Segla högt !
-
Gäst 2
Nu finns det en till salu i Finnland. Svart skrov och båten byggdes 1988. Jag la in en annan tråd med kontakt info.Ravage skrev:Tack för infon MiniMe !
Återigen måste jag säga att jag tycker den är gudafräck, har alltid tyckt och lite mer extrema båtar på ett eller annat håll. En Mustang som din är lika tilltalande som en Smaragd, fast på ett annat sätt.
Det är uppenbart att du inte har köpt dig en lättseglad båt, den har däremot potential när den är korrekt hanterad. Det är inte svårt att föreställa sig att den är lite svår att få gång på då det blåser på kryssen och går hög sjö. Massor av folk på kanten och låta den löpa lite friare med "öppna" segel kanske är det mest omptimala ? I plant vatten kör du högt i vind eller ?
Går det att få tag i en bra Mustang eller är det omöjligt ?
/Dan
Men du hade visserligen redan bestämt för Trissen.
Har inte läst igenom alla inlägg men Smaragden är känd för sin höjdt.
Min Express tog högre höjd med lutad mast=bättre förlikspänn. Den tog c:a 10gader högre höjd än IF:en.
Am.Cup båtarna har/hadde roder på kölen. Undrar vilken vinkel mot vinden som är maximal teoretiskt??? Det bör finnas en formel för detta. Om man nu bara vill kryssa max. Har funderat på att kanske bygga en sån båt.
2 sänkkölar behövs assym. Segel kraft. Rätande moment. o lite till....
MVH
Min Express tog högre höjd med lutad mast=bättre förlikspänn. Den tog c:a 10gader högre höjd än IF:en.
Am.Cup båtarna har/hadde roder på kölen. Undrar vilken vinkel mot vinden som är maximal teoretiskt??? Det bör finnas en formel för detta. Om man nu bara vill kryssa max. Har funderat på att kanske bygga en sån båt.
2 sänkkölar behövs assym. Segel kraft. Rätande moment. o lite till....
MVH
Sökte på mastlut och hamnade i denna märkliga disskusion..
Det verkar som om den allmänna uppfattningen är att man tar mer höjd med mastlut?
Det är inte därför man lutar masten!
Man lutar masten för att vinden strävar att lämna akterliket på storen i en rät vinkel. I och med olika akterrundor så hjälper det att luta masten.
Man reducerar då den bromsande effekten genom att helt enkelt luta masten.
Man flyttar även därigen tryckcentrum något akterut men inte alls så långt att det skulle ge någon större negativ effekt i form av lovgirighet, det är enkelt avhjälpt med att trimma rätt.
På min Banner 28 lutar jag min mast 1000 mm akteröver, masttoppen är alltså 1000 mm akter om masthålet i däck. hur mycket man ska luta får man helt enkelt prova sig fram till.
Att man skulle sträcka akterstaget med mastlut är inte sant eftersom du förlänger förstaget och sätter an masten enl. båttypens sepc.
Förstaget sträcker du med backstag eller häckstag. En bra trimmad rigg kan tom klara sig med bara storskotet.
Med andra ord lutar man masten för att gå fortare, inget annat.
Lovgirighet kommer från feltrimmad stor i de flesta fall. Båten lutar för mycket och blir då lovgirig. Detta pga av att dragcentrum på segelplanet hamnar utanför båtens långskeppslinje vilket ger ett vridande moment.
Segla upprätt!
Titta noga på Americas Cup båtar, de har knappt något mastlut alls. Dom har i stället en rejält utbyggd akterrunda som ger ett akterlik med bra \"släppvinklel\" för vinden. Man har tom kortat bom liket.
När det gäller höjdatagningen så jobba bakifrån. Börja med att trimma storens akterlik, oftast är det för hårt skotat och man går långsamt på tvären. Se till att luta så lite som möjligt, och skota inte för hårt i fock/genua. Seglen ska trimmas som en enda enhet, inte som två segelplan.
Sen är det ju ett helt kapitel för kölen med....
Kolla på Gransegels trimbok. Där finns mycket av det mesta.
http://www.gransegel.se/bok/granbok_frame.html
Det verkar som om den allmänna uppfattningen är att man tar mer höjd med mastlut?
Det är inte därför man lutar masten!
Man lutar masten för att vinden strävar att lämna akterliket på storen i en rät vinkel. I och med olika akterrundor så hjälper det att luta masten.
Man reducerar då den bromsande effekten genom att helt enkelt luta masten.
Man flyttar även därigen tryckcentrum något akterut men inte alls så långt att det skulle ge någon större negativ effekt i form av lovgirighet, det är enkelt avhjälpt med att trimma rätt.
På min Banner 28 lutar jag min mast 1000 mm akteröver, masttoppen är alltså 1000 mm akter om masthålet i däck. hur mycket man ska luta får man helt enkelt prova sig fram till.
Att man skulle sträcka akterstaget med mastlut är inte sant eftersom du förlänger förstaget och sätter an masten enl. båttypens sepc.
Förstaget sträcker du med backstag eller häckstag. En bra trimmad rigg kan tom klara sig med bara storskotet.
Lovgirighet kommer från feltrimmad stor i de flesta fall. Båten lutar för mycket och blir då lovgirig. Detta pga av att dragcentrum på segelplanet hamnar utanför båtens långskeppslinje vilket ger ett vridande moment.
Segla upprätt!
Titta noga på Americas Cup båtar, de har knappt något mastlut alls. Dom har i stället en rejält utbyggd akterrunda som ger ett akterlik med bra \"släppvinklel\" för vinden. Man har tom kortat bom liket.
När det gäller höjdatagningen så jobba bakifrån. Börja med att trimma storens akterlik, oftast är det för hårt skotat och man går långsamt på tvären. Se till att luta så lite som möjligt, och skota inte för hårt i fock/genua. Seglen ska trimmas som en enda enhet, inte som två segelplan.
Sen är det ju ett helt kapitel för kölen med....
Kolla på Gransegels trimbok. Där finns mycket av det mesta.
http://www.gransegel.se/bok/granbok_frame.html
Visst är det så att man lutar masten för att ta bättre höjd. När båten går snabbare, kan man gå högre i vind. Fart ger höjd!SWE54 skrev:Sökte på mastlut och hamnade i denna märkliga disskusion..:)
Segla upprätt!
Principen om att segelplanets dragcentrum hamnar utanför båtens långskeppslinje och medför lovgirighet vid krängning är intressant. Var kan man läsa mer om detta? Jag har inte hittat någonting om det vare sig på nätet eller på papper.
Man lutar alltså masten för bättre fart, med farten kommer oftast höjden.
Men det är alltså en positiv följdeffekt.
När det gäller höjden så är det en jäkla massa annat som ska stämma med.
Bara för man kan gå fort betyder inte det alltid automatiskt höjd.
Dom vanligaste felen är ändå att man tvingar båten att segla för högt.
När det gäller krängningen så är det något jag fått lära mig redan som jolleseglare och kappseglare..
Så jag vet inte var det finns att läsa om.
Jag lutar aldrig min Banner mer än 15 grader, dels för lovgirigheten och dels för att kölen lyfter och man får sämre grepp i vattnet.
Endast i extrem lättvind lutar jag båten med flit för att få ur all den platta ytan framför rodret.. Då är ju farten prioriterad.
Men det är alltså en positiv följdeffekt.
När det gäller höjden så är det en jäkla massa annat som ska stämma med.
Bara för man kan gå fort betyder inte det alltid automatiskt höjd.
Dom vanligaste felen är ändå att man tvingar båten att segla för högt.
När det gäller krängningen så är det något jag fått lära mig redan som jolleseglare och kappseglare..
Så jag vet inte var det finns att läsa om.
Jag lutar aldrig min Banner mer än 15 grader, dels för lovgirigheten och dels för att kölen lyfter och man får sämre grepp i vattnet.
Endast i extrem lättvind lutar jag båten med flit för att få ur all den platta ytan framför rodret.. Då är ju farten prioriterad.
Att en jolle ska seglas plant är ju en elementär grundregel, men att detsamma skulle gälla en kölbåt är en alltför grov generalisering, för att inte säga i många fall felaktigt. Min båt - en skärgårdskryssare, har vid bryggan en vattenlinjelängd på c:a 7,5 m. Vid krängning i friskare vind ökar denna längd upp till kanske 11 m och däröver vilket naturligtvis är mycket fartbefrämjande. Ja, i själva verket är min båt och åtskilliga andra byggda och ritade för optimering av fartresurserna vid ökande krängning. Så någon generell jolleregel går inte att tillämpa. Men om det mot förmodan skulle vara så enkelt, så får jag väl ta fram motorsågen och kapa jakten några meter. Viktbesparing är ju ofta en positiv faktor. 
Själklart mår vissa båtar bra av att luta lite.
Kappseglade Smaragd många år och den behövde luta lite för vattnlinjelängdens skull men allt är ju en kompromiss.
Det jag menade var att många skotar hårt, lutar för mycket och pinar båten vilket går långsamt och på tvären.
Alla båtar lutar när man seglar men man ska hålla det under kontroll...
Och det är väl det som är ytterliggare en utmaning, att känna sin båt.
Kappseglade Smaragd många år och den behövde luta lite för vattnlinjelängdens skull men allt är ju en kompromiss.
Det jag menade var att många skotar hårt, lutar för mycket och pinar båten vilket går långsamt och på tvären.
Alla båtar lutar när man seglar men man ska hålla det under kontroll...
Och det är väl det som är ytterliggare en utmaning, att känna sin båt.
Min referens till krängningen och jollen gällde den vridande effekten som uppstår, lovgirigheten.
Även om den inte känns i en lång, tung, långkölad båt så finns den där.
Men såga inte sönder båten för det, det finns alltför få \"riktiga\" segelbåtar i våra skärgårdar som det är.
God Jul.
Min referens till krängningen och jollen gällde den vridande effekten som uppstår, lovgirigheten.
Även om den inte känns i en lång, tung, långkölad båt så finns den där.
Men såga inte sönder båten för det, det finns alltför få \"riktiga\" segelbåtar i våra skärgårdar som det är.
God Jul.
Brendan skrev: Principen om att segelplanets dragcentrum hamnar utanför båtens långskeppslinje och medför lovgirighet vid krängning är intressant. Var kan man läsa mer om detta? Jag har inte hittat någonting om det vare sig på nätet eller på papper.
Björn Österberg skrev lite om det i sin fartträning för stagade båtar. Hans kurser är dessutom mycket lärorika. Visserligen är våra båtar mycket olika, t.ex. ska min båt inte luta mer än bara 5-10 grader vilket man inte kan säga om de flesta kölbåtar. Men en av de viktigaste saker jag lärde mig på Björns kurs iår var att det inte finns ett generellt koncept för segel, trim mm för våra båtar utan det beror oftast på...
Kanske dags för nästa brandfackla...
Bra att tänka på är ju att man tar bättre höjd med geuan än med en fock i lätt och mellanvindar. I alla fall tills det blåser så pass mycket att focken ger tillräckligt med kraft.
Man kan gå lika fort men inte lika högt med fock.
Detta kan man enkelt kolla genom att sätt på 4-5 telltales på storens akterlik. Direkt avslöjande om segelplanet stallar eller fungerar. Med endast focken \"orkar\" inte vinden hela vägen runt till akterliket om man skotar in storen med bommen mitt i båten. Genuan löser det och man kan då ta mer höjd utan att tappa fart.
När jag seglar med självslående fock har jag svårt att få akterliket på storen att fungera bra, alltid någon tella som stallar. Kan inte vagna upp högre än mitt i båten utan att storen stallar.
Skotvinkel på fock och genua är viktigt om dom har en vass framkant. Är framkanten rund så blir inte felet så stort om man har fel skotvinkel.
En rund framkant vandrar dessutom i sidled i stället för i seglets längsled i gropig sjö vilket inte påverkar trimmet så mycket.
Så vill man gå högt, kör med genuan.
Bra att tänka på är ju att man tar bättre höjd med geuan än med en fock i lätt och mellanvindar. I alla fall tills det blåser så pass mycket att focken ger tillräckligt med kraft.
Detta kan man enkelt kolla genom att sätt på 4-5 telltales på storens akterlik. Direkt avslöjande om segelplanet stallar eller fungerar. Med endast focken \"orkar\" inte vinden hela vägen runt till akterliket om man skotar in storen med bommen mitt i båten. Genuan löser det och man kan då ta mer höjd utan att tappa fart.
När jag seglar med självslående fock har jag svårt att få akterliket på storen att fungera bra, alltid någon tella som stallar. Kan inte vagna upp högre än mitt i båten utan att storen stallar.
Skotvinkel på fock och genua är viktigt om dom har en vass framkant. Är framkanten rund så blir inte felet så stort om man har fel skotvinkel.
En rund framkant vandrar dessutom i sidled i stället för i seglets längsled i gropig sjö vilket inte påverkar trimmet så mycket.
Detta kan man enkelt kolla genom att sätt på 4-5 telltales på storens akterlik. Direkt avslöjande om segelplanet stallar eller fungerar. Med endast focken "orkar" inte vinden hela vägen runt till akterliket om man skotar in storen med bommen mitt i båten. Genuan löser det och man kan då ta mer höjd utan att tappa fart.
Det gäller kanske för Banner 28 men inte helt för Elvström Mustang. I lätt vind finns det inte tillräckligt mycket drag i focken och genuan är att föredra. (båttypren har i orginal endast fock) Rätt tidigt vid ca.4-5 m/s blir det dock för oss för mycket med genuan och focken kan tas fram. lutningen blir då igen optimalt (5-10 grader) men båten kan ta mycket bättre höjd. Med genuan ligger optimala vinkeln mot vinden några grader lägre än t.ex. H-båtarna seglar. Med focken brukar det inte finnas så många i LYS-fältet som segla högre än vi. Jag tror nog att det hela beror på vad för slags båt man seglar. Det är dock en intressant teori att tänka på.
angående skotning så vill jag tillägga att focken kan vi skota innanför vanten, dvs. fockens akterlik ligger emot vant vid max skotning.
Men det var väl det jag skrev eller..?
Genuan går högre än focken så länge det inte finns kraft nog för focken...
Genuan går högre än focken så länge det inte finns kraft nog för focken...