Vega eller Maxi77 ... ?
-
Mikael1
Vega eller Maxi77 ... ?
Jag är en nybörjare inom segelvärlden... Har seglat lite och det är nu dags att skaffa sig en egen båt. Min fundering är vilket båt som är den bästa \"första båten\" av Albin Vega och Maxi 77? Antar att många har olika åsikter... Men är det prisvärda båtar?
Tacksam för svar!
MVH Mikael
Tacksam för svar!
MVH Mikael
-
Gäst
Du kommer säkert att upptäcka attt alla har olika åsikter, men personligen köpte jag en Maxi 77 för 3 år sen när jag började segla. Jag har varit otroligt nöjd med den, och jag tycker det är jättemycket båt för pengarna. Stabil och säker, och bra med utrymmen inne i båten. Trots sitt rykte är den inte en helt kass seglare heller. Så den kan jag rekommendera.
Mvh Stefan
Mvh Stefan
-
lasse_Z
-
falo49
förstabåt
Som nybörjare är Maxi 77 ett mycket bra val, och bättre än VEGA.
Att Vegan har långköl är dessutom en nackdel för en nybörjare då den är mycket svårare och trögare att manövrera i hamnar. Vegan är inte under riggad som Maxi 77 men däremot så kan Vegan vara en otäck båt att segla i hårdare vind enligt båttester.
Nej välj maxi 77 då får du en stabil och styv båt som tål nästan alla vindar med ett och samma segel, den är lätt att segla ensam och du kommer bli nöjd. Men köp en maxi 77 från 1977 och framåt, då det är förbättringar gjorda på de nyare.
Att Vegan har långköl är dessutom en nackdel för en nybörjare då den är mycket svårare och trögare att manövrera i hamnar. Vegan är inte under riggad som Maxi 77 men däremot så kan Vegan vara en otäck båt att segla i hårdare vind enligt båttester.
Nej välj maxi 77 då får du en stabil och styv båt som tål nästan alla vindar med ett och samma segel, den är lätt att segla ensam och du kommer bli nöjd. Men köp en maxi 77 från 1977 och framåt, då det är förbättringar gjorda på de nyare.
-
Kalle
Comfort 26
Köp en Comfort 26.
Lite mindre plats än i Maxin, men:
- Snabbare
- Vackrare
- Trevligare
Jämförelse med Vegan behöver inte göras.....
Lite mindre plats än i Maxin, men:
- Snabbare
- Vackrare
- Trevligare
Jämförelse med Vegan behöver inte göras.....
-
david
Nackdelen med expressen är ju bara att den är ruggigt dyr och mindre inuti än maxi 77, men den är ruggigt bra att segla.
Har haft en Maxi 77 i några år och varit väldigt nöjd med den, den är definitivt snabbare än en vega vilket även lyset antyder. Jag har aldrig seglat en Vega själv men recensioner man har läst säger ju ofta att den är svårseglad och nästintill farlig i hårdvind. Långköl är dessutom som tidigare nämndes knappast någon fördel om man ska segla utmed kusten.
/E
Har haft en Maxi 77 i några år och varit väldigt nöjd med den, den är definitivt snabbare än en vega vilket även lyset antyder. Jag har aldrig seglat en Vega själv men recensioner man har läst säger ju ofta att den är svårseglad och nästintill farlig i hårdvind. Långköl är dessutom som tidigare nämndes knappast någon fördel om man ska segla utmed kusten.
/E