OP skrev:Calle C skrev:OP
Lugna ner dig lite, och tag reda på fakta ang. koppar.
Det kanske är dags för avbön:
Jag har gjort lite efterforskningar ang. koppar. Uppgifterna om att det kommer från naturen stämmer faktiskt. Betyder det automatiskt att det är oskadligt ?Eller vilka fakta var det du hade i åtanke, Calle ?
johan4518 skrev:OP
Jag har aldrig bett om en miljödebatt, jag ville bara veta om färgen, ni som skiver att man inte ska ha kopparfärg behöver inte slösa tid på de för jag vet vad som gäller och det är MITT val
...men så länge dina val påverkar din omvärld får du räkna med mothugg från de som drabbas, vare sig du "bett om en miljödebatt" eller ej. Eftersom detta är ett öppet forum måste jag tyvärr förbehålla mig rätten att lägga mig i diskussioner som jag tycker är angelägna.
Den här typen av resonemang skadar inte bara miljön utan även hela båtlivets anseende. Jag försöker bara vädja till ditt förnuft och ansvarstagande gentemot din omgivning.
/OP
Funderingar (från en i sammanhanget amatör) kring den oundvikliga miljödebatten när man talar om bottenfärger.
De s.k. 'giftfria' färgerna är ju inte fria från beväxningshindrande tillsatser som lakas ut, de ämnena råkar bara vara (än så länge) godkända till skillnad från tenn och koppar. Glöm inte marknadsföringen av DDT på 60-talet. Det fanns de som skulle bevisa dess oskadlighet genom att dricka preparatet – så ’säker’ var man!
Att tenn är skadligt för miljön tycks ingen betvivla. Däremot råder det delade meningar om kopparn.
Då frågar man sig, vad är bäst för miljön:
Ett ymnigt målande med ’giftfri’ färg i tjocka lager varje säsong och där man regelmässigt blåser bort det mesta med en högtryckstvätt varje höst.
Eller ett sparsammare användande av kopparbaserad färg som får sitta kvar i större utsträckning?
Ett konkret exempel:
Min båt ligger i vattnet året runt i Sthlm. Med Englandsköpt kopparbaserad bottenfärg klarar jag minst två hela år i vattnet, vid något tillfälle tre år. Under denna tid bättrar jag bara ett band kring vattenlinjen där isen skrapat bort den halvmjuka färgen, i övrigt spolar jag bara av botten på försommaren.
Om jag istället använder ’giftfri’ färg hade jag behövt spola av henne 2 gånger per år med högtryckstvätt och med efterföljande målning för att hålla botten rimligt ren.
Alltså kan jag välja mellan att under samma tidsrymd släppa ut en dos av ett välkänt, naturen förekommande ämne som i väldigt höga koncentrationer kan vara skadligt, eller en 4-6 gånger högre dos av några andra mer oprövade ämnen.
Jag är inte så säker på att jag borde ligga vaken om nätterna och brottas med mitt samvete!