Självslående fock till Wasa 55

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Mikael Westerberg
Silvermedlem

Självslående fock till Wasa 55

Inlägg av Mikael Westerberg » sön 05 mar 2006, 10:41

Hej Alla segelvänner. Är ny på detta eminenta forum :D
Räknar med att använda sidan en del då vi skaffade oss båten förra sommaren.
Vi har fortfarande kvar vår tidigare båt som är SXK lottbåt från 1932 som ritades av Åke Amen och är i strålande skick. Vi kommer tyvärr att sälja denna skönhet då vi vuxit ur den (tvillingar som växer).

Nu till min fråga - Vi har tänkt oss att montera en självslående fock, under våren när vi ändå skall lacka om överbyggnaden, men är osäkra på storlek/ bredd etc. Är det någon som har erfarenhet/ ideer/ synpunkter som kan hjälpa oss.

Många tack / Mikael
Mikael Westerberg
Wasa 55

Användarvisningsbild
Miwa
Diamantmedlem

självslående fock

Inlägg av Miwa » sön 05 mar 2006, 21:14

Hej Mikael!

Emil Sandberg på Laremi är en av de ledande namnen vad gäller
utrustning till självslående fock.
Jag har använt hans skena till en 2.4 för en handikappad seglares räkning.
Det fungerade helt perfekt!

Du behöver också en 100% fock.
Tala med din segelmakare,han vet hur man ska göra!

Hälsningar Miwa

Mikael Westerberg
Silvermedlem

Inlägg av Mikael Westerberg » fre 10 mar 2006, 10:32

Har varit i kontakt med Laremi och det verkar vara ett bra alternativ då deras skena bygger mindre på höjden jämfört med exempelvis Rutgerssons. Priset ca 8500från båda.

Vi har en aldeles ny fock och en Furlex och tänkte därför \"bara\" lägga till skenan med byglar för att få en självslående fock.

Eftersom vi är semesterseglare så prioriterar vi användar-vänligheten (det blir lite för mycket just nu med 2 personer och backstagen).

Eventuellt så kanske vi provar på en 12 timmars eller 24 timmars eftersom båten har god potential och det verkar vara ett roligt sätt att lära känna båten bättre

Är det någon som har försökt sig på att bocka till egna byglar och kombinera med en skotskena för att få ett självslående system?

Är också nyfiken på om det finns andra Wasa 55 ägare på detta forum och vad dom tycker bra och dåligt om med dessa båtar. Den enda negativa synpunkten jag har hitills är är att ståhöjden är lite för liten som är jobbigt då min rygg bråkar. Seglingsegenskaperna tycker jag är jättefina.

Ni som redan har sjävslående fock - tycker ni att det var en bra åtgärd/ förbättring?

MVH/ Mikael
Mikael Westerberg
Wasa 55

Mikael Westerberg
Silvermedlem

Inlägg av Mikael Westerberg » fre 10 mar 2006, 10:32

Har varit i kontakt med Laremi och det verkar vara ett bra alternativ då deras skena bygger mindre på höjden jämfört med exempelvis Rutgerssons. Priset ca 8500från båda.

Vi har en aldeles ny fock och en Furlex och tänkte därför \"bara\" lägga till skenan med byglar för att få en självslående fock.

Eftersom vi är semesterseglare så prioriterar vi användar-vänligheten (det blir lite för mycket just nu med 2 personer och backstagen).

Eventuellt så kanske vi provar på en 12 timmars eller 24 timmars eftersom båten har god potential och det verkar vara ett roligt sätt att lära känna båten bättre

Är det någon som har försökt sig på att bocka till egna byglar och kombinera med en skotskena för att få ett självslående system?

Är också nyfiken på om det finns andra Wasa 55 ägare på detta forum och vad dom tycker bra och dåligt om med dessa båtar. Den enda negativa synpunkten jag har hitills är är att ståhöjden är lite för liten som är jobbigt då min rygg bråkar. Seglingsegenskaperna tycker jag är jättefina.

Ni som redan har sjävslående fock - tycker ni att det var en bra åtgärd/ förbättring?

MVH/ Mikael
Mikael Westerberg
Wasa 55

Robin(inte inloggad...

Självslående på Wasa 55

Inlägg av Robin(inte inloggad... » fre 10 mar 2006, 23:26

Hej Mikael!

Kul att se en till Wasa 55 seglare här, även om ja själv inte riktigt räknar in mig där än, bara ägare än så länge:) Bygger nämligen en \"ny\" 55:a med en kompis, som vi med lite tur hoppas få i sjön till sommarn, dock inte fullt inredd då.

Vi bygger det mesta själva, och eftersom jag har tillgång till en avancerad maskinpark för metallarbete(jobbar på Göteborgs Vattenskärnings teknik) så blird et mycket roliga stål och glas detaljer:) Så skulle det vara så att du är sugen på nya rutor, luckor eller annat i den vägen, hör av dig.

Vi gjorde så som Calle föreslog angående inredingen, vi köpte en massa fina grejer av Najad i sommras, som Calle skrev, löjligt billigt:) Så vår båt kommer få lite Najadstuk, och komemr inte vara särskilt lik Wasa orginal på någon punkt...

Vad gäller självslående fock, tja, det är precis vad vi har tänkt coh köpt. dock utan rulle. Vi fick tag på en så gott som ny rigg till en AIR 35 för en mycket billig peng, och då ingick en självslående fock. Dock ingen skena. Vi har dock ett betydligt större storsegel, och även focken är något större en orginal fock, så vi skall inte ha annat än självslående och gennacker.

Vi kommer att bygga focksystemet själva, köpa en skena och bocka den och bygga byglar på mitt jobb. Som om du inte har allt för bråttom att få på din skena, så kanske vi kan ordna nått tillsammans?
Jag skall dessutom bygga ett eget block till skenan, vi vill nämligen ha ett system där båda ändarna av tampen dras till wincharna, så det blir ett specialblock med 75mm kullagrade Harken skivor, i rostfria sidor, ska rita dessa nu faktiskt:) Saker som båtens namn kan läggas in här:) Så är du intresserad, hör av dig:)

Ha det så bra, och om du håller till på västkusten så hoppas jag att vi kan mötas i en vänskaplig duell till sommarn;)

Mikael Westerberg
Silvermedlem

Inlägg av Mikael Westerberg » lör 11 mar 2006, 11:18

Hej Robin,

Nu blir jag väldigt nyfiken. Mallarna till nya rutor ligger hos er just nu. Vi ha precis skickat in dom. Det låter som om du ligger före oss på uppdaterings-fronten av din båt.

Eftersom vi bor i Vänersborg så skulle vi jättegärna komma ner och kika för att få ideer och uppslag då det låter som om du kommit långt. Klart vi ger oss till tåls med skena och annat så att vi kan samordna uppdateringarna.

En duell låter perfekt (i all vänskaplighet givetvis - fast det är lätt att hornen växer ut med en 55:a).

När vi seglade hem båten i höstas från Stockholm hamnade vi i en duell med en Najad 36 eller 34 över Vättern. Han gick med fullt ställ och vi gick med endast genua. Då vi kunde gå högre i vind så halkade den ohjälpligt efter och efter ca en timme så föll den av och la iväg åt ett annat håll. Mycket roligt hehe.

Min mailadress hem är mikael.westerberg@telia.com.
Mikael Westerberg
Wasa 55

Robin
Diamantmedlem

rutor och skenor...

Inlägg av Robin » sön 12 mar 2006, 12:50

Jaså, Mikael, har du redan skickat mallar till oss? Det var ju ett lustigt sammanträffande:) men ja tror inte att de har kommit fram än, eller ja, kanske, det är inte jag som tar emot dem, jag bara ritar och gör delarna:) Vi har redan ritningar på en model rutor till Wasa 55:an, men det är ju inte helt troligt att det är samma som dina, det finns många olika rutmodeller på Wasa 55orna... Men det skall jag så klart kolla:)

Nu är det väl såhär Mikael att vi har inte kommit längre i vårt bygge, jämfört med din färdiga båt. En så länge så är mycket tyvärr bara ideer och ritningar som väntar på att byggas... Men som sagt, förhoppningsvis är hon seglings duglig till sommarn, men då kommer hon inte att ha mycket till inredning.
Bakgrunden till det här projektet är att jag och kompisen som jag har båten med bestämde oss för att vi skulle segla jorden runt(när vi tog studenten för 4 år sedan) och började leta båt. Vi hade från början en långtidsplan, fem till tio år.
Vi hittade då ett gammal Wasa 55 skrov som låg övergivet på Tjörn. Först hade vi tänkt oss en Vega eller så, men när vi hittade Wasa 55:an, och tog reda på mer om den, så kunde vi inte låta bli:) Så vi köpte skrovet, med däck och en påbörjad inredning den sommaren. Sen dess har vi både gått i skolan till för ett halvår sen ungefär, och då har vi inte kunnat göra allt för mycket, men nu händer det mer.

Så när vi köpte båten så saknade den både köl, roder rigg och det mesta annat:) Det var i princip plastfärdig med några skott och bänkar. Det fanns lite mer inredning i förpik och toalett, men det har vi rivit ut, ngra fuktskador, men framförallt för att upplägget och byggkvaliten inte passade oss:)

Så vår båt är fortfarande långt i från färdig, men vill du komma förbi och titta, kanske lika mycket på våra ritningar som på båten, så är du varmt välkommen.

Men nu när du har beställt nya rutor, ska du itne ha nya nedgångsluckor också? Jag håller på och ritar ett system, men det skulle jag iof sig helst testa på vår båt innan jag säljer det, men det kanske kan vara något för dig längre fram?

Jodå, får vi båten i sjön så får vi ta en \"match\" jag känner en W55 ägare till på Tjörn, han är säkerligen med på noterna han med(men han har haft båten rätt länge...) Men det kan väl knappast varit förvånade att du seglade ifrån en Najad 36:a? även om den hade större del av sina segel satta... Det borde ju inte vara några probelm alls..
Han som har Långben(W55 på tjörn ja nysss nämde) har pratat om att de har haft uppe den i 21knop:) Men det var nog inte någon längre stund.

Nej, nu måste ja sticka, ska till jobbet och börja bygga en rorkult, i stål, racingstil.

Mvh Robin

Hans H

skothornet!

Inlägg av Hans H » mån 13 mar 2006, 20:21

Mikael Westerberg skrev:Vi har en aldeles ny fock och en Furlex och tänkte därför "bara" lägga till skenan med byglar för att få en självslående fock.
För att din fock skall funka tillsammans med selftackerskenan bör/måste du ha ett speciellt beslag i skothornet istället för den traditionella "skothorns-öljetten" på din fock. Beslaget består oftast av en snedställd rektangulär "aluplåt" med ett antal hål där skotet skall fästas - vilket hål beror på vindstyrkan.
Detta för att kunna justera skotvinkel och twist vilket du i vanliga fall gör mha genua/focktravarnas placering i längsled på skotskenorna (går även att lösa mha en "sugga" i höjdled eller att flytta hela focken utefter förstaget - inte så lätt med en Furlex dock...).
Ju mer det blåser, så fäster man skotet längre ner/fram i beslaget.
Då planar man ut buken och öppnar/twistar toppen på focken.
Dessutom så är det mycket sällan (om man inte har stående lattor och positiv akterrunda) som en seltacker-fock kommer upp i 100%.
Även om man placerar skenan dikt an mot masten så skall det mycket till för att komma upp i en fock på över 85%.
Prata med din segelmakare så kommer han att konfirmera detta

Skriv svar