Furlex eller Plastimo? - hjälp mig att välja...

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Robert K

Furlex eller Plastimo? - hjälp mig att välja...

Inlägg av Robert K » tis 17 aug 2004, 12:30

Hej!

Jag är just inne på att köpa ett rullsystem till min Accent. Jag har att välja mellan Furlex och Plastimo men är nog mest intresserad av Plastimos rullsystem p.g.a. priset.

Men innan jag bestämmer mig så är jag intresserad av att få veta lite mer från Er som är ägare av ett Furlex eller Plastiomo rullsystem. Det som jag är intresserad av är om Plastimos rullsystem är av lika bra kvalitet som Furlex. Jag är också gärna intresserad att få höra lite allmän fakta om båda systemen, användarvänligheten och för- och nackdelar hos Furlex och Plastimos system.

Tack på förhand.
/Robert

Användarvisningsbild
chrise
Guldmedlem

Inlägg av chrise » tis 17 aug 2004, 14:10

Jag har ingen aning!

Det jag har hört är att en del system är mindre bra för revning, alltså segla med seglet inte helt utrullat. Man kan ju tänka sig att det blir svårt med segelformen när bara halva är ute...

/ Chris

Fribbe

Angående rullar och revning...

Inlägg av Fribbe » tis 17 aug 2004, 16:19

Vad gäller revning tror jag inte att det spelar någon större roll vilket system man väljer eftersom att alla system bygger på en vridstyv profil som seglet rullas upp runt. Möjligen skulle kvaliten på lager etc göra att vissa fabrikat är mer lättrullade än andra.
Att reva ett rullsegel är en kompromiss - det är jäkligt skönt att slippa byta segel, särskilt om man seglar ensam men ett halvt inrullat segel får en konstig buk, seglets trekantiga form gör dessutom att den kvarvarande segelytan hamnar högre upp jämfört med en traditionell fock samt att \"segelkorven\" som bildas runt profilen skapar turbulens.
För att bibehålla en hyfsad buk syr segelmakaren in bukkompensatorer längs med förliket på seglet.

En skillnad på Plastimo och Furlex är att Plastimos sytem monteras runt det befintliga förstaget och vantskruven får sitta kvar. Till Furlexen byter man ut förstaget och tar bort vantskruven vilket gör att man går miste om möjligheten att justera riggen på det viset. Det går säkert att lösa om behov finns.
Furlexens profil är lite slankare och bör generera mindre turbulens även om den effektiva skillnaden nog är minimal.

Kvaliten kan jag inte bedöma men båda fabrikaten lämnar 5 års garanti vilket borde betyda att kvaliten är god på båda systemen. Skulle något gå sönder så kanske det är en fördel att Furlex tillverkas i Sverige (för det gör det väl?).

Låter man ögat bestämma så faller valet solklart på Furlex.

Jag valde själv Furlex men det berodde på ett kampanjpris på rulle + segel. Hur som helst, jag är helnöjd med min rulle men jag tror att jag skulle vara lika nöjd med en Plastimo. Jag tror att det är mycket känsla och detaljer och inte minst plånboken som får avgöra valet för fungerar - det gör nog båda system.

Philip
Silvermedlem

Inlägg av Philip » tis 17 aug 2004, 19:50

Man kan faktist ha vantskruven kvar på förstagen med Furlex om man önskar. Jag valde att rigga utan, kompisen ville ha den kvar på sin båt. Båda funkar utmärkt. Jag vet ingenting om Plastimo men en firma som heter Italnordic har en \"Wonderfurl rullfocksystem\" som ska var bra och billigare än Furlex. Så nu har du en till att fundera över!
Philip

matrix
Silvermedlem
Kontakt:

Vantstruv kvar???

Inlägg av matrix » ons 18 aug 2004, 11:37

Är du säker på det?

Har bara monterat ett furlex system, och det är på vår nya båt.
En furlex 200S. På den hade det absolut inte gått att montera profilen efter det att staget är klart. Wiren ska ju gå inne i profilen, och den får man inte in om det sitter vantskruvar eller terminaler på den.
Påstår Pelle
http://www.pmi.nu / http://blog.zefyros.se
mail: pelle@pmi.nu.spam (ta bort .spam)
Bavaria 36/2 -04 "Zefyros Edition"

Philip
Silvermedlem

Inlägg av Philip » tor 19 aug 2004, 21:03

Jo Pelle, man skulle bestämma sig för vantskruv (eller ej) innan man började med installation. Jag har letat efter monteringsanvisningar men dem är i båten. Jag ska hämta dem i helgen och återkomma.
Hälsningar, Philip
Philip

Bengt M

Rullstystem

Inlägg av Bengt M » fre 20 aug 2004, 06:22

Hej

Jag sitter i samma sits och ville veta mer om de olika systemen, tycker denna sida http://www.royalsails.se/rullsystem/allmant.html#
gav mig lite hjälp på traven, men det är ju hos användarna erfarenheten finns.

Skriv svar