Väder och påfrestning på Östersjön?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Segla
Silvermedlem

Väder och påfrestning på Östersjön?

Inlägg av Segla » tis 14 mar 2006, 15:59

Hej!

Har ibland funderat på hur ”farligt” det är att segla till tex Gotland. Önskar gärna att läsare här på sailguide delar med sig av de erfarenheter man gjort av händelser som blivit obehagliga eller direkt farliga. Hur vanligt är det att familjeseglare i familjebåtar (28-40 fot) upplever dylika incidenter? Jag tänker på allt från att båttypen inte känns pålitlig (trots att den kallas havskryssare), vädret är mycket dåligt, kritisk utrustning som går sönder, flytande container i vattnet etc. Jag menar inte att man bör vara rädd utan efterfrågar mer en bedömning av hur Östersjön är.

Dvs hur klarar vanliga båtar och vanliga seglare Östersjön?

Hur stor skillnad upplever man beträffande säkerheten med fenköl resp långköl?

Som förälder tänker man på vad man gör :|

Användarvisningsbild
MiniMe
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av MiniMe » tis 14 mar 2006, 16:13

Jag seglademed en Elvström 1/4-ton till Gotland, till Lettland (bl.a. till Riga nonstopp) och Estland. Det blåste ibland upp till kuling. Det var inga problem utan mer eller mindre endast jobbigt. I Estland hände det att autopiloten lade av precis när jag höll på ta ner spinacker (jag seglade ensam) Båten gippade och spinnackern hände på felsidan. båten drev åt sidan utan möjlighet att kunna styra på väg mot ett rev. Det gäller att hålla sig lugn även i sådana situationer. För mig var det bara att ta på sig all säkerhetutrustning, dvs. koppla på sig sele, genomtänker vad jag skulle göra och börja. Bort med bomen (var inte så lätt), ner med spinnackern upp med försegel och styra rätt igen. Utan autopilot var det jobbigt sedan att navigera på den lilla båten.

Användarvisningsbild
Håkan
Diamantmedlem

Östersjön

Inlägg av Håkan » tis 14 mar 2006, 16:42

Gör det inte svårare än det är.
Kolla väder och vind och se till att ha marginal med dagar att vänta på rätt väder. Att kryssa till Gotland är långt. Har själv seglat dit i H-båt tre gånger, efter första vändan köpte vi en bärbar GPS och det är att rekommendera. Att hitta Gotland (Visby?) är inte svårt men att hitta tillbaka till kusten kan vara svårare. Det är sällan höga vågor dit på sommaren och skulle det vara det så är de långa pga djupet och det finns inga (ett kanske) grund utanför Gotland. Vi fastlandet är det ju oftast sjölä.
Vad har ni för båt? Givetvis måste ni känna båten och se till att riggen inte har skador eller att båten läcker men det hör ju till. Diesel är ju också bra att ha och kanske sjösjukepiller om det är första gången ni seglar över öppet hav. Barn har inga problem så länge de har nåt att göra, sist gick vi från Utö på kvällen för att segla natten till Gotland. De sov som stockar och var hur pigga som helst dan efter då vi andra var lite trötta efter för lite sömn.
Dvs ha båten iordning, planera tiden och stressa inte upp familjen.

Mvh / Håkan
Håkan
Äntligen ligger HP:n på Råå :-) :-) :-)

Användarvisningsbild
MiniMe
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av MiniMe » tis 14 mar 2006, 17:16

håller med, inga problem att segla till Gotland.

Jag trodde dock att tråden handlar om saker som händer ute på sjön???

Segla
Silvermedlem

Inlägg av Segla » tis 14 mar 2006, 18:44

Tack för goda synpunkter!
Jovisst, planerar man att ha båten iordning och utrustning som kan behövas, säkerhetsgrejor ej att förglömma.
Men det jag funderar på är just det här om Östersjön verkligen är lugnt hemmavatten eller om den inte har sina sidor också. Det som är oss bekant har vi ju en tendens att förklara säkert, men frågan är om det verkligen är så.
Därtill undrar man ju hur lämplig båten egentligen är - vi har en Mamba29 med pålagd blybulb på fenkölen. Bortsett från om den seglar bra eller inte, hur sjösäkerbåt har man egentligen? Spontant vill jag helst bara kalla långkölade båtar för riktigt sjövärdiga, men jag kanske är vår båt orättvis?

mvh/segla

Segla
Silvermedlem

Inlägg av Segla » tis 14 mar 2006, 18:45

Tack för goda synpunkter!
Jovisst, planerar man att ha båten iordning och utrustning som kan behövas, säkerhetsgrejor ej att förglömma.
Men det jag funderar på är just det här om Östersjön verkligen är lugnt hemmavatten eller om den inte har sina sidor också. Det som är oss bekant har vi ju en tendens att förklara säkert, men frågan är om det verkligen är så.
Därtill undrar man ju hur lämplig båten egentligen är - vi har en Mamba29 med pålagd blybulb på fenkölen. Bortsett från om den seglar bra eller inte, hur sjösäker båt har man egentligen? Spontant vill jag helst bara kalla långkölade båtar för riktigt sjövärdiga, men jag kanske är vår båt orättvis?

mvh/segla

Användarvisningsbild
Miwa
Diamantmedlem

östersjön

Inlägg av Miwa » tis 14 mar 2006, 20:15

Hej,Segla!

Bra frågor och intressanta svar.

Jag funderar en hel del på detta ämne.
Vad gäller Östersjön,så är det ibland korta krabba vågor.

Det upplever jag som jobbigare än långa avstånd mellan vågtopparna.
Båtens rörelser blir knyckigare i kort havssjö,vilket är obekvämt!
Höga långa vågor blir mer vilsamma att segla i.

Andra seglare med större båtar än min (5,95 m)verkar ha samma uppfattning.
Jag har mött seglare med fin havskryssare typ Vindö 45.När de har
kommit iland på Gotland,tog hustrun färjan till fastlandet.

En annan besättning seglade över i en liten Seacat och fortsatte runt hela Gotland,innan de seglade tillbaka till fastlandet.

Alltså, det kan vara stor skillnad på hur sjöstarka besättningarna är.
Bekvämt är det inte.

Överfarten till Gotland klarar man i dagsljus,om man som Håkan säger planerar bra.

Båten din duger gott för Östersjön i sommarväder.Kolla bara att alla luckor och öppningar verkligen går att stänga och regla.

Frågan om kort eller lång köl har diskuterats i alla tider.För sommarseglingar spelar det nog inte någon roll.

Efter Fastnetstormen 1979,gjordes en del forskningsarbete bl.a. av
professor C.A. Marchaj.
Under riktigt extrema förhållanden,som orkan verkar långkölen ha en liten
fördel.Den behåller sitt grepp i vattnet längre än en kort djup köl.

Detta beror i sin tur på att vattnets viscositet minskar i vågornas övre del.
Professor Marchaj´s slutsats var att en långkölad båt av typen Endurance 35 var lämpligare än dåtidens havskappseglande 35 fotare.

Tittar man på de olika besättningarnas sjöstyrka under Fastnet 1979,
ser man att Nya Zeeländarna klarade sig mycket bra.
De seglade aktivt under hela ovädret och seglade undan för stormen.

Min slutsats måste bli,att båtvalet är underordnat besättningens förmåga,att fungera under tuffa förhållanden.

Hälsningar Miwa

Herr Q

Inlägg av Herr Q » tis 14 mar 2006, 20:19

Östersjön KAN vara mycket farlig, precis som vilka vatten som helst.

Men det handlar, som du kanske redan anar, inte om båten, utan mest om besättningen. Om du inte tycker att det känns tryggt, säkert och riskfritt skall du naturligtvis inte ge dig ut med din familj. Du kan räkna med en segling som troligtvis tar 12 timmar och kan (med maximal otur) innebära att du seglar i 36 timmar innan du kan komma i hamn. Det måste besättningen kunna klara - båten lär göra det utan bekymmer.

Men... Det du har på din sida är att en Mamba 29 duger väl för uppgiften, du seglar sommartid, då vädret på östersjön brukar vara bra och färden är inte kortare än att du kan lita på väderprognoserna. Det skulle vara en förfärlig otur om du/ni får en obehaglig resa, och att det skulle vara farligt, på riktigt, skall du inte tro. Men du behöver ha vissa baskunskaper (det har du säkert redan) och det kan kanske kännas tryggt att ha VHF, livflotte (eller en gummibåt) med på resan.

Vad gäller Mamba 29 och andra kortkölade båtar som inte är alltför extrema: Det är den typ av båt som mumera är förhärskande. Långkölat är starkt, komfortabelt och kursstabilt, men skillnaden i sjövärdighet är inte så stor, och inte som man trodde förr i världen.

//HQ

Gäst

Inlägg av Gäst » tis 14 mar 2006, 20:43

Från marinans segelbåtsplank:

Tidningen På Kryss & Till Rors sammanställde för många år sedan en checklista för ökad säkerhet till sjöss.

Så här står det bl a i förordet:

För att en båt som används för mer än korta dagsturer skall kunna anses säker och sjövärdig måste vissa krav på såväl konstruktion och inredning som utrustning vara uppfyllda. PK & TR vill hjälpa dig att kontrollera din båts sjösäkerhet. Vi har gjort en checklista i form av en blankett. Fyll i den och sätt kryss för det som du anser att din båt uppfyller.

Färdas du normalt endast inomskärs väljer du kolumn I. Om du brukar ge dig ut på öppna havet, t ex för att besöka Gotland eller våra grannländer, måste du välja kolumn U.

Det här gäller för kolumn U (alltså för gotlandssegling)

Nödvändigt
· Starkt byggt, vattentätt skrov
· Stark och väldimensionerad rigg
· Luckor, ventiler (fönster) och andra öppningar stäng- och låsbara och täta
· Mantåg med stäv- och akterräcken (pulpit/pushpit)
· Handräcken på rufftak
· Fotlister bordvarts, speciellt på fördäck
· Fasta kojer
· Fast installerad toalett
· Fast installerad, kardanupphängd spis
· Fast installerad vattentank
· Skrovgenomföringar under vattenlinjen försedda med avstängningsventiler och dubbla slangklämmor
· Avstängningsventiler vid bränsletankar och gasolflaskor
· Ankare för hård vind med kätting eller kätting + lina med längden minst 40 meter
· Reservankare med kätting och lina
· Förtöjningslinor av god kvalitet
· Minst 4 fendrar
· Båtshake med markering för båtens djupgående
· Handlänspump
· Fast monterad länspump med inlopp i lägsta punkt som kan användas med alla luckor stängda
· Handlampa, helst vattentät, med reservbatteri och reservglödlampa.
· Handverktyg (märlspik, kniv, hammare, skruvmejslar, tänger, skiftnycklar, borr, bågfil)
· Förbands- och sjukvårdslåda med handbok
· Två namnplåtar med ägarens namn, adress och telefonnummer varav en placerad på ett undangömt ställe
· Båtens namn väl synligt och läsbart
· Certifikat för båten från SXK eller annat känt segelsällskap
· Svensk flagga, om ägaren är svensk
· Fast installerad, devierad kompass
· Reservkompass, eventuellt pejlkompass
· Lanternor enligt Sjöfartsverkets bestämmelser
· Mistlur eller signalhorn som kan avge kraftig ljudsignal
· Ankarljus
· Distanslogg
· Lodlina eller ekolod
· Radiomottagare med LV och FM för väderrapporter
· Klocka med sekundvisare
· Kikare
· Aktuella sjökort rättade enligt Ufs eller Ufb
· Kort A, beteckningar och förkortningar i sjökort
· Sjöfartsverkets sjötrafikföreskrifter
· SXK:s hamn- och farledsbeskrivningar
· Förstoringsglas
· Gradskiva
· Passare och linjal
· Blyertspennor och radergummi
· Flytvästar med visselpipa för samtliga ombord
· Minst 2 säkerhetsselar med lina och hake
· Livboj av hästskotyp
· Livbojsljus
· Kastlina, flytande, c:a 15 meter
· Lejdare, fotsteg eller badstege för ombordtagning av person som fallit i vattnet
· Uppblåsbar gummiflotte, livflotte eller dinge med flytkroppar
· Brandsläckare av godkänd typ. 2 i båtar över 10 meter
· Koniska pluggar av olika storlek för tätning av trasig skrovgenomföring
· Hink för tömning av vattenfylld båt
· Minst 2 orange röksignaler i tät förpackning
· Minst 2 röda fallskärmsljus eller handbloss i tät förpackning
· Stormfock och revningsanordningar
· Fall i reserv för storsegel eller försegel
· Segel i reserv eller material för lagning av segel
· Reservstyrningsanordning, reservrorkult i rattstyrda båtar
· Stormskydd för större ventiler och fönster
· Reparationsmaterial, reserv för delar som slits eller lätt går sönder, torrbatterier i reserv
· VHF

Önskvärt

· Motorrumsfläkt i båtar med bensinmotor
· Förhalningslina minst 25 meter
· Radarreflektor minst 60 cm bred
· Startbatteri i reserv
· Föreningsstandert eller föreningsflagga
· Barometer

Det här var före elektronikutbrottet, så det tillkommer naturligtvis en hel del som GPS, plotter, elektroniska sjökort, autopilot, you name it.

Ovanstående har varit mitt rättesnöre med följande tillägg:

· Jäckband (jack-stay) från för till akter att fästa livlinan i vid arbete på fördäck
· Bultsax för att snabbt kunna kapa vajrar vid rigghaveri

Det är bättre med en säkerhetsdetalj för mycket än en för litet. Oftast är det inga problem men EN VACKER DAG BLIR DET ETT JÄVLA VÄDER!

Gäst

Inlägg av Gäst » tis 14 mar 2006, 20:46

Önskvärt

· Motorrumsfläkt i båtar med bensinmotor
· Förhalningslina minst 25 meter
· Radarreflektor minst 60 cm bred
· Startbatteri i reserv
· Föreningsstandert eller föreningsflagga
· Barometer

Det här var före elektronikutbrottet, så det tillkommer naturligtvis en hel del som GPS, plotter, elektroniska sjökort, autopilot, you name it.

Ovanstående har varit mitt rättesnöre med följande tillägg:

· Jäcklina (jack-stay) från för till akter att fästa livlinan i vid arbete på fördäck
· Bultsax för att snabbt kunna kapa vajrar vid rigghaveri

Det är bättre med en säkerhetsdetalj för mycket än en för litet. Oftast är det inga problem men EN VACKER DAG BLIR DET ETT JÄVLA VÄDER!

Jens K

Inlägg av Jens K » tis 14 mar 2006, 21:25

Undrar om de som seglade Hobie Cat 18 över Atlanten hade med sig allt det där. :roll:

Användarvisningsbild
sotarn
Diamantmedlem

Inlägg av sotarn » tis 14 mar 2006, 23:42

Det skulle nog inte flyta med all utrustning.

Man bör ta liknande utrustningsrekommendationer med en nypa salt. Även om det mesta är relevanta saker, och det är bra att vara förberedd för alla eventualiteter så behöver man faktiskt inte både hängsle och livrem inom alla områden.
//Daniel

Quasimodo

Utrustningslistan...

Inlägg av Quasimodo » ons 15 mar 2006, 08:27

Den här utrustningslistan är en klassiker, och den kommer inte ursprungligen från PK&TR utan är faktiskt en myndighetsrekommendation, från den tiden då Staten såg det som självklart att stötta marin fritidsverksamhet och inte, som nu, att båtlivet skall stötta Staten. (hoppsan, en annan tråd...)

Det var Sjöfartsverket som gav ut listan, varvid man givetvis använde sig av en professionell syn på vad man skall ha ombord. Idag finns en modernare variant av detta på
http://www.sjofartsverket.se/templates/ ... __827.aspx

Jag tycker att (nya och gamla) listan är relevant, och den som blir överväldigad av omfattningen skall bara gå ner i sin egen båt och ta en titt. Det är sannolikt att de allra flesta detaljerna redan finns ombord eller liggande i \"båtförrådet\" över vintern - det här är inga märkvärdigheter. Naturligtvis finns det någon enstaka punkt som kan lösas annorlunda - en bultsax kan ersättas av en bågfil om man vill, och det är viktigt att ha tillräckligt med vatten ombord, men inte särskilt viktigt att vattnet då förvaras i en \"fast vattentank\".

Men i stort sett är listan helt relevant - det är bara det att då den skrevs var båtstandarden inte så bra som idag och en Mamba 29 var en ouppnåelig lyxbåt. Har man aldrig seglat i läckande träbåtar, utan självlänsande sittbrunn och med däcksluckor i träkonstruktion förstår man bättre krav på \"tät & stark båt\" och krav på tre, fyra redundanta sätt att länsa båten. Med moderna båtar är detta ett mycket mindre problem.

Q.

heavy
Silvermedlem

Re: Utrustningslistan...

Inlägg av heavy » ons 15 mar 2006, 10:24

Quasimodo skrev:Den här utrustningslistan är en klassiker, och den kommer inte ursprungligen från PK&TR utan är faktiskt en myndighetsrekommendation, från den tiden då Staten såg det som självklart att stötta marin fritidsverksamhet och inte, som nu, att båtlivet skall stötta Staten. (hoppsan, en annan tråd...)

Det var Sjöfartsverket som gav ut listan, varvid man givetvis använde sig av en professionell syn på vad man skall ha ombord. Idag finns en modernare variant av detta på
http://www.sjofartsverket.se/templates/ ... __827.aspx

Jag tycker att (nya och gamla) listan är relevant, och den som blir överväldigad av omfattningen skall bara gå ner i sin egen båt och ta en titt. Det är sannolikt att de allra flesta detaljerna redan finns ombord eller liggande i "båtförrådet" över vintern - det här är inga märkvärdigheter. Naturligtvis finns det någon enstaka punkt som kan lösas annorlunda - en bultsax kan ersättas av en bågfil om man vill, och det är viktigt att ha tillräckligt med vatten ombord, men inte särskilt viktigt att vattnet då förvaras i en "fast vattentank".

Men i stort sett är listan helt relevant - det är bara det att då den skrevs var båtstandarden inte så bra som idag och en Mamba 29 var en ouppnåelig lyxbåt. Har man aldrig seglat i läckande träbåtar, utan självlänsande sittbrunn och med däcksluckor i träkonstruktion förstår man bättre krav på "tät & stark båt" och krav på tre, fyra redundanta sätt att länsa båten. Med moderna båtar är detta ett mycket mindre problem.

Q.
Jag håller med dig att man kan byta ut eller ändra vissa grejer men Byt för guds skuld inte ut bultsaxen mot en bågfil för att kapa vajern i en nödsituation!

Gäst

Re: Utrustningslistan...

Inlägg av Gäst » ons 15 mar 2006, 11:26

heavy skrev:
Jag håller med dig att man kan byta ut eller ändra vissa grejer men Byt för guds skuld inte ut bultsaxen mot en bågfil för att kapa vajern i en nödsituation!
Varför inte?

Den som försökt kapa en wire med bultsax vet för det första att den inte är lämplig till detta, utan man skall ha en speciell wiresax. Den som till äventyrs har prövat att klippa wire med en sådan vet också att man måste hålla i den med båda händerna och man måste dessutom använda avsevärd kraft.

En bågfil däremot, kan man hantera med en hand, och den extra tid det tar att kapa wirarna gör antagligen att man hinner tänka sig för om det man tänker göra är lämpligt eller nödvändigt.

Q.

Skriv svar