Köpa båt i Danmark??
-
Erik K
Köpa båt i Danmark??
Hur är det med den danska lyxskatten på bilar finns den även på båtar? Det är allmänt kännt att danskar köper \"billigare\" båt i Sverige men hur står det till i Danmark om svensken köper båt där?
Är det någon som har erfarenhet av detta om att köpa båt i Danmark resp. i Sverige som svensk resp. dansk..
Är det någon som har erfarenhet av detta om att köpa båt i Danmark resp. i Sverige som svensk resp. dansk..
Att köpa båt i Danmark innebär ingen extra skattekostnad för oss svenskar då det är två EU-länder (och så länge som båten är momsad).
Det man kan fundera på i förväg är hur betalningen ska ske - det är inte helt trivialt att föra över pengar till Danmark och samtidigt vara säker på att man har satt dem på rätt konto och att personen som man köper av inte tar pengarna OCH båten och drar. En klassisk blåsning med andra ord... Vi gjorde så att vi hade med oss en utländsk bankväxel utställd på säljaren som vi bytte mot båten på plats i Danmark.
Min uppfattning är att båtar i Danmark betingar samma belopp som i Sverige, men i danska kronor. Dvs ca 20% dyrare.
Det man kan fundera på i förväg är hur betalningen ska ske - det är inte helt trivialt att föra över pengar till Danmark och samtidigt vara säker på att man har satt dem på rätt konto och att personen som man köper av inte tar pengarna OCH båten och drar. En klassisk blåsning med andra ord... Vi gjorde så att vi hade med oss en utländsk bankväxel utställd på säljaren som vi bytte mot båten på plats i Danmark.
Min uppfattning är att båtar i Danmark betingar samma belopp som i Sverige, men i danska kronor. Dvs ca 20% dyrare.
-
Erik K
Tack för upplysningarna
Anledningen till min fråga är att jag bor utanför Helsingör och ser denna stad från min bostad 
Erik
När jag väljer båt far jag omkring i bil över hela Sverige.
Det kostar IOF en del, men vill du hitta bäst båt till rätt pris så får du nog anstränga dig lite.
Det finns alltid \"fynd\", gäller bara att hitta dem.
Nuvarande båt kostade 5-6 resdagar och ca 300 mil. den hittades till sist 3 mil hemifrån.
När jag väljer båt far jag omkring i bil över hela Sverige.
Det kostar IOF en del, men vill du hitta bäst båt till rätt pris så får du nog anstränga dig lite.
Det finns alltid \"fynd\", gäller bara att hitta dem.
Nuvarande båt kostade 5-6 resdagar och ca 300 mil. den hittades till sist 3 mil hemifrån.
Calle
Se gla ut
Se gla ut
-
Andy
-
Cia raud
Vi köpte vår Albin Nova i Danmark, mycket pg at det fanns dåligt med Novor till salu i Sverige. Det blev ungefär samma pris som i Sverige och en trevlig hemsegling till Uppsala.
Man har ju inte tid på en vanlig semester att ta sig tor till Danmark tex. Kanske en aspekt också om man träffar på två likvärdiga båtar på olika platser.
En utmärkt dansk site för begagnade båtar är www.udkik.dk. Prova den.
Man har ju inte tid på en vanlig semester att ta sig tor till Danmark tex. Kanske en aspekt också om man träffar på två likvärdiga båtar på olika platser.
En utmärkt dansk site för begagnade båtar är www.udkik.dk. Prova den.