Ja det stämmer om du ventilera efter kallväggsprincipen, men om du har isolerat skrovet kan du ta in den kalla luften upptill, där den blandats med den uppvärmda inneluften då få du en kraftig sänkning av den relativa fuktigheten som styr daggpunkten. För att sedan ventilera alla utrymmen i båten och skickas ut nertill med mekaniskt utsug. Obs jag får väl tillägga att jag kan ha fel men har själv haft en tanke att isolera som Thomas har gjort och därför läst en hel del om ventilation och det verkar vara ett ämne som har många olika svar. Problemet med att isolera plastskrov är att fuktspärren hamnar på fel sida av naturliga skäl.Misil no87 skrev:...fast tvärt om brukar det vara, in med luft nertill och ut upptill...heavy skrev:För att undvika problem med fukt så är en bra ventilation nödvändig. Tar in tilluften upptill där den kan blandats med den varma luften för att sedan dras ner till frånluft som ska sitta nertill. Luften ska kunna cirkulera i hela båten i alla utrymmen.
Isolering
Normalt stiger varm luft och kall sjunker, så om du vill få ut den fuktiga luften som är uppvärmd av människorna i båten med självdrag fungerar det bäst om du tar ut den så högt upp som möjligt och in så lågt som möjligt, precis som i ett hus. Om du som du skriver monterar en mekanisk fläkt som sätter natulagarna ur spel så kan du - som du skrev - välja att göra tvärt om, ta ut luften nertill och in upptill.
Verkar rimligt i alla fall, tror jag...
Verkar rimligt i alla fall, tror jag...
Alla borde ha skägg
liggunderlag
ja men om vi tänker oss att man isolerar med ståendes liggunderlag...där det är en spalt mellan varje underlag på låt oss säga 5cm från kojsidorna och ner under kojerna..vad blir det då för effekt..?
frågar en som inte kan ett smack om isolering
//jörgen
frågar en som inte kan ett smack om isolering
//jörgen