Motorgång i Kielkanalen - nedåtvänd kon i masten, eller ???
Alltså kära vänner hur svårt ska det vara. Svaret har givits och det finns ingen anledning till vidare spekulationer.
\"Sailing is not permitted on the Kiel Canal.
(...)
Pleasure craft with mechanical propulsion equipment, however, may in addition hoist their sails. They must, however, then display a taper below in an optimally visible position.\"
THEN! Alltså om de har segel uppe. Inte annars. Det går inte att misstolka helt enkelt.
Källan torde vara tillförlitlig nog, tycker ni inte det?
http://www.kiel-canal.org/pages_english ... -CANAL.pdf
\"Sailing is not permitted on the Kiel Canal.
(...)
Pleasure craft with mechanical propulsion equipment, however, may in addition hoist their sails. They must, however, then display a taper below in an optimally visible position.\"
THEN! Alltså om de har segel uppe. Inte annars. Det går inte att misstolka helt enkelt.
Källan torde vara tillförlitlig nog, tycker ni inte det?
http://www.kiel-canal.org/pages_english ... -CANAL.pdf
-
- Silvermedlem
- Inlägg: 33
- Blev medlem: fre 20 jan 2006, 17:02
Något lättlästare är kanske
http://www.kiel-canal.org/pages/vorschr ... -CANAL.pdf
sid 53
Sportfahrzeuge mit Maschinenantrieb dürfen zusätzlich die Segel setzen. Es muss dann im Vorschiff
einen Kegel -Spitze unten - dort führen, wo er am besten gesehen werden kann.
http://www.kiel-canal.org/pages/vorschr ... -CANAL.pdf
sid 53
Sportfahrzeuge mit Maschinenantrieb dürfen zusätzlich die Segel setzen. Es muss dann im Vorschiff
einen Kegel -Spitze unten - dort führen, wo er am besten gesehen werden kann.
Klargörande om kon
Det står i internationella sjövägsreglerna att man ska ha kon om man har segel och går för motor. På samma sätt är det med klot om man ligger för ankare. Men om ni läser i de Svenska reglerna så har man undantagit detta i svenkt vatten för fritidsbåtar. Nu minns jag inte riktigt exakt om det finns någon gräns vid 12 meter eller inte.
Så det hela är solklart, internationellt så måste man ha kon uppe om seglen är satta och klot om man ankrar. Hur det är med ankarlanterna minns jag inte, orkar någon kontrolläsa?
Så det gäller att ha med sig dessa prylar om man seglar utanför sveriges gränser.
OK?
Så det hela är solklart, internationellt så måste man ha kon uppe om seglen är satta och klot om man ankrar. Hur det är med ankarlanterna minns jag inte, orkar någon kontrolläsa?
Så det gäller att ha med sig dessa prylar om man seglar utanför sveriges gränser.
OK?
Re: Klargörande om kon
Mig veterligen finns det ingen 12-metersgräns. Jag har blivit anropad av Wasserpolizei när jag motorseglade i en 33-fotare utan kon. Och det finns folk som bötfällts.SteX skrev:Det står i internationella sjövägsreglerna att man ska ha kon om man har segel och går för motor. På samma sätt är det med klot om man ligger för ankare. Men om ni läser i de Svenska reglerna så har man undantagit detta i svenkt vatten för fritidsbåtar. Nu minns jag inte riktigt exakt om det finns någon gräns vid 12 meter eller inte.
Så det hela är solklart, internationellt så måste man ha kon uppe om seglen är satta och klot om man ankrar. Hur det är med ankarlanterna minns jag inte, orkar någon kontrolläsa?
Så det gäller att ha med sig dessa prylar om man seglar utanför sveriges gränser.
OK?
Angående ankarlanterna begriper jag inte frågan - självklart skall man alltid ha den tänd när man ankrar, oavsett vad lagen säger och oavsett om man är hemma eller utomlands! Vill man bli påseglad?
Man skall alltid ha en ankarlanterna även i Sverige, men...
... I svenskt inre vatten och ankarplatser som används bara av små båtar och som ligger avskilt från farleden har man inte ansett att ankarlanterna är alldeles nödvändig, så där finns en hävdvunnen praxis. Anledningen är med största sannolikhet våra sena kvällar och tidiga morgnar sommartid. Man ser också denna regel i tillämpning där man har fri bojförtöjning - det är inte vanligt att en svensk båt har lanterna vid \"hemmabojen\" även om den rent tekniskt är \"uppankrad\".
Dessutom har jag för mig att de lantern-lättnader som finns gäller båtar kortare än 7 meter, inte 12 meter. Där är däremot gränsen för litet kortare lysvidd lagd.
Men det är klart man skall ha en ankarlanterna!
... I svenskt inre vatten och ankarplatser som används bara av små båtar och som ligger avskilt från farleden har man inte ansett att ankarlanterna är alldeles nödvändig, så där finns en hävdvunnen praxis. Anledningen är med största sannolikhet våra sena kvällar och tidiga morgnar sommartid. Man ser också denna regel i tillämpning där man har fri bojförtöjning - det är inte vanligt att en svensk båt har lanterna vid \"hemmabojen\" även om den rent tekniskt är \"uppankrad\".
Dessutom har jag för mig att de lantern-lättnader som finns gäller båtar kortare än 7 meter, inte 12 meter. Där är däremot gränsen för litet kortare lysvidd lagd.
Men det är klart man skall ha en ankarlanterna!
Fartyg till ankars under 50 meter ska föra runtlysande vit lanterna.heavy skrev:Segelfartyg som går för motor betraktas som maskindrivet fartyg och skall ha en tratt på dagen. i Sverige från 12m längd och internationellt från 6m längd.
Dagersignal behöver inte fartyg under 12 meter föra i svenskt inre vatten
Citerat ur den utmärkta publikationen
http://www.sjofartsverket.se/upload/Pdf ... rifter.pdf
regel 30, fartyg till ankars och fartyg på grund:
//HQ
http://www.sjofartsverket.se/upload/Pdf ... rifter.pdf
regel 30, fartyg till ankars och fartyg på grund:
och i anslutning därtill:\"...e. Fartyg med längd under 7 meter, som ligger till ankars på en plats som ej ligger i eller i närheten av en trång farled eller ankarplats eller inom farvatten som normalt kan trafikeras av andra fartyg, är ej skyldigt att föra de ljus eller den signalfigur som föreskrivs under a. och b.
...
Så är det. Vi slipper klot & lanterna om vi vågar.Enligt SjöTK 2 kap. 13 § gäller i svenskt inre vatten bestämmelserna under e. alla fartyg oavsett storlek. Närmare föreskrifter om lanternornas och signalfigurernas placering m.m. finns i Bilaga 1, §§ 2 och 6.
//HQ