Inlägg
av Gäst » tis 14 mar 2006, 20:43
Från marinans segelbåtsplank:
Tidningen På Kryss & Till Rors sammanställde för många år sedan en checklista för ökad säkerhet till sjöss.
Så här står det bl a i förordet:
För att en båt som används för mer än korta dagsturer skall kunna anses säker och sjövärdig måste vissa krav på såväl konstruktion och inredning som utrustning vara uppfyllda. PK & TR vill hjälpa dig att kontrollera din båts sjösäkerhet. Vi har gjort en checklista i form av en blankett. Fyll i den och sätt kryss för det som du anser att din båt uppfyller.
Färdas du normalt endast inomskärs väljer du kolumn I. Om du brukar ge dig ut på öppna havet, t ex för att besöka Gotland eller våra grannländer, måste du välja kolumn U.
Det här gäller för kolumn U (alltså för gotlandssegling)
Nödvändigt
· Starkt byggt, vattentätt skrov
· Stark och väldimensionerad rigg
· Luckor, ventiler (fönster) och andra öppningar stäng- och låsbara och täta
· Mantåg med stäv- och akterräcken (pulpit/pushpit)
· Handräcken på rufftak
· Fotlister bordvarts, speciellt på fördäck
· Fasta kojer
· Fast installerad toalett
· Fast installerad, kardanupphängd spis
· Fast installerad vattentank
· Skrovgenomföringar under vattenlinjen försedda med avstängningsventiler och dubbla slangklämmor
· Avstängningsventiler vid bränsletankar och gasolflaskor
· Ankare för hård vind med kätting eller kätting + lina med längden minst 40 meter
· Reservankare med kätting och lina
· Förtöjningslinor av god kvalitet
· Minst 4 fendrar
· Båtshake med markering för båtens djupgående
· Handlänspump
· Fast monterad länspump med inlopp i lägsta punkt som kan användas med alla luckor stängda
· Handlampa, helst vattentät, med reservbatteri och reservglödlampa.
· Handverktyg (märlspik, kniv, hammare, skruvmejslar, tänger, skiftnycklar, borr, bågfil)
· Förbands- och sjukvårdslåda med handbok
· Två namnplåtar med ägarens namn, adress och telefonnummer varav en placerad på ett undangömt ställe
· Båtens namn väl synligt och läsbart
· Certifikat för båten från SXK eller annat känt segelsällskap
· Svensk flagga, om ägaren är svensk
· Fast installerad, devierad kompass
· Reservkompass, eventuellt pejlkompass
· Lanternor enligt Sjöfartsverkets bestämmelser
· Mistlur eller signalhorn som kan avge kraftig ljudsignal
· Ankarljus
· Distanslogg
· Lodlina eller ekolod
· Radiomottagare med LV och FM för väderrapporter
· Klocka med sekundvisare
· Kikare
· Aktuella sjökort rättade enligt Ufs eller Ufb
· Kort A, beteckningar och förkortningar i sjökort
· Sjöfartsverkets sjötrafikföreskrifter
· SXK:s hamn- och farledsbeskrivningar
· Förstoringsglas
· Gradskiva
· Passare och linjal
· Blyertspennor och radergummi
· Flytvästar med visselpipa för samtliga ombord
· Minst 2 säkerhetsselar med lina och hake
· Livboj av hästskotyp
· Livbojsljus
· Kastlina, flytande, c:a 15 meter
· Lejdare, fotsteg eller badstege för ombordtagning av person som fallit i vattnet
· Uppblåsbar gummiflotte, livflotte eller dinge med flytkroppar
· Brandsläckare av godkänd typ. 2 i båtar över 10 meter
· Koniska pluggar av olika storlek för tätning av trasig skrovgenomföring
· Hink för tömning av vattenfylld båt
· Minst 2 orange röksignaler i tät förpackning
· Minst 2 röda fallskärmsljus eller handbloss i tät förpackning
· Stormfock och revningsanordningar
· Fall i reserv för storsegel eller försegel
· Segel i reserv eller material för lagning av segel
· Reservstyrningsanordning, reservrorkult i rattstyrda båtar
· Stormskydd för större ventiler och fönster
· Reparationsmaterial, reserv för delar som slits eller lätt går sönder, torrbatterier i reserv
· VHF
Önskvärt
· Motorrumsfläkt i båtar med bensinmotor
· Förhalningslina minst 25 meter
· Radarreflektor minst 60 cm bred
· Startbatteri i reserv
· Föreningsstandert eller föreningsflagga
· Barometer
Det här var före elektronikutbrottet, så det tillkommer naturligtvis en hel del som GPS, plotter, elektroniska sjökort, autopilot, you name it.
Ovanstående har varit mitt rättesnöre med följande tillägg:
· Jäckband (jack-stay) från för till akter att fästa livlinan i vid arbete på fördäck
· Bultsax för att snabbt kunna kapa vajrar vid rigghaveri
Det är bättre med en säkerhetsdetalj för mycket än en för litet. Oftast är det inga problem men EN VACKER DAG BLIR DET ETT JÄVLA VÄDER!