Byta storfall

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Matsolle

Byta storfall

Inlägg av Matsolle » mån 29 mar 2004, 09:21

Skulle uppskatta om någon kunnig person tipsar mej om hur man byter fall. Jag tänker då på hur dra igenom det nya utan att det släpper eller fastnar inne i masten.Finns det några bra sätt att göra . Det är första gången för mej. Hur fäster man fallet i skäddan. Idag sitter en schackel i vajern vilket gör det hela okomlicerat. skall byta fall ytan vajerdel.

asdf

byta fall

Inlägg av asdf » mån 29 mar 2004, 12:35

Silvertejp.
tejpa ihop gamla änden på fallet med det nya med silvertejp.
ta en tejpbit ca 30cm och tejpa längsmed.
sedan är det bara att dra ur det gamla fallet så åker det nya på plats.

Nils

byta fall

Inlägg av Nils » ons 31 mar 2004, 14:16

Jag tycker att man dessutom skall sy fast det nya i det gamla och sedan tejpa innan man drar ut det gamla. Ingen vill väl ha mardrömen att det fastnar på halva vägen

eriksbo1

Inlägg av eriksbo1 » tor 01 apr 2004, 12:24

Sätt en ända av det nya fallet och av det gamla fallet mot varandra, dra runt en \"spiral\" av ståltråd kring de båda ändorna, linda isoleringstejp
runt det hela och dra det försiktigt genom masten.

eriksbo1

Inlägg av eriksbo1 » tor 01 apr 2004, 12:46

Måste göra ett tillägg till mitt föregående inlägg, då jag läste frågan lite slarvigt: om det är fråga om ett storfall med wire, måste du ha en hjälplina, vars längd är minst två gånger mastens. Först fäster du hjälplinan i storfallets \"repända\", sen drar du från
storfallets \"wiredel\" hjälplinan genom hela masten och ut på bomsidan, därefter fäster Du det nya fallets \"repända\" vid hjälplinan och drar det s a s baklänges upp i och genom masten. Låter mer komplicerat än det är. Det går ganska lätt.
Ändorna fästs vid varandra på det sätt jag beskrev i mitt tidigare inlägg.

Stan
Erfaren medlem

Inlägg av Stan » fre 13 aug 2004, 14:43

Svar på andra delen i din fråga, hur fäster man fallet i storseglet?
En pålstek eller om du vill splitsa (onödigt jobb).
En av de stora fördelarna med tågvirke i stället för wire som fall är att man nu med lätthet kan korta av fallet en liten bit exempelvis en gång per år för att slippa få nötning runt block och i avlastare på samma ställe hela tiden.

Guran
Trogen medlem

Praktisk erfarenhet från i torsdags !

Inlägg av Guran » lör 14 aug 2004, 08:09

I tisdags skulle jag byta mitt genuafall med wire del till en ny med wire del.
Sydde fast en signallina samt tejpade med \"Silver tape\" drog igenom masten utan problem ända upp till översta trissan där det fastnade och satt som berget :(

I torsdags så blev det till att åka upp i mastkranen sittandes i en båtsmansstol för att försöka lirka loss det hela.
Det visade sig då att det var tejpen som fastnat i trissan och omgivande material. Efter en timmes lirkande och mycket våld så lyckades jag att få ut de sista 4 cm som fastnat med signallinan i behåll.
Sydde fast det nya fallet i signallinan och lät bli att tejpa. Det nya fallet drogs på plats utan minsta problem.

Slutsats: Tejpa inte.

Rgds
Guran

Skriv svar