birdie 24, dominant 78, comfort 26
birdie 24, dominant 78, comfort 26
Vilken är bäst om man vill segla aktivt med en rymlig sittbrunn samt även kunna sitta upprätt i kojen fast man är 1,90 ? Kanske man skulle titta efter en drabant 24 ? Undrar en som tidigare seglat Rival 22.
-
Gäst
Re: birdie 24, dominant 78, comfort 26
Jag har en Dominant 78, vill du prova? Den ligger i Göteborg om du är i närheten.staffan33 skrev:Vilken är bäst om man vill segla aktivt med en rymlig sittbrunn samt även kunna sitta upprätt i kojen fast man är 1,90 ? Kanske man skulle titta efter en drabant 24 ? Undrar en som tidigare seglat Rival 22.
-
Comfort26
Comfort 26!
Lika eller snabbare än Dominant 78 och lite mer kryssbetonad än den mer flatbottnade Dominanten. lite mer Rivalkänsla än 707 skulle jag vilja säga. (Har seglat båda) C26:an balanserar också snäll på rodret under krängning.
Rymlig sittbrunn? Allt är relativt. Mindre än den bredare Dominanten. Däremot riktigt hyfsad sitthöjd i ruffen. Jag är 183 lång. Ta kontakt med
C26 klubbens webmaster så arrangerar han en provsegling med någon 26:a i Stockholmsområdet.
Hälsningar Mikael
Lika eller snabbare än Dominant 78 och lite mer kryssbetonad än den mer flatbottnade Dominanten. lite mer Rivalkänsla än 707 skulle jag vilja säga. (Har seglat båda) C26:an balanserar också snäll på rodret under krängning.
Rymlig sittbrunn? Allt är relativt. Mindre än den bredare Dominanten. Däremot riktigt hyfsad sitthöjd i ruffen. Jag är 183 lång. Ta kontakt med
C26 klubbens webmaster så arrangerar han en provsegling med någon 26:a i Stockholmsområdet.
Hälsningar Mikael
Dominant 78:an är mitt tips ! Att den inte har bottenstockar är en del av finessen men den flexande bottenkonstruktionen. Den seglar väl över sitt lystal och planar som tusan på hårda undanvindar. Rekordet är 15,2 knop vid en transportsegling för spinnaker i Öresund.
Det enda negativa är att det är mycket svårt att hitta bra och välvårdade exemplar, har själv farit land och rike runt utan resultat. Janne har haft tur ....
Lycka till ! /Dan
Det enda negativa är att det är mycket svårt att hitta bra och välvårdade exemplar, har själv farit land och rike runt utan resultat. Janne har haft tur ....
Lycka till ! /Dan
När f-n går starten ?
Re: birdie 24, dominant 78, comfort 26
man ber och tackar för erbjudandet, men då jag bor vid grodhavet eller rättare sagt vid Sveriges framsida, (där solen går uppJ@nne skrev:Jag har en Dominant 78, vill du prova? Den ligger i Göteborg om du är i närheten.staffan33 skrev:Vilken är bäst om man vill segla aktivt med en rymlig sittbrunn samt även kunna sitta upprätt i kojen fast man är 1,90 ? Kanske man skulle titta efter en drabant 24 ? Undrar en som tidigare seglat Rival 22.
Nyköping är avståndet aningen avskräckande med bil men man vet ju aldrig
vad jag förstått är dominant klubben aktiv vilket är mycket värdefullt.
Re: A 25
Ja varför inte, dock får man väl stå ut med lite vacum i börsen jämfört med de andra nämnda.Palle skrev:varför inte en Aphrodite 25? Grymt rymlig för sin strl
och hänger med båtar med lys upp till 1,10!
Birdin kan du stryka kryphöjd
Om jag skulle (simma) på en finns det ngt generalfel på D-78Ravage skrev:Dominant 78:an är mitt tips ! Att den inte har bottenstockar är en del av finessen men den flexande bottenkonstruktionen. Den seglar väl över sitt lystal och planar som tusan på hårda undanvindar. Rekordet är 15,2 knop vid en transportsegling för spinnaker i Öresund.
Lycka till ! /Dan
Du som bor nära Danmark och dess Drabant 24 är den ett alternativ?
Ravage skrev:Staffan,staffan33 skrev:Om jag skulle (simma) på en finns det ngt generalfel på D-78
Du som bor nära Danmark och dess Drabant 24 är den ett alternativ?
Omformulera gärna texten, tror några ord försvann i farten, får ej ihop sammanhanget.
Tack/Dan
Jo om jag skall titta efter vanliga fel på Dominant 78 vart skall jag då syna båten extra noga.
Drabant 24 är vanlig i Danmark och du som bor i närheten kanske har någon uppfattning om denna som ett alternativ till Dominanten ?
- Chardonnay
- Diamantmedlem
- Kontakt:
Maxi 777
Maxi 777 har ju bättre lys än birdie 24 ( någotsämre än comfort 26) men RYMLIG, inte direkt en vacker båt, men trots det en bra seglare & rimlig i pris