Kullagrade block från Clas Ohlson

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
MC74

Kullagrade block från Clas Ohlson

Inlägg av MC74 » sön 05 mar 2006, 21:40

Nu kanske jag får en del ute i landet att svära och bli förbannade för att jag river upp ett känsligt ämne, och söker nya vägar, men jag undrar va folk på forumet tycker i allmänhet om att handla båttillbehör på andra firmor än rena båtbranchbutiker.
För några dgr. sedan hittade jag att Clas Ohlson i stan säljer kullagrade block \"sail speed\" för en mycket moderat prislapp. En kvick jämförelse med en mycket sönderbläddrad Hjertmans katalog gjorde saken klar, det var verkligen ett stycke billigare och brottgränsen var inom rimlighet.
Är detta ngt. att ha eller ska man hålla fingrarna borta???
Även andra tillbehör brukar jag handla annorstädes, polish och vax för 39 pix styck på biltema, impregnering likaså. Är jag vettig eller?
Vad tycker ni??? Ska man vara nojig och falla in i ledet, eller ska man vara outlaw och gå sin egen väg...

Quasimodo

Inlägg av Quasimodo » sön 05 mar 2006, 22:38

Köp du Sailspeed på Claes Ohlsson - det är säkert ingen fara. Men arbetslast (lämplig arbetslast) och brottsgräns är inte samma sak, speciellt inte på kullagerblock. Men det vet du säkert redan.

Problemet är aldrig när lågprisfirmorna säljer kvalitetsprodukter, utan när de säljer lågprisprodukter utan kvalitet. En bister och närpå oanvändbar sanning...

Q.

Svante
Diamantmedlem
Inlägg: 809
Blev medlem: sön 27 feb 2005, 19:34
Ort: Halmstad

Inlägg av Svante » sön 05 mar 2006, 23:11

Tycker man skall välja de produkter som man tycker känns prisvärda till det man ska ha dom till oavsett om man handlat på \"rätt\" ställe eller på biltema. Som Q antyder så får man vara observant på kvaliteten på lågprisvaruhus men man skall nog inte vara blåögd när man handlar i fackhandeln heller. Alla är ju som bekant ute efter att tjäna så mycket som möjligt, dom bara går olika vägar.

Syndromet genomsyrar förresten hela handeln, från mat till bil/båtdelar.

Köper man en tv så finns det massor av olika fabrikat, bildröret tillverkas på ett fåtal ställen i hela världen :roll: :roll:

Svante

Herr Q

Inlägg av Herr Q » mån 06 mar 2006, 07:36

Problemet är att man som konsument allt oftare får ta över tillverkarens eller återförsäljarens produktkontroll. När det gäller Biltema (läs: lågprisimportörer) vs \"riktiga affärer\" går det ungefär till såhär:

Detaljhandeln ligger till en början på en behaglig bidragsnivå och utsätts inte för priskonkurrens. Då köper man en kvalitetsprodukt, t ex ett schackel och säljer den med normalt påslag, dvs dyrt. I priset ingår kvalitetskontroll och produkten kan man i princip lita på (Wichard, t ex).

Biltema hittar ett billigt alternativ i Kina och säljer denna till \"halva priset\". Biltema tjänar ändå massor. För att få lägsta pris importerar Biltema direkt och tar hand om reklamationerna själv. Leverantören skickar 10 % extra för att hantera (oundvikliga) kvalitetsproblem. Kunden får alltid en ny eller pengarna tillbaka när fel upptäcks - och det gör det. En del rostfritt är skräp, annat dugligt, men i princip omöjligt att avgöra förrän efter brukande.

Nu till det litet obehagliga: De \"riktiga affärerna\" måste kunna konkurrera, så de handlar nu på samma ställen som Biltema och erbjuder ungefär samma produkt och pris. Då kan man inte längre lita på att fackhandeln har den bättre produkten utan vidare, och man kan inte direkt se på rostfritt och avgöra om det är rätt legering och smitt eller om det handlar om en undermålig kvalitet och en gjutning.

Dens som vill se en illustration på just det här problemet kan titta på Hjertmans-katalogen, sidan för skothakar. Läs, jämför och begrunda. Heder åt Hjertmans som åtminstone visar på problemet även om de naturligtvis också vill behålla försäljningen och för även den sämre produkten.

//HQ

Användarvisningsbild
paulandre
Silvermedlem
Inlägg: 29
Blev medlem: sön 12 dec 2004, 14:19

Re: Kullagrade block från Clas Ohlson

Inlägg av paulandre » mån 06 mar 2006, 10:32

MC74 skrev:Är detta ngt. att ha eller ska man hålla fingrarna borta???
Har selv brukt et par slike på min forrige båt (Express), i anvendelser der det ikke var veldig høy belastning. Generelt kan man vel si at Harkens kulelagrede blokker er bedre enn sailspeed, men til en noe høyere pris (tror ikke det skiller så mange kronene på de små blokkene). Sailspeeds fungerer imidlertid mye bedre enn f.eks Barton i anvendelser der du er avhengig av at blokkene skal løpe lett, og prisen er vel omtrent den samme.

Användarvisningsbild
Håkan
Diamantmedlem
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 20 jan 2006, 10:28
Ort: Helsingborg

Clas Ohlson

Inlägg av Håkan » fre 10 mar 2006, 10:05

Jag håller med en del ovan att det kan vara svårt att bedöma kvaliten innan man har testat grejerna. Rostfritt (även syrafast) är inte alltid rostfritt.

Vi gör så här:
Om du enkelt kan byta ut och reklamera det (tex ett block): Prova att köpa ett billigt, du får alltid pengarna tillbaka!

Skall det vara en fast installation för tex genomgående skruv för en skena till en självslående fock skulle jag aldrig köpa dålig kvalite och riskera få göra om allt igen.

Mvh /
Håkan
Äntligen ligger HP:n på Råå :-) :-) :-)

Quasimodo

Re: Clas Ohlson

Inlägg av Quasimodo » fre 10 mar 2006, 10:25

Håkan skrev:
Om du enkelt kan byta ut och reklamera det (tex ett block): Prova att köpa ett billigt, du får alltid pengarna tillbaka!
Är inte det att lägga sig platt för hur affärerna vill slippa ansvar för sina produkter?

Jag inser att du inte menar att man skall köpa flytvästar på de villkoren, men tycker du verkligen att det räcker att affären bara lämnar tillbaka pengarna?

Q.

Användarvisningsbild
Håkan
Diamantmedlem
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 20 jan 2006, 10:28
Ort: Helsingborg

Re: Clas Ohlson

Inlägg av Håkan » fre 10 mar 2006, 11:30

Quasimodo skrev:
Håkan skrev:
Om du enkelt kan byta ut och reklamera det (tex ett block): Prova att köpa ett billigt, du får alltid pengarna tillbaka!
Är inte det att lägga sig platt för hur affärerna vill slippa ansvar för sina produkter?

Jag inser att du inte menar att man skall köpa flytvästar på de villkoren, men tycker du verkligen att det räcker att affären bara lämnar tillbaka pengarna?

Q.
Nja jag menar nog att om är du osäker skall du inte köpa tex säkerhetsdetaljer men verkar prylen OK kan man själv utvärdera utan att riskera nåt. Sen har man lärt sig läxan vad man skall undvika i framtiden.
Tex galvad bergskil från biltema kan ju inte vara så mycket sämre än andra. I grund och botten är jag för kvalitetspryttlar men eftersom MC74 var inne på spåret att köpa från Clas Ohlson ville jag bara påpeka att allt skall man nog inte köpa därifrån.

Blev det bättre nu?
Håkan
Äntligen ligger HP:n på Råå :-) :-) :-)

Quasimodo

Inlägg av Quasimodo » fre 10 mar 2006, 11:46

Nä, egentligen inte. :-)

Den större frågan är: Har vi accepterat att affärer får sälja vad skräp som helst, och att det är konsumentens jobb att avgöra kvaliteten? Borde det inte finnas en skamgräns för vad som får marknadsföras?

Jag tror förstås inte att konsumenten i allmänhet är puckad och utan omdöme, utan är mer irriterad att det faktiskt är förenat med stora kostnader och krävs ihärdighet för att \"få rätt\". Ifall man köper undermåliga schackel från Biltema krävs det ju en rejäl tids- och kostnadsinsats för att reklamera - skall den kostnaden vältras över på konsumenten därför att det är \"bekvämt\" för Biltema att köpa billigt, sälja billigt och hoppas att grejorna duger?

Men det är väl litet off-topic för trådfrågaren, som naturligtvis kan köpa sina Sailspeedblock där de är billiga. Det handlar ju åtminstone om en märkesvara som kan bedömas någotsånär.

Q.

Användarvisningsbild
Håkan
Diamantmedlem
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 20 jan 2006, 10:28
Ort: Helsingborg

Inlägg av Håkan » fre 10 mar 2006, 12:09

Quasimodo skrev:Nä, egentligen inte. :-)

Den större frågan är: Har vi accepterat att affärer får sälja vad skräp som helst, och att det är konsumentens jobb att avgöra kvaliteten? Borde det inte finnas en skamgräns för vad som får marknadsföras?

Jag tror förstås inte att konsumenten i allmänhet är puckad och utan omdöme, utan är mer irriterad att det faktiskt är förenat med stora kostnader och krävs ihärdighet för att "få rätt". Ifall man köper undermåliga schackel från Biltema krävs det ju en rejäl tids- och kostnadsinsats för att reklamera - skall den kostnaden vältras över på konsumenten därför att det är "bekvämt" för Biltema att köpa billigt, sälja billigt och hoppas att grejorna duger?

Men det är väl litet off-topic för trådfrågaren, som naturligtvis kan köpa sina Sailspeedblock där de är billiga. Det handlar ju åtminstone om en märkesvara som kan bedömas någotsånär.

Q.
Det är ju en helt anann fråga, folk köper båtar från Bavaria, bilar från Ford, kläder från H&M, möbler från IKEA och mat från Liedl. Det får vi nog acceptera (tyvärr?)
Sen är det bra om man reklamerar och är besvärlig så andra får det lättare i framtiden och företagen kanske till slut skärper sig.

Men som sagt, det är en helt annan fråga.
De statliga monopolens tid är över och nu är det fri konkurrens på gott och ont...

Mvh /
Håkan
Äntligen ligger HP:n på Råå :-) :-) :-)

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Inlägg av Peter_K » fre 10 mar 2006, 16:51

Visst skall man vara kritisk till lågprisprodukter, men även till lite dyrare grejor. Ibland blir man lurad på fina butiken.

Senaste exemplet är en borr/fräs som används för exakta hål, används t ex vid ompluggning av teakdäck. Jag köpte först en dyr på ett snickeri, kostade drygt 70 kr men funkar bra. Jag såg att de sålde liknande på Biltema för 29 kr, tänkte att testa måste man ju, så jag köpte en. Upptäckte när jag kom hem att de var identiska, t o m typsnittet som visar dimensionen var samma!

Så, är den första borren bättre än Biltema-borren?
Näääää......
Alla borde ha skägg

Quasimodo

Det här handlar inte om Sailspeed längre...

Inlägg av Quasimodo » fre 10 mar 2006, 22:41

Peter, jag är inte överraskad. Biltema har ett antal riktiga godbitar i sitt sortiment, och problemet är bara att finna dem bland de som är mindre prisvärda. Jag har själv en bordssåg som (i förhållande till priset) är helt OK, och samma såg finns till högre pris på annat håll, också. Men lurad blir man titt som - jag har ett speciellt blås-konto att gömma sådant i så man kan gå vidare i jämmerdalen.

Det större problemet uppstår när lågprisfirman ELLER \"fina butiken\" säljer lågpresterande produkter utan att informera. Som jag sagt tidigare, läs (delvis mellan raderna) på sidan 38 i Hjertmans katalog... Här säger de rent ut att deras 100-kronors fallhakar är skräp.

Jag ser två trender: Den ena är att de flesta branscher numera alltid har ett \"billigt\" alternativ\" med sämre funktion och hållbarhet. Den andra är att man kapar kostnader genom att flytta hela produktbesiktningen till kunden. Den första är OK om man informerar, den andra är ytterst beklaglig, och aldrig OK om man säljer till konsument.

Säljer man ett Sailspeed block eller (för den delen) en schackel med brottsgräns 350 kg finns det bara ett sätt att testa det för slutkunden, och då är det ju så dags...

Q.

Gäst

Inlägg av Gäst » sön 12 mar 2006, 11:18

Tror det är hyfsad kvalité Clas Ohlsson har inte så stort sortiment av båttillbehör tror inte att dom köper in skräp med det lilla urval dom har av båtartiklar men det är nog inte heller proffskvalité det beror ju helt på vad man ska använda båten till om man ska tävla eller göra längre resor som kanske medför större påfrestningar men då vänder man säg väl till kända märke med gott rykte om man är osäker.

Brukar köpa en del verktyg av Clas Olsson som jag använder i mitt yrke där finns kända bra märkesverktyg och en hel del skräpverktyg. Men det är väl samma sak här som med båttillbehör Jag använder mina verktyg dagligen och då köper man ett känt och bra märke som man kan lita på; men använder man inte sina verktyg så ofta så är det väl bra med ett billigare alternativ tycker det är idiotiskt att köpa ett dyrt verktyg om man bara använder det några få gånger om året.

Slutcitat köp efter märke och inte efter affär om två affärer säljer samma märke varav den ena affären är betydligt billigare så är det antagligen så att dom har köpt in ett betydligt större parti och kan därmed få ner priset.

En sak till det är ju lätt att checka när man har tillgång till Internet sök på märket som dom säljer testade det och fick upp det här.

http://home.swipnet.se/maxi95/tips/Tip_ ... thakar.htm

heavy
Silvermedlem
Inlägg: 25
Blev medlem: lör 06 aug 2005, 21:59

Inlägg av heavy » sön 12 mar 2006, 11:21

Anonymous skrev:Tror det är hyfsad kvalité Clas Ohlsson har inte så stort sortiment av båttillbehör tror inte att dom köper in skräp med det lilla urval dom har av båtartiklar men det är nog inte heller proffskvalité det beror ju helt på vad man ska använda båten till om man ska tävla eller göra längre resor som kanske medför större påfrestningar men då vänder man säg väl till kända märke med gott rykte om man är osäker.

Brukar köpa en del verktyg av Clas Olsson som jag använder i mitt yrke där finns kända bra märkesverktyg och en hel del skräpverktyg. Men det är väl samma sak här som med båttillbehör Jag använder mina verktyg dagligen och då köper man ett känt och bra märke som man kan lita på; men använder man inte sina verktyg så ofta så är det väl bra med ett billigare alternativ tycker det är idiotiskt att köpa ett dyrt verktyg om man bara använder det några få gånger om året.

Slutcitat köp efter märke och inte efter affär om två affärer säljer samma märke varav den ena affären är betydligt billigare så är det antagligen så att dom har köpt in ett betydligt större parti och kan därmed få ner priset.

En sak till det är ju lätt att checka när man har tillgång till Internet sök på märket som dom säljer testade det och fick upp det här.

http://home.swipnet.se/maxi95/tips/Tip_ ... thakar.htm
Glömde logga in!
heavy

matsa

Inlägg av matsa » sön 12 mar 2006, 13:03

köp från claes ohlsson! dom funkar skitbra!! jag har dom till suggorna till spinnakern och focken och ingenting har pajat än. jag kör gärna spinnaker i 15 sekundmeter och det är lugnt. ingenting har gått sönder. visserligen är båten bara 6 meter och spinnakern bara 36 kvadrat. men i dom vindarna så blir det ju lite påkänning på grejorna. jag är inte orolig för att det inte håller. däremot kan jag tycka att harkens \"lättviktsblock\" carbo eller vad dom heter är skit. har lämnat tillbaka en del såna för att dom inte håller formen och i och med det så börjar dom kärva åxå just vid större belastning. inte bra!!

Skriv svar