonårsdrömmar om en större segelbåt för några år sedan. Jag hade samma kriterier som du och mitt val blev en B31:a, mer prisvärd båt får du nog leta efter, beror ju lite på vad du menar billig förstås men min kostade 110.000.

//jörgen

M
Silvermedlem

Inlägg av M » mån 27 mar 2006, 11:28

Hej Leif,

jag är också en återfallsseglare som känt en allt större längtan efter att komma ut på sjön igen.

Förra sommaren skaffade jag en Hurley 18 för att \"känna efter\" hur kul det är att segla nuförtiden. Och det var minst lika kul som jag hade hoppats. Att det blev just en Hurley var mest en tillfällighet, priset var rimligt och det ingick både bryggplats och vagga, så det vara bara att kasta loss. Hurleyn är en lugn och säker båt, kanske inte den snabbaste båten man kan hitta men den är snygg och uppför som en större båt. Den är också billig att äga men lämpar sig inte så bra till längre turer pga det begränsade innerutrymmet.

Hurleyn gav definitivt mersmak och lust till något större och snabbare. Dock ville jag hitta något som man kan segla ensam ibland och som inte krävde stora banklån.

Under hösten hittade jag en RJ 85 som drabbats av masthaveri, i övrigt är den mycket fräsch, arbetet med att iordningställa riggen och fästa ett lossat röstjärn är förhoppningsvis klart innan sommaren (om bara den förbaskade vintern kan ta slut nån gång...).
RJ 85 ger ganska mycket segelbåt för pengarna och det finns ett aktivt klassförbund, det varierar dock kraftigt mellan olika exemplar hur de är inredda.

Gäst

Inlägg av Gäst » tis 28 mar 2006, 18:59

Bellona 23. Den har 4 fullängdskojer, skaplig bredd 2,50, blyköl, känns trygg även när det blir lite sjö. Har seglat med den en sommar och allt känns välbyggt.

Användarvisningsbild
GöstaU
Guldmedlem
Kontakt:

Inlägg av GöstaU » tis 28 mar 2006, 20:26

Anonymous skrev:Mitt standardtips jag i denna prisklassen är Hydra.

Liten båt men seglar mycket bra och säkert. Har själv seglat en i 10-12 sek.m och tyckte den kändes riktigt trygg.

Komforten är väl sådär men ett fint exemplar kan man nog få för 25.000:- och uppåt...

Lycka till med ditt köp och välkommen till forumet.

Svante
Jag håller med Svante vad gäller Hydra. En av de bästa seglarna i sin ålders- och storleksklass med ett LYS på 0,96, mycket på en så liten båt. Halva vikten i kölen = god stabilitet. Jag seglar själv en sån numera, huvudsakligen ensam sen min fru dog, men ibland i sällskap. Har aldrig varit orolig för att segla henne i stort sett i vilket väder som helst. Jag har försökt, men aldrig lyckats, att segla in vatten i sittbrunnen. Komforten, tja, jag kan ligga ute en vecka eller två, jag kan sova, jag kan laga mat och jag kan ligga o läsa ombord, det räcker väl? Och med ett bomtält så funkar det bra även om det regnar ett par dar. Rekommenderas. Min köpte jag för 15000, lite halvsunkig men fullt fungerande.

Läs mera här på Sailgude på http://www.sailguide.com/Hydra.htm

MVH, G.

Skriv svar