Båtvikt
Båtvikt
Jag är väldigt ny på detta med båtar och har en fråga som ni säkert kan hjälpa mig med. När man talar om båtens vikt är då kölvikten inkluderad ?
Jag har en linjett 30:a och det står under båtfakta att deplacement är ca 3,2 ton och att kölen väger 1,3 ton. Innebär detta att båten väger ca 4,5 ton ?
Mvh
Steve
Jag har en linjett 30:a och det står under båtfakta att deplacement är ca 3,2 ton och att kölen väger 1,3 ton. Innebär detta att båten väger ca 4,5 ton ?
Mvh
Steve
Det skulle inte jag vara om det inte finns indikationer på hög fukthalt i skrovet. Det finns i varje fall 3 saker som kan förklara vikten.
Det var nog sällan båtar tillverkade på 70-talet (antar att L30 hör dit) låg på minimidimensioner om det inte var en båt avsedd för i huvudsak kappsegling. Alltså kan det mycket väl vara extravikt redan här. Skrov som självbyggdes kunde väga 20-50% extra beroende på att materialet överdimensionerades alldeles för mycket.
Båten kan ha försetts med extra tyngre utrustning (motor!?, värmare, extra ballast eller kölvikt mm...)
Sedan var väl inte båten helt tom när den lyftes upp. Många bäckar sma av div tillbehör och bra och ha saker gör många kilo i slutändan.
Slutligen är vissa kranvågar kända för att kunna vara glädje (eller sorge) -mätare. Ibland hör man talas om toleranser i storleksordningen +-20%. Det kan mycke väl vara det sista som till största delen förklarar problemet om vågen i detta fall ej var tillförlitlig (omöjligt att sitta här och uttala sig om dock).
Det var nog sällan båtar tillverkade på 70-talet (antar att L30 hör dit) låg på minimidimensioner om det inte var en båt avsedd för i huvudsak kappsegling. Alltså kan det mycket väl vara extravikt redan här. Skrov som självbyggdes kunde väga 20-50% extra beroende på att materialet överdimensionerades alldeles för mycket.
Båten kan ha försetts med extra tyngre utrustning (motor!?, värmare, extra ballast eller kölvikt mm...)
Sedan var väl inte båten helt tom när den lyftes upp. Många bäckar sma av div tillbehör och bra och ha saker gör många kilo i slutändan.
Slutligen är vissa kranvågar kända för att kunna vara glädje (eller sorge) -mätare. Ibland hör man talas om toleranser i storleksordningen +-20%. Det kan mycke väl vara det sista som till största delen förklarar problemet om vågen i detta fall ej var tillförlitlig (omöjligt att sitta här och uttala sig om dock).
//Daniel
Daniel är helt rätt på det - och det finns ingen anledning att vara orolig. En siffra som ofta nämns avseende vattenupptagning ligger på 2 % av laminatets vikt - och i så fall handlar det om laminatet under vatten - i en S-30:as fall om kanske (grovt gissat) 400 kg eller så, dvs 8-10 kg vatten.
Lyftkransvågar är ett hjälpmedel för kranens (och lastens) säkerhet. De visar \"alltid\" för mycket - det ligger i deras natur och ur den synvinkeln är en \"pålitlig\" felvisning inget problem.
Ifall man vill veta mer exakt kan man ta reda på KVL (konstruktionsvattenlinjen) och sedan beräkna hur mycket vikt (last) som motsvarar skillnaden mot den verkliga vattenlinjen.
//HQ
Lyftkransvågar är ett hjälpmedel för kranens (och lastens) säkerhet. De visar \"alltid\" för mycket - det ligger i deras natur och ur den synvinkeln är en \"pålitlig\" felvisning inget problem.
Ifall man vill veta mer exakt kan man ta reda på KVL (konstruktionsvattenlinjen) och sedan beräkna hur mycket vikt (last) som motsvarar skillnaden mot den verkliga vattenlinjen.
//HQ
Båtvikt
För att komma ned till \"rätt\" båtvikt måste (i princip) alla delar i båten vägas och certifieras vid bygget.
Sen måste du slänga ut ALLT från båten, tampar, fendrar, bord, dynor, porslin, segel, mast, bom, töm alla tankar, ta ut all nödutrustning, ta ut all elektronik som plotter mm mm.
Det är omöjligt att komma ned till \"rätt\" vikt så länge du inte seglar en entypsbåt och bara kappseglar.
Vår båt en Diva 399 väger 5,2 ton \"tom\" mot 4,6 ton enligt mätbrev.
Då semesterseglar vi och har då en massa skräp kvar då vi lyfter upp den...
Mvh /
Sen måste du slänga ut ALLT från båten, tampar, fendrar, bord, dynor, porslin, segel, mast, bom, töm alla tankar, ta ut all nödutrustning, ta ut all elektronik som plotter mm mm.
Det är omöjligt att komma ned till \"rätt\" vikt så länge du inte seglar en entypsbåt och bara kappseglar.
Vår båt en Diva 399 väger 5,2 ton \"tom\" mot 4,6 ton enligt mätbrev.
Då semesterseglar vi och har då en massa skräp kvar då vi lyfter upp den...
Mvh /
Håkan
Äntligen ligger HP:n på Råå
Äntligen ligger HP:n på Råå
Det existerar inga serietillverkade båtar som har den vikt som konstruktören drömde om. De felaktiga uppgifterna lever sen kvar, för de ger så fina jämförtal av typ segelyta/deplacement m.fl. som båtjournalister gärna anger för båtarna de provseglar. Med andra ord så säljer det bra att ange alltför låg vikt.
Att sen LYS-tabellvärdena oftast också utgår från dessa säljvikter är en annan sak som inte gör saken bättre, för det innebär att familjeutrustade båtar ej ges rätt villkor i förhållande till de båtar som töms och lättas maximalt för att närma sig LYS-minivikten.
Vad gäller Balald och Comfort-30 somkontrollvägts har vikten i allmänhet hamnat runt 3.8-3.9 ton. HAr man dessutom diverse extraprylar, batterier, verktyg och allt vad det blir, så hamnar an säkert över 4 ton.
Linjett 30 är nog liknande.
Att sen LYS-tabellvärdena oftast också utgår från dessa säljvikter är en annan sak som inte gör saken bättre, för det innebär att familjeutrustade båtar ej ges rätt villkor i förhållande till de båtar som töms och lättas maximalt för att närma sig LYS-minivikten.
Vad gäller Balald och Comfort-30 somkontrollvägts har vikten i allmänhet hamnat runt 3.8-3.9 ton. HAr man dessutom diverse extraprylar, batterier, verktyg och allt vad det blir, så hamnar an säkert över 4 ton.
Linjett 30 är nog liknande.
[quote="Seawolf"]Det existerar inga serietillverkade båtar som har den vikt som konstruktören drömde om. De felaktiga uppgifterna lever sen kvar, för de ger så fina jämförtal av typ segelyta/deplacement m.fl. som båtjournalister gärna anger för båtarna de provseglar. Med andra ord så säljer det bra att ange alltför låg vikt.
Stämmer i princip men det finns båtar som har "rätt" vikt.
Vi seglade VM i X-99 och då vägs båtarna, vi hamnade 30kg över minimivikt som jag tror är 2880 kg. Under båtfakta här på guiden står det 2,9 ton vilket då är i princip rätt. Alla båtar hamnade runt vår vikt utom en. En stackars Norrman hade en 300kg för tung båt, han var inte så glad på X-Yacht!
Men detta stämmer nog endast för entypsbåtar då vikten är väldigt viktig, familjebåtar är en annan sak...
Stämmer i princip men det finns båtar som har "rätt" vikt.
Vi seglade VM i X-99 och då vägs båtarna, vi hamnade 30kg över minimivikt som jag tror är 2880 kg. Under båtfakta här på guiden står det 2,9 ton vilket då är i princip rätt. Alla båtar hamnade runt vår vikt utom en. En stackars Norrman hade en 300kg för tung båt, han var inte så glad på X-Yacht!
Men detta stämmer nog endast för entypsbåtar då vikten är väldigt viktig, familjebåtar är en annan sak...
Håkan
Äntligen ligger HP:n på Råå
Äntligen ligger HP:n på Råå
Men om man vill ha en förklaring till att båtar väger mycket mer än sin angivna vikt skall man i 9 fall av 10 leta efter ospecifierad utrustning, tillbehör, extrautrustning, reservdelar etc etc.
Givetvis måste en båtbyggare, speciellt med tävlingsambitioner också ange den lägsta tänkbara vikten på båten, inte någon sorts genomsnittlig vikt som gäller för praktiskt brukande på semester eller långfärd. Man kan lugnt räkna med att rejser-seglare är viktväktare av värsta sort och får de minsta spelrum för vikttrixning så tar de det - i många fall lättad inredning, lätthål, frigolit-\"dynor\" och blytackor vid kölroten som följd.
//HQ
Givetvis måste en båtbyggare, speciellt med tävlingsambitioner också ange den lägsta tänkbara vikten på båten, inte någon sorts genomsnittlig vikt som gäller för praktiskt brukande på semester eller långfärd. Man kan lugnt räkna med att rejser-seglare är viktväktare av värsta sort och får de minsta spelrum för vikttrixning så tar de det - i många fall lättad inredning, lätthål, frigolit-\"dynor\" och blytackor vid kölroten som följd.
//HQ
Re: Båtvikt
Jag har hört att man kan lägga till mellan 10-20% på
den angivna deplacement vikten för att komma nära
segelbåtens sanna vikt.
den angivna deplacement vikten för att komma nära
segelbåtens sanna vikt.