Vilken autopilot?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
M
Silvermedlem

Vilken autopilot?

Inlägg av M » tor 16 feb 2006, 11:53

Vilken skall jag välja till en RJ 85:

Simrad TP22 eller TP 32?

(nej, jag vill inte ha en Raymarine. )

Rudi
Diamantmedlem

Inlägg av Rudi » tor 16 feb 2006, 14:56

Jag tror att det är en vettig princip att, om man har råd, välja den större
och framför allt snabbare. Jag har själv bränt en autopilot som ändå var
tilltagen med en viss marginal. Detta om den ska arbeta hårt, t.ex. i grov
medsjö utomskärs.

Rudi

brasse

inte alltid så

Inlägg av brasse » tor 16 feb 2006, 15:02

En lång båt klarar sig ofta med mindre autopilot eftersom den är lättare på rodret och kurstabilare än en kort båt.

Quasimodo

Re: inte alltid så

Inlägg av Quasimodo » tor 16 feb 2006, 15:10

brasse skrev:En lång båt klarar sig ofta med mindre autopilot eftersom den är lättare på rodret och kurstabilare än en kort båt.
Så kan det naturligtvis vara ibland. Men det kan vara tvärtom också, och en RJ85 kan ha nya eller gamla rodret... Varje båttyp, och ibland exemplar är annorlunda härvid. Jag håller med Rudi - den större, starkare och snabbare autopiloten är alltid att föredra, bara man tycker att man vill betala vad den kostar.

Eftersom AP-tillverkarna konkurrerar med varandra med pris som främsta argument skall man i vart fall aldrig gå lägre än vad de rekommenderar till båten. Sedan är det också en fråga om man bara vill ha en AP för att slipa styra tråkiga motoretapper eller om man vill att den skall kunna styra även i sämre väder.

Q

M
Silvermedlem

Inlägg av M » tor 16 feb 2006, 16:12

Jag seglar ofta ensam så det är sannolikt att AP'n kommer att användas mycket.

Min RJ 85 har nya rodret.

Quasimodo

Inlägg av Quasimodo » mån 27 feb 2006, 07:43

Jag ser att du inte fått något handfast råd ännu, trots din önskan om ett sådant:

Om pengar inte är något problem är TP32 den bättre autopiloten. Den har överlägsna värden för styrka och snabbhet. Är det däremot så att du vill halvera priset (runt 3kkr i st f runt 6kkr) kan du gärna titta på en TP10, som är närapå lika stark och snabb som TP22. Du kan antagligen räkna med att den dyrare piloten är den som är starkare, bättre tätad etc, men det behöver inte med nödvändighet vara så.

Huruvida någon annan autopilot av annat märke är bättre vill jag inte gärna kommentera (mina erfarenheter av Autohelm/Raytheon och Simrad är att de är ganska likvärdiga, men det handlar om rattpiloter), men det är min uppfattning att man trots all reklam om \"smarta styrhjärnor\" måste fila på inställningarna för att få bästa egenskaper även på nya autopiloter.

Q.

M
Silvermedlem

Inlägg av M » mån 27 feb 2006, 09:56

Jag tittade på TP 10 först, men den har inte stöd för NMEA.

Det blev en TP32 till sist.

Mitt intryck är att hela TP-serien är likadant tätad, med separata utrymmen för elektronik och de rörliga delarna.

Jag vet inte hur det är med tätningen i Autohelm/Raymarine 2000, men den har ju inte fått så lysande betyg av långseglare...och det ser inte ut som att elektroniken är speciellt bra skyddad.

Efter att ha läst resebrevet 2006-01-10 Vintersegling på Biscaya fick jag helt kalla fötter när det gäller byggkvaliteten.

Man kan bara hoppas att Simrads rorkultspiloter är robustare.

Gäst

Inlägg av Gäst » tis 28 feb 2006, 11:40

Vad har du speciellt emot Raymarine? Är de sämre regnskyddade? Jag har en ST4000 den går kanonbra, man märker att den läser av sjögången och minskar roderrörelserna efter ett tag på ny bog. Fast den har ju styrenheten i en särskild knappsats som jag har i skydd av vindrutan och fluxgatekompassen sitter nere i ruffen.
Är det inte så att oavsett märke så brännerv man slut på autopiloten om man köper en på gränsen till för klen?
Jag köpte segelbåt för fyra år sen och har köpt en hel del grejer till den. Nu i efterhand så skulle jag ha gjort annorlunda och i första hand ha satsat på ett sailomat vindroder. Helt överlägset alla elgrejer som drar ström först och pajar lite senare.

Quasimodo

Inlägg av Quasimodo » ons 01 mar 2006, 15:08

Det var säkert rätt att välja TP32:an i så fall - om så bara för att den är starkare.

Att (motsvarande storlek på...) Raymarine skulle vara sämre tror jag inte ett dugg på, men i vart fall är skillnaderna så små att man utan vidare kan välja märke efter tycke och smak. Tror man personligen mer på den ena tar man naturligtvis den i första hand...

Q.

desålätt
Guldmedlem

Inlägg av desålätt » ons 01 mar 2006, 16:12

M skrev:Jag tittade på TP 10 först, men den har inte stöd för NMEA.

Det blev en TP32 till sist.

Mitt intryck är att hela TP-serien är likadant tätad, med separata utrymmen för elektronik och de rörliga delarna.

Jag vet inte hur det är med tätningen i Autohelm/Raymarine 2000, men den har ju inte fått så lysande betyg av långseglare...och det ser inte ut som att elektroniken är speciellt bra skyddad.

Efter att ha läst resebrevet 2006-01-10 Vintersegling på Biscaya fick jag helt kalla fötter när det gäller byggkvaliteten.

Man kan bara hoppas att Simrads rorkultspiloter är robustare.
Okej... Nu kommer vi att komma ifrån ämnet men HALLÅ!!!
Vem köper en Autohelm2000 för at använda på en jorden runt segling.
Inget ont om produkten som fungerar för det den är avsedd för.
Jag har inte sött på problem med den trots närmar 900M förra året var av flertalet ensam och med en Autoh2000 som styrman.

Själv lovordar jag Raymarine Autopilot ST6001 S1G. Den klarade av den 8,5 ton tunga cruisern med sjön in från aktern utan ålnings tendenser... Kombinerat med ST60 wind så har man en grym kombination!
Så köp don efter segling och inte efter prislapp... Ute på sjön blir det långt kallt och ensamt om den inte fungerar den gode autopiloten!
10 000 flugor kan inte ha fel - BAJS är gott!

Quasimodo

Inlägg av Quasimodo » ons 01 mar 2006, 17:07

Är vi ändå från ämnet, så...

Många seglare fattar heller inte hur noga det är att ta hand om grejorna när man långseglar. Eller, vänligare, uttryckt, leverantörerna lyckas litet för väl i sitt elaka uppsåt - att ge sken av evigt liv, bara man torkar av med fuktig trasa utan lösningsmedel...

Det är en mycket bättre förklaring till att autopiloter etc pajar, än att det är något större fel på grejorna. Nästan ingenting som snurrar, glider eller löper på en havsgående båt går att skydda helt och hållet mot saltvatten och förr eller senare måste man tömma, rensa, göra rent och/eller smörja. Bättre grejor håller längre, men ingenting, hur bra det än är, håller \"för alltid\".

Q.

Gäst

Eget underhåll?

Inlägg av Gäst » tor 02 mar 2006, 11:28

Vad kan man göra själv? Jag smort styrkolven med teflonspray nån gång. Men styrenheten då? Ge den ett par duschar med 5-56 eller 6-66 som båtvarianten väl heter? Står väl nada i instruktionen...
Ljusne-Håkan

Herr Q

Inlägg av Herr Q » tor 02 mar 2006, 17:56

Något som är principiellt bra är att skaffa en reservdelslista och sprängskiss från leverantören när man köper grejor om det inte finns med. Sedan skaffar man en mapp eller pärm eller något annat lämpligt (jag har en plastback med lock) och så SPARAR man bruksanvisningar mm i båten. Då kan man rätt ofta reda ut problem på egen hand, om man har verktygen och vågar försöka.

Annars brukar det vara bra att ta isär, göra rent och smörja upp. På kolvpackningen på en autopilot bör man lägga litet gummifett, men inte så mycket att det kletar. Sedan kan det vara en bra ide att köra den mellan ändlägena någon gång emellanåt (via kompassen). Själva sladden rör sig en del, så där kan man gärna täta också. Det är ofta bra att använda \"silikonfett\", därför att stelnande/rorkande tätmassa fungerar inte så bra vid rörelse. En fettklick tar \"nytt tag\" i stället.

Sedan är det bra om man är \"sällananvändare\" att använda grejorna regelbundet, även om man inte behöver. Kör man t ex värmare och autopilot även om det inte behövs på höstturerna eller vintern så ökar chansen att de skall fungera på våren - motion är bra, och brist på det är förödande, särskilt om det kommer in vatten i mekaniken.

//HQ

Skriv svar