Vilka segelbåtar har varit innovativa eller futuristiska?
Vilka segelbåtar har varit innovativa eller futuristiska?
Kanske kan det vara intressant att höra vilken båttyp eller -modell som man tycker känns som ett viktigt steg i utvecklingen och som har betytt något extra.
Min första röst lägger jag på Maxi77, med motiveringen \"industrianpassad konstruktion och design kombinerat med radikal formgivning\".
Q.
Min första röst lägger jag på Maxi77, med motiveringen \"industrianpassad konstruktion och design kombinerat med radikal formgivning\".
Q.
Skulle detta kunna kallas futuristikt, kanske inte men lite inovativt i alla fall. Ritad helt med hjälp av CAD osv.. Lär vara en helt underbar seglare.
http://www.z31.se/
Svante
http://www.z31.se/
Svante
http://www.z31.se/
Ombonad säger en av ägarna ?
Obegripligt som att ha ett extraordinärt cementrör som ruff
Ombonad säger en av ägarna ?
Obegripligt som att ha ett extraordinärt cementrör som ruff
Anonymous skrev:Skulle detta kunna kallas futuristikt, kanske inte men lite inovativt i alla fall. Ritad helt med hjälp av CAD osv.. Lär vara en helt underbar seglare.
http://www.z31.se/
Svante
Ombonad säger en av ägarna ?
Obegripligt som att ha ett extraordinärtcementrör som ruff!
För mig är ljus viktigt även nere i ruffen. Hellre ett ljust cementrör än den gamla klassiska varianten av vattengående jordkällare.Ruffruff skrev:Anonymous skrev:Skulle detta kunna kallas futuristikt, kanske inte men lite inovativt i alla fall. Ritad helt med hjälp av CAD osv.. Lär vara en helt underbar seglare.
http://www.z31.se/
Svante
Ombonad säger en av ägarna ?
Obegripligt som att ha ett extraordinärtcementrör som ruff!
Nu äger jag ingen sådan själv men tycker den ser trevlig ut. Skulle iofs. tycka bättre om den moderna planlösningen med akterruff och separat toa i aktern... tillsammans med denna båts seglingsegenskaper då...
Lagom storlek också.
Svante
Den nordiska Folkbåten, som i dag inte kan uppfattas som extrem på ngt
sätt, för den stränga inriktningen på billig serieproduktion och att denna
serieproduktion blev en realitet. Båten lär visst på sin tid ha fått kritik för
sin lådliknande beboelighet. Svårt att se i dag. Nåväl, Svensson gick till
sjöss.
Maxi 77, lådliknande beboelighet och en bra seglare, liksom Folkbåten (men fulare). Nåväl, Svensson gick till sjöss igen.
Håller med Steen om att Ljungströmaren bör nämnas. Här kan man verk-
ligen tala om att modernismen gick till sjöss: den förment funktionella
riggen (funkis), Den närmast religiösa fixeringen vid vissa geometriska
figurer. Till skillnad från kubismen var det här cirkelbågen som omhulda-
des i stället för kuben. Om det sen verkligen är funktionellt med en rigg
vars segelyta halveras så snart det inte är fråga om plattläns på platt sjö,
är en annan femma. En vacker tanke dock - och en ful båt.
Rudi
sätt, för den stränga inriktningen på billig serieproduktion och att denna
serieproduktion blev en realitet. Båten lär visst på sin tid ha fått kritik för
sin lådliknande beboelighet. Svårt att se i dag. Nåväl, Svensson gick till
sjöss.
Maxi 77, lådliknande beboelighet och en bra seglare, liksom Folkbåten (men fulare). Nåväl, Svensson gick till sjöss igen.
Håller med Steen om att Ljungströmaren bör nämnas. Här kan man verk-
ligen tala om att modernismen gick till sjöss: den förment funktionella
riggen (funkis), Den närmast religiösa fixeringen vid vissa geometriska
figurer. Till skillnad från kubismen var det här cirkelbågen som omhulda-
des i stället för kuben. Om det sen verkligen är funktionellt med en rigg
vars segelyta halveras så snart det inte är fråga om plattläns på platt sjö,
är en annan femma. En vacker tanke dock - och en ful båt.
Rudi
Tidiga nytänkanden som jag gillar som förändrat båtlivet:
- Mälarbåtar, entypskappseglare i billiga inhemska material.
- Optimist. Billig entypskappseglare för de minsta
- P-28:an, med sin serieproduktion byggd på spekulation.
- Fingal, serieproduktion i plast
- Vegan, industriell serieproduktion. Stor motor för bekväm familjesegling.
- Misilen, serieproduktion med fenköl
- Ohlsson 22, med ruff till sargen
- Maxi 77, ymlig, billig och välseglande, bulbköl
- B-31, självbyggarverksamheten
- Maxi Fenix, dubbelkojen under sittbrunnen
- Mälarbåtar, entypskappseglare i billiga inhemska material.
- Optimist. Billig entypskappseglare för de minsta
- P-28:an, med sin serieproduktion byggd på spekulation.
- Fingal, serieproduktion i plast
- Vegan, industriell serieproduktion. Stor motor för bekväm familjesegling.
- Misilen, serieproduktion med fenköl
- Ohlsson 22, med ruff till sargen
- Maxi 77, ymlig, billig och välseglande, bulbköl
- B-31, självbyggarverksamheten
- Maxi Fenix, dubbelkojen under sittbrunnen
Alla borde ha skägg
Nu kan jag inte hålla mig längre!
Nu är det på tiden att någon nämner Scampi och Peter Norlin!
Med Scampi knäsattes principen för 9*3 båtarna,som moderniserade
hela den svenska segelbåtsflottan.
Själv \"upptäckte\" jag Peter´s talang när Avance 36:an och 6mR-Yachten
May Bee X gjorde entre´.D.v.s. En moderniserad kustkryssare och modern sexa.
Sen har vi ju Bruce Farr och de Nya Zeeländska strykjärnen,som fortfarande dominerar dagens båtdesign.
Niels Jeppesen´s X 79 hör ju till den här kategorin.
Hälsningar Miwa
Nu är det på tiden att någon nämner Scampi och Peter Norlin!
Med Scampi knäsattes principen för 9*3 båtarna,som moderniserade
hela den svenska segelbåtsflottan.
Själv \"upptäckte\" jag Peter´s talang när Avance 36:an och 6mR-Yachten
May Bee X gjorde entre´.D.v.s. En moderniserad kustkryssare och modern sexa.
Sen har vi ju Bruce Farr och de Nya Zeeländska strykjärnen,som fortfarande dominerar dagens båtdesign.
Niels Jeppesen´s X 79 hör ju till den här kategorin.
Hälsningar Miwa
Som en futuristisk båt anses väl Dominant 78 och 95:an vara. Edvardsson var ju tidigt ute med sin kölkonstruktion som tyvärr fick mycket svidande kritik för det påstogs att båten skulle tappa kölen vid minsta bottenkänning.
http://www.schildt.nu/dominant95/keel_i ... a11_81.htm
Nu hade ju herr Karlsson fel i sina utlåtanden om konstruktionen men det hade stor betydelse för fortsatt produktion, som i princip lades ner omgående, i brist på köpare.
http://www.schildt.nu/dominant95/keel_i ... a11_81.htm
Nu hade ju herr Karlsson fel i sina utlåtanden om konstruktionen men det hade stor betydelse för fortsatt produktion, som i princip lades ner omgående, i brist på köpare.
Visst är Scampin en fin båt, men jag har svårt att se att den är innovativ på något sätt. Båtar med de måtten du beskriver fanns ju förut och framför allt flera andra under Half Ton Cup som sedan blev populära familjebåtar. Däremot var det en bedrift med de många antalet segrar i Half Ton Cup. Båtens konstruktör visste hur man utnyttjade reglerna...
En innovativ båt tycker jag var/är J-24 som banade väg för små snabba enkla entypskappseglare som Express, X-79, Maxi Racer m fl.
En innovativ båt tycker jag var/är J-24 som banade väg för små snabba enkla entypskappseglare som Express, X-79, Maxi Racer m fl.
Alla borde ha skägg