avstånd på sjön
Det är ganska vanligt att man underförstår \"i timmen\" - om inte hela begreppet - när man talar om hastighet. Alla har väl tillfrågats om \"hur fort kör vi\" och då svarat \"90\" eller något sådant. Det är samma sak på sjön: \"Vad gör vi i fart\" kan utmärkt väl besvaras med \"sju\" och det förstås ju utmärkt av den initierade.
Här skiljer sig \"knop\" från \"kilometer\" på ett avgörande sätt - per definition betyder knop just \"distansminut per timma\" medan \"kilometer\" utan kvalificering är kontextberoende och inte kan förstås utan grepp om sammanhanget.
Jag ser ingen annan råd än att Per Båt får kämpa vidare mot etablissemanget - måhända vinner det \"nya\" ordet över det gamla till slut. Men det verkar inte så troligt, om man betänker hur sjöfolk bevakar sin terminologi.
Här skiljer sig \"knop\" från \"kilometer\" på ett avgörande sätt - per definition betyder knop just \"distansminut per timma\" medan \"kilometer\" utan kvalificering är kontextberoende och inte kan förstås utan grepp om sammanhanget.
Jag ser ingen annan råd än att Per Båt får kämpa vidare mot etablissemanget - måhända vinner det \"nya\" ordet över det gamla till slut. Men det verkar inte så troligt, om man betänker hur sjöfolk bevakar sin terminologi.
Anders S
-
nilsnobbing
- Platinamedlem
Jag lägger min röst på att sjömil är en bra term att använda.
Vi kan ju göra en snabb undersökning: Hur många har blivit missförstådda när de använt termen sjömil?
I min bekantskapskrets säger vi ofta \"distans\" när vi menar sträckan 1852 meter, och budskapet tycks för det mesta nå fram.*
* Observera att detta inte ska tolkas som att jag vill få alla er andra att säga \"distans\". Det är inte korrekt, det går att misstolka och det kan att det kan finnas uråldrigt bortglömt språkbruk som fövirra. Men det tycks funka ändå...
Vänligen,
Nils Nobbing
Vi kan ju göra en snabb undersökning: Hur många har blivit missförstådda när de använt termen sjömil?
I min bekantskapskrets säger vi ofta \"distans\" när vi menar sträckan 1852 meter, och budskapet tycks för det mesta nå fram.*
* Observera att detta inte ska tolkas som att jag vill få alla er andra att säga \"distans\". Det är inte korrekt, det går att misstolka och det kan att det kan finnas uråldrigt bortglömt språkbruk som fövirra. Men det tycks funka ändå...
Vänligen,
Nils Nobbing
Calle C skrev:Hej
Skriv till kryssarklubben och rätta dem på två punkter.
1. en sjömil är 7408 meter.
2. en sjömil(7408m) är i bruk även idag.
Fortsatt info...
Också taget från samma bok...
"1983 förordade en språvårdargrupp för bland annat SIS, Tekniska Nomenklaturcentralen och Svenska Akademien användandet av "nautisk mil" eller "sjömil" för att beteckna milken, 1852m, till sjöss"
Alltså, sen 1983 är det ett vedertaget begrepp att en sjömil = 1852 meter.
Re: avstånd på sjön
Man kan inte ha förståelse för "knop" utan att förstå distansminut och timme, dvs kunna greppa avstånd och tid. När det gäller barn hjälper det inte att man visar vare sig hastighetsmätare eller logg eller hittar på nya ord för gamla saker. Oavsett hastighet är frågan ändå alltid "när är vi framme"... Det blir heller inte renare om man lokalvårdar än om man städar.per båt skrev:Anders S
Om vi nu utgår från att barna begriper att knop har att göra med båtens hastighet, så tror jag att dom har bättre förståelse för det ordet än "distansminut per timme" Förmodligen finns inte så många som över huvud taget kan redogöra för vad som avses med distansminut. Och än mindre förklara det.
.
En distansminut är (i verkligheten) en bågminut av meridianen (jordkvadranten). Nackdelen med denna definition är att man dels har ett mindre fel inbyggt i beräkningsmodellen, dels är jorden inte helt perfekt rund. Felet uppgår (om jag nu minns rätt) i värsta fall till någon meter eller så. Innan man visste detta använde man samma bas för att definiera en meter - det går då tio miljoner meter mellan ekvatorn och polen. Men så lätt var det inte - en meter måste vara exaktare än så. Därav först standardmetern i Paris, sedan ett bestämt antal svängningar av en atom.
För praktiskt bruk fungerar det, IMHO, utmärkt att beskriva avstånd i nautiska mil, sjömil eller distansminuter definierade som 1852 meter.
Anders S
-
Jens K
Enheten är felaktig. Eftersom knop redan betyder sjömil per timme så blir det tårta på tårta att hänga på en timme till så att säga.per båt skrev:Hej seglarvänner!
Lugna ner Er. Jag har inte kastat in peppar i guiden, och ni får kalla sträckan vad Ni vill, men min fråga är vad Ni anser om enheten Knh.
Och vad själva sjömilen beträffar så är en tysk "Seemeile" lika lång som en svensk sjömil och inte fyra. Så termen är faktiskt internationell, om ock kanske inte engelsk. Hur fransmännen har det kanske någon annan kan upplysa om.
Vad som däremot egentligen är fel är begreppet distansminut, eftersom minuterna faktiskt inte är fix. Även om avvikelsen är så minimal att den inte har betydelse. Men kolla i ett sjökort, där brukar det finnas en skala med riktiga nautiska mil som bör användas vid noggrann distansuttagning istället för latitudskalan. Mycket riktigt finns just uttrycket distansminut bara på svenska. En tysk eller engelsman begriper den inte. Distance minute någon?
PS: Detta är förarbevisnivå mina herrar!!! Där lärs just det ut som jag skrivit ovan.
Hej
Från http://www.unc.edu/~rowlett/units/dictN.html
nautical mile (nmi, naut mi, n mile, or NM)
a unit of distance used primarily at sea and in aviation. The nautical mile is defined to be the average distance on the Earth's surface represented by one minute of latitude. This may seem odd to landlubbers, but it makes good sense at sea, where there are no mile markers but latitude can be measured. Because the Earth is not a perfect sphere, it is not easy to measure the length of the nautical mile in terms of the statute mile used on land. For many years the British set the nautical mile at 6080 feet (1853.18 meters), exactly 800 feet longer than a statute mile; this unit was called the Admiralty mile. Until 1954 the U.S. nautical mile was equal to 6080.20 feet (1853.24 meters). In 1929 an international conference in Monaco redefined the nautical mile to be exactly 1852 meters or 6076.115 49 feet, a distance known as the international nautical mile. The international nautical mile equals about 1.1508 statute miles. There are usually 3 nautical miles in a league. The unit is designed to equal 1/60 degree [2], although actual degrees of latitude vary from about 59.7 to 60.3 nautical miles.
Men efter att googlat åtskilliga timmar på GB sidor, får även jag till sist hålla med er, även där används \"seamiles\" numera som beteckning för en nautisk mil.
Jag gillar egentligen inte denna klåfingerhet, där det skall ändras på saker enbart för ändrandets skull. Jag får tydligen vackert finna mig i det.
Från http://www.unc.edu/~rowlett/units/dictN.html
nautical mile (nmi, naut mi, n mile, or NM)
a unit of distance used primarily at sea and in aviation. The nautical mile is defined to be the average distance on the Earth's surface represented by one minute of latitude. This may seem odd to landlubbers, but it makes good sense at sea, where there are no mile markers but latitude can be measured. Because the Earth is not a perfect sphere, it is not easy to measure the length of the nautical mile in terms of the statute mile used on land. For many years the British set the nautical mile at 6080 feet (1853.18 meters), exactly 800 feet longer than a statute mile; this unit was called the Admiralty mile. Until 1954 the U.S. nautical mile was equal to 6080.20 feet (1853.24 meters). In 1929 an international conference in Monaco redefined the nautical mile to be exactly 1852 meters or 6076.115 49 feet, a distance known as the international nautical mile. The international nautical mile equals about 1.1508 statute miles. There are usually 3 nautical miles in a league. The unit is designed to equal 1/60 degree [2], although actual degrees of latitude vary from about 59.7 to 60.3 nautical miles.
Men efter att googlat åtskilliga timmar på GB sidor, får även jag till sist hålla med er, även där används \"seamiles\" numera som beteckning för en nautisk mil.
Jag gillar egentligen inte denna klåfingerhet, där det skall ändras på saker enbart för ändrandets skull. Jag får tydligen vackert finna mig i det.
Calle
Se gla ut
Se gla ut
Hej RR
Läs texten ovan innan.....
Jag är 55 och är bekant med sjömil på ett helt annat sätt än du.
Utomlands, framförallt i GB användes det tills inte allt för långt tid sedan.
Det var inte helt ovanligt i Sverige på 60 och 70 talet.
Det som alltid har använts i modern tid är Nautisk mil eller Distansminut.
Problemet är att beteckningen för en gammal sjömil nu är utraderad.
Förstår du skillnaden?
Förstår du skillnaden?
Calle
Se gla ut
Se gla ut
Jupp, men samtidigt har jag aldrig hört sjömil användas så som du säger, kan det vara skillnader lokalt? Nu har jag enbart erfarenhet från 80-tal och framåt och endast från fritidsbåtsfolk i stockholms skärgård och jag har alltid hört uttrycket sjömil som ett annat sätt att säga distansminut. Men jag ska va uppmärksam i framtiden då det tydligen går att mena 4 distansminuter också.Calle C skrev:Hej RR
Förstår du skillnaden?
Följdfråga, använder du aktivt uttrycket sjömil idag (med din innebörd)?
avstånd på sjön
Seglarvänner!
Tråden gav 55 svar, inte dåligt, och jag tackar Er alla för det intresse Ni visat. Jag gläds över att min första tråd blev så trevlig och lärorik.
På återseende
per
Tråden gav 55 svar, inte dåligt, och jag tackar Er alla för det intresse Ni visat. Jag gläds över att min första tråd blev så trevlig och lärorik.
På återseende
per
-
Gäst
Rent teoretiskt skulle en distansminut kunna uttyckas som en knoptimme.
Genom att multiplicera in en timme så blir det ju endast kvar en distansminut. M/hxh = M.
Jämför med energi. Där används kWh numer som ett uttryck för energi.
Watt = Joule / sekund
kWh = Joule / sekund x timme (Vilket innebär att man i praktiken pratar om Joule, om man nu bara använder sekunder som är SI-enheten för tid)
Sedan kan man ju undra om det är vettigt, men det var väl inte det frågaren undrade!
Genom att multiplicera in en timme så blir det ju endast kvar en distansminut. M/hxh = M.
Watt = Joule / sekund
kWh = Joule / sekund x timme (Vilket innebär att man i praktiken pratar om Joule, om man nu bara använder sekunder som är SI-enheten för tid)
Sedan kan man ju undra om det är vettigt, men det var väl inte det frågaren undrade!
... och bensinförbrukning anges i m2...Anonymous skrev:Rent teoretiskt skulle en distansminut kunna uttyckas som en knoptimme.
Watt = Joule / sekund
=> l/km= xxm3/xxm = m2
intressanta funderingar
-
Dieselbesta
- Erfaren medlem
Da knop er en benevnelse på distansminutt/time blir Knh det samme somper båt skrev:Hej seglarvänner!
Lugna ner Er. Jag har inte kastat in peppar i guiden, och ni får kalla sträckan vad Ni vill, men min fråga är vad Ni anser om enheten Knh. Beakta att vi lever i en föränderlig värld, och att det kan ha sina fördelar att plocka bort fyra fem benämningar, vilka ersätts med en enda. Den senare är också logisk eftersom de flesta av oss vet vad som menas med knop och timme.
per
distansminutt/time/time altså ulogisk selv for en nordbagge.
Før i verden brukte vi benevnelsen kvartmil, altså 1/4 sjømil for distansminutt. Jeg holder med Kalle, feil er feil og blir ikke riktig selv om
mange bruker det. Hvem kan f.eks forskillen på kabel og trosse?
Feil bruk over lang tid og dermed forsvinner nøyaktige benevninger
ut av språket.