Jaså, Mikael, har du redan skickat mallar till oss? Det var ju ett lustigt sammanträffande:) men ja tror inte att de har kommit fram än, eller ja, kanske, det är inte jag som tar emot dem, jag bara ritar och gör delarna:) Vi har redan ritningar på en model rutor till Wasa 55:an, men det är ju inte helt troligt att det är samma som dina, det finns många olika rutmodeller på Wasa 55orna... Men det skall jag så klart kolla:)
Nu är det väl såhär Mikael att vi har inte kommit längre i vårt bygge, jämfört med din färdiga båt. En så länge så är mycket tyvärr bara ideer och ritningar som väntar på att byggas... Men som sagt, förhoppningsvis är hon seglings duglig till sommarn, men då kommer hon inte att ha mycket till inredning.
Bakgrunden till det här projektet är att jag och kompisen som jag har båten med bestämde oss för att vi skulle segla jorden runt(när vi tog studenten för 4 år sedan) och började leta båt. Vi hade från början en långtidsplan, fem till tio år.
Vi hittade då ett gammal Wasa 55 skrov som låg övergivet på Tjörn. Först hade vi tänkt oss en Vega eller så, men när vi hittade Wasa 55:an, och tog reda på mer om den, så kunde vi inte låta bli:) Så vi köpte skrovet, med däck och en påbörjad inredning den sommaren. Sen dess har vi både gått i skolan till för ett halvår sen ungefär, och då har vi inte kunnat göra allt för mycket, men nu händer det mer.
Så när vi köpte båten så saknade den både köl, roder rigg och det mesta annat:) Det var i princip plastfärdig med några skott och bänkar. Det fanns lite mer inredning i förpik och toalett, men det har vi rivit ut, ngra fuktskador, men framförallt för att upplägget och byggkvaliten inte passade oss:)
Så vår båt är fortfarande långt i från färdig, men vill du komma förbi och titta, kanske lika mycket på våra ritningar som på båten, så är du varmt välkommen.
Men nu när du har beställt nya rutor, ska du itne ha nya nedgångsluckor också? Jag håller på och ritar ett system, men det skulle jag iof sig helst testa på vår båt innan jag säljer det, men det kanske kan vara något för dig längre fram?
Jodå, får vi båten i sjön så får vi ta en \"match\" jag känner en W55 ägare till på Tjörn, han är säkerligen med på noterna han med(men han har haft båten rätt länge...) Men det kan väl knappast varit förvånade att du seglade ifrån en Najad 36:a? även om den hade större del av sina segel satta... Det borde ju inte vara några probelm alls..
Han som har Långben(W55 på tjörn ja nysss nämde) har pratat om att de har haft uppe den i 21knop:) Men det var nog inte någon längre stund.
Nej, nu måste ja sticka, ska till jobbet och börja bygga en rorkult, i stål, racingstil.
Mvh Robin