Najad 34 (höga riggen)
-
orjan.norberg
- Trogen medlem
Najad 34 (höga riggen)
Jag ska eventuellt köpa en Najad 34 (utan akterruff) med den högsta riggen (\"regattarigg\"). Men innan jag gör köpet vill jag få kommentarer. Båten är från 1979 och motorn är helrenoverad 2002.
Dessutom måste jag byta segel på båten. Vart vänder jag mej då? Finns det nån kundförening typ \"Najad34-klubben\" för att få råd och dåd...?
Glada hälsningar / Örjan, tel. 070 651 12 33
Dessutom måste jag byta segel på båten. Vart vänder jag mej då? Finns det nån kundförening typ \"Najad34-klubben\" för att få råd och dåd...?
Glada hälsningar / Örjan, tel. 070 651 12 33
-
Hans H
helrenoverad....?
Helrenoverad motor är tyvärr ett begrepp som missbrukas ganska mycket. Finns det kvitton etc som styrker vad som sägs vara gjort.
Vad en helrenovering bör inbegripa har dryftats tidigare på detta forum - gör en sökning så slipper vi ta upp den tråden här igen.
Anlita besiktningsman eller nån annan båtkunnig för att göra en rejäl genomgång av båten (både när det gäller säkerhet och skick - många sk båtbesiktningar innebär endast besiktning utifrån säkerhetsaspekten)
Vad en helrenovering bör inbegripa har dryftats tidigare på detta forum - gör en sökning så slipper vi ta upp den tråden här igen.
Anlita besiktningsman eller nån annan båtkunnig för att göra en rejäl genomgång av båten (både när det gäller säkerhet och skick - många sk båtbesiktningar innebär endast besiktning utifrån säkerhetsaspekten)
Re: Najad 34 (höga riggen)
En segelmakare. Lyssna runt lite på båtmässan och fråga frågor, ta in offerter, prata dukar, rev, rullar, skärningar mm. Läs på nätet. Sök här i forumet på 'segelmakare' så får du en hel del att fundera över.orjan.norberg skrev:Dessutom måste jag byta segel på båten. Vart vänder jag mej då?
Mig veterligen finns det ingen Najad 34-klubb, men ring Najadvarvet och prata med dem.
Alla borde ha skägg
-
orjan.norberg
- Trogen medlem
Re: helrenoverad....?
När det gäller "helrenoveringen" är jag inte orolig. Jag vett att detta har gjorts på bästa sätt - även om jag hade föredragit en helt ny motor. Efter helrenoveringen fick också motorn sötvattenkylning.Hans H skrev:Helrenoverad motor är tyvärr ett begrepp som missbrukas ganska mycket. Finns det kvitton etc som styrker vad som sägs vara gjort.
Men vad har båten Najad 34 för anseende? Har den serien varit lyckosam? Det är sånt jag inte har en aning om...
Glada hälsningar / Örjan tel. 070 - 651 12 33
-
Sumprunkarn
- Platinamedlem
Najad-klubbar:
http://www.najad.com/ownersassociations.asp
OBS att det snarast definitionsmässigt inte finns en enda båttypsklubb som presenterar slutsatser i stil med: \"xx-båten är en riktig skitbåt - köp avrådes.\"
http://www.najad.com/ownersassociations.asp
OBS att det snarast definitionsmässigt inte finns en enda båttypsklubb som presenterar slutsatser i stil med: \"xx-båten är en riktig skitbåt - köp avrådes.\"
En Najad 34'a är ju en fantastisk fin båt om det är den typen båt du vill ha. Prishistoriken säger väl också at båtarna inte har sjunkit i pris, i rena Kr. Om du har bra koll på motorn så är väl teakdäcket det enda som kan kosta en bra slant at renovera.
Även om du har den höga riggen så är det alltså ingen regattarigg. Båten är ju alltså mycket trög i lätta vindar och definitivt ingen kryssningsmaskin. Jag har haft Orustbåtar i båda ändar av skalan. Från Vindö 32 till CB 365. Har svårt att komma i håg vad det var som var så charmigt med at segla långsamt. Räknar med att det finns en och annan som kommer att kommentera just det..... och då uppfriska mitt dåliga minne.
Även om du har den höga riggen så är det alltså ingen regattarigg. Båten är ju alltså mycket trög i lätta vindar och definitivt ingen kryssningsmaskin. Jag har haft Orustbåtar i båda ändar av skalan. Från Vindö 32 till CB 365. Har svårt att komma i håg vad det var som var så charmigt med at segla långsamt. Räknar med att det finns en och annan som kommer att kommentera just det..... och då uppfriska mitt dåliga minne.
-
Quasimodo
Innan man tar fasta på ordet \"långsamt\" bör man ställa det i relation till absolut hastighet, t ex en cykel, moped eller bil. I alla dessa perspektiv är de flesta båtar långsamma även om de är \"snabba\". Den objektiva jämförelsen gör man mellan lystalen på olika båtar, och då finner man att skillnaden i båtfart mellan lika stora båtar inte brukar vara speciellt stor - 5-10 % eller så i värsta fall. Tyvärr säger Lystalet inget mot den subjektiva känslan och \"lättheten\" i manövrer, acceleration och litet bättre kryssvinkel, som nog är en större skillnad mot en modernare båt.
Just en Najad 34 var ett alternativ vid mitt förra båtköp, och det enda som avgjorde var min budget, som då skulle töjts alltför långt. Det är en klassisk svensk långfärdsbåt, med god byggkvalitet, lätt överdrivna dimensioner på skrov, rigg och däck och därmed god hållbarhet. Köper du den nu till \"bästa pris\", sköter den och ser till att den fortsatt är i bästa skick skulle det överraska om du någonsin ser den falla mer än obetydligt i pris...
Sumprunkarns dunkla antydning skall du inte bry dig om
Q.
Just en Najad 34 var ett alternativ vid mitt förra båtköp, och det enda som avgjorde var min budget, som då skulle töjts alltför långt. Det är en klassisk svensk långfärdsbåt, med god byggkvalitet, lätt överdrivna dimensioner på skrov, rigg och däck och därmed god hållbarhet. Köper du den nu till \"bästa pris\", sköter den och ser till att den fortsatt är i bästa skick skulle det överraska om du någonsin ser den falla mer än obetydligt i pris...
Sumprunkarns dunkla antydning skall du inte bry dig om
Q.
-
orjan.norberg
- Trogen medlem
Ja, just det. Ska man ha en snabb båt bör man nog köpa en motorbåt som planar - och ändå går den långsamt jämfört med t.ex. en bil.Quasimodo skrev:Innan man tar fasta på ordet "långsamt" bör man ställa det i relation till absolut hastighet, t ex en cykel, moped eller bil.
Nä, farten har ingen betydelse för mej, bara båten har ett lystal över 1,05, för där går min smärtgräns. Min förra båt var en Vega (Lys 1,0) och hade den inte varit så vek så hade även den farten varit acceptabel. Problemet med Vegan var att när vinden äntligen tog i så var man tvungen att minska på segelytan - med lägre fart som följd.
Najad 34:an ska ju vara en styv och vind/sjötålig båt (är den verkligen det?) och det valet känns naturligt efter Vegan nu när man vill ha en mycket större segelbåt.
Skönt att det ännu inte är någon som kommit med varningar när det gäller själva modellen (najad 34). Mitt intryck är att även de gamla orustbyggena är robusta kvalitetsbåtar och jag hoppas verkligen att det är så. Efter besiktningsmannen på både land och efter sjösättning så blir det nog affär (till 98%). Sen är allt naturligtvis en prisfråga, men eftersom priset ligger garanterat under 500.000 så ligger även det under min smärtgräns...
Men ge gärna negativa synpunkter på modellen - såna behöver jag för att balansera min kanske för höga entusiasm...
Glada hälsningar / Örjan, tel. 070 - 651 12 33
Hej
Köp den...
Najden är som du vet ingen racer men är väldigt sjöduglig med bra komfort för boende och transportseglingar.
Om båtlivet är det primära för dig, så gör du ett gott val.
Om seglingen är primärt bör du titta på något annat.
Najadens kvalite finns knappast bland de mer snabba seglarna i segmentet.
Köp den...
Najden är som du vet ingen racer men är väldigt sjöduglig med bra komfort för boende och transportseglingar.
Om båtlivet är det primära för dig, så gör du ett gott val.
Om seglingen är primärt bör du titta på något annat.
Najadens kvalite finns knappast bland de mer snabba seglarna i segmentet.
Calle
Se gla ut
Se gla ut
Najad
Negativt om Najad?
Ikke stort annet en prisen...men det har man historisk fått igjen ved salg. Har seilt Najad 320, som nok er aningen mer moderne enn 34, men sannsynligvis ikke veldig forskjellig i opplevelse.
Det husker jeg som en solid båt, som ga en god følelse av kvalitet. Litt treg i lite vind, men gikk relativt sett bedre jo mer det blåste.
Om ikke denne spesifikke båten har noen skader, og du kan leve med at den er noe treg i forhold til andre båter i lite vind...da gjør du et klokt valg
Ikke stort annet en prisen...men det har man historisk fått igjen ved salg. Har seilt Najad 320, som nok er aningen mer moderne enn 34, men sannsynligvis ikke veldig forskjellig i opplevelse.
Det husker jeg som en solid båt, som ga en god følelse av kvalitet. Litt treg i lite vind, men gikk relativt sett bedre jo mer det blåste.
Om ikke denne spesifikke båten har noen skader, og du kan leve med at den er noe treg i forhold til andre båter i lite vind...da gjør du et klokt valg
-
Sumprunkarn
- Platinamedlem
Här kommer synpunkter från ännu en klottrare utan egna erfarenheter...
Om du kan komma över den för mindre än 500 tkr är du antagligen att gratulera! Jag har två annonser från 2004, båda med annonspriset 595 tkr (den ena var topputrustad iofs).
Jag skulle oxå köpa versionen utan akterruff och med högsta riggen.
Är du säker på att det här exet har den (allra) högsta riggen? I boken \"500 båtar...\" står det att:
\"Tre olika riggar figurerar med 10,20, 11,25 och 11,75 meter långa mastlik.\"
LYS-tabellen anger endast två olika mastlängder.
Däremot anger LYS-tabellen att det finns exemplar med blyköl, i två olika versioner för säkerhets skull.
http://www.ssf.se/tk/lys/VisaLysdetalj.asp?563
http://www.ssf.se/tk/lys/VisaLysdetalj.asp?564
LYS-tabellen anger också att det finns två olika höjder på fribordet.
Det optimala borde vara högsta riggen med blyköl.
Om ursprunglig dokumentation saknas för båten: ta reda på tillverkningsnumret och ring till Najad och fråga om de kan hjälpa dig med data för just det här exemplaret.
Båten är testad av Båtnytt (versionen utan akterruff) och testet kan du beställa i pdf-format på www.marinan.com.
Båten har s k integraltankar för vatten och diesel, d v s de är i plast och ihopplastade med skrovet. Det är en teknik som numera anses olämplig (skrovet suger vatten och diesel, risk för att de går sönder vid grundstötning) och du bör räkna med att riva ut dem, sanera och sätta dit nya i rf. Det här var standard på orustbyggena vid den här tiden (även t ex Rasmus, Monsun).
Om du kan komma över den för mindre än 500 tkr är du antagligen att gratulera! Jag har två annonser från 2004, båda med annonspriset 595 tkr (den ena var topputrustad iofs).
Jag skulle oxå köpa versionen utan akterruff och med högsta riggen.
Är du säker på att det här exet har den (allra) högsta riggen? I boken \"500 båtar...\" står det att:
\"Tre olika riggar figurerar med 10,20, 11,25 och 11,75 meter långa mastlik.\"
LYS-tabellen anger endast två olika mastlängder.
Däremot anger LYS-tabellen att det finns exemplar med blyköl, i två olika versioner för säkerhets skull.
http://www.ssf.se/tk/lys/VisaLysdetalj.asp?563
http://www.ssf.se/tk/lys/VisaLysdetalj.asp?564
LYS-tabellen anger också att det finns två olika höjder på fribordet.
Det optimala borde vara högsta riggen med blyköl.
Om ursprunglig dokumentation saknas för båten: ta reda på tillverkningsnumret och ring till Najad och fråga om de kan hjälpa dig med data för just det här exemplaret.
Båten är testad av Båtnytt (versionen utan akterruff) och testet kan du beställa i pdf-format på www.marinan.com.
Båten har s k integraltankar för vatten och diesel, d v s de är i plast och ihopplastade med skrovet. Det är en teknik som numera anses olämplig (skrovet suger vatten och diesel, risk för att de går sönder vid grundstötning) och du bör räkna med att riva ut dem, sanera och sätta dit nya i rf. Det här var standard på orustbyggena vid den här tiden (även t ex Rasmus, Monsun).
Ska du ha en Najad 34 så titta på den ovan, du kommer inte att bli besviken.
Ett helt annat förslag enligt min åsikt är den här....
http://begmarknad.batnet.se/sok/annons. ... &kid=&tid=
Seglar mycket bättre är mycket mer segelbåt, har hög kvalite.
Till sist: Mycket billigare.
Ett helt annat förslag enligt min åsikt är den här....
http://begmarknad.batnet.se/sok/annons. ... &kid=&tid=
Seglar mycket bättre är mycket mer segelbåt, har hög kvalite.
Till sist: Mycket billigare.
Calle
Se gla ut
Se gla ut
-
orjan.norberg
- Trogen medlem
Varför Najad 34?
Jag vet att alla äldre Najad-båtar är långsamma och sävliga. Men det är inte för kappsegling som jag ev. köper en Najad 34.
Så här ser mina behov ut:
1. Jag vill ha en segelbåt för turiständamål (cruising), men ändå en båt som har en någorlunda fartpotential, d.v.s. minst LYS 1,05.
2. Jag vill kunna bo komfortabelt i båten. Vi kommer att vara 2 personer i boendet (jag och min fru). D.v.s. båten måste vara minst 33 fot och ha en bredd på minst 3 meter.
3. Båten ska vara styv, stabil och tåla hårda vindar och hög sjö.
4. Båten ska inte ha överdrivet djupgående. Den ska sticka max 1,7 m för att kunna ta sig in i kanaler och grunda naturhamnar.
5. Båtens masthöjd ska vara \"lagom\". Många broar har 15 meter som fri segelhöjd och därför bör inte mast med vindex vara högre än max 14,5 m.
6. Båten får inte ha renodlad långköl utan delat lateralplan. Renoldad långköl gör båten svår att manövrera i trånga hamnar.
Om man undantar masthöjden så är Hallberg-Rassys HR31 och Najads 332 perfekta val - men ack för dyra. Därför söker jag en alternativ båt som kostar under 700.000 kr på begagnat-marknaden. Najad 34 för max 500.000 kr är nu en båt som jag nu har \"första tjing\" på.
Jag är bara osäker. Integraltankarna (vatten & diesel) i kölsvinet verkar hittills vara Najad 34:s största svaghet. Månne om det finns fler svagheter?
Glada hälsningar
Örjan Norberg, tel 070 - 651 12 33
Så här ser mina behov ut:
1. Jag vill ha en segelbåt för turiständamål (cruising), men ändå en båt som har en någorlunda fartpotential, d.v.s. minst LYS 1,05.
2. Jag vill kunna bo komfortabelt i båten. Vi kommer att vara 2 personer i boendet (jag och min fru). D.v.s. båten måste vara minst 33 fot och ha en bredd på minst 3 meter.
3. Båten ska vara styv, stabil och tåla hårda vindar och hög sjö.
4. Båten ska inte ha överdrivet djupgående. Den ska sticka max 1,7 m för att kunna ta sig in i kanaler och grunda naturhamnar.
5. Båtens masthöjd ska vara \"lagom\". Många broar har 15 meter som fri segelhöjd och därför bör inte mast med vindex vara högre än max 14,5 m.
6. Båten får inte ha renodlad långköl utan delat lateralplan. Renoldad långköl gör båten svår att manövrera i trånga hamnar.
Om man undantar masthöjden så är Hallberg-Rassys HR31 och Najads 332 perfekta val - men ack för dyra. Därför söker jag en alternativ båt som kostar under 700.000 kr på begagnat-marknaden. Najad 34 för max 500.000 kr är nu en båt som jag nu har \"första tjing\" på.
Jag är bara osäker. Integraltankarna (vatten & diesel) i kölsvinet verkar hittills vara Najad 34:s största svaghet. Månne om det finns fler svagheter?
Glada hälsningar
Örjan Norberg, tel 070 - 651 12 33
-
Quasimodo
Örjan, du skall bara bry dig om den båten du köper, inga andra. Najaden har ett välförtjänt bra rykte, men det säger ändå inte allt om just ditt exemplar. Handlar man för en halv mille och är litet osäker, lägg en tusenlapp eller två på en besiktningsman. Han hittar inte allt (och allt han hittar måste inte vara \"fel\") men man har ändå en bättre grund för sitt beslut.
Q.
Q.