När sälja båten?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
BJK
Silvermedlem

När sälja båten?

Inlägg av BJK » tis 07 feb 2006, 12:03

Har insett att vi inte kommer att ha så mycket tid med vår Maxi68 framöver och då är det ju lika bra att sälja henne. :cry:
Men skulle gärna vilja komma ut lite och njuta av segling här på försommaren ändå och sedan sälja båten om möjligt, men är det för sent att försöka sälja då eller? När är \"bästa\" tiden på året att sälja? Ska båten stå på land fortfarande (vårrustad/inte vårrustad?) eller ska den vara sjösatt och klar?
Segla i Frid!

Herr Q

Inlägg av Herr Q » tis 07 feb 2006, 13:13

Det är lättast att sälja båten på land, med löfte om sjösättning och riggning. Att vårrusta båten tidigt (så den är \"fin\" då den visas) är smart, likaså att hålla den tiptop tills den är såld (städa). Man brukar ändå få vårrusta, sjösätta och rigga till slut, ihop med ny ägare.

Man kan också sjösätta tidigt och \"sälja i sjön\", men då får man kalkylera med att åka på en torrsättning (eler två) för inspektion. Det beror på hamnen och sjösättningsprocedurerna om det är en stor eller liten grej - eller om man kan flytta båten för lyft till något ställe med bra/billig kran.

Börja sälj nu! Annonsera kostar rätt litet (nätet), och du vill inte hamna i tidsnöd i juni, kan jag tänka.

//HQ

Användarvisningsbild
sotarn
Diamantmedlem

Inlägg av sotarn » tis 07 feb 2006, 13:15

Hej,

Hittar man på rätt köpare så spelar inte tiden för försäljning någon roll. Jag skulle tro att många anser att det generellt är bäst att sälja båten på våren, rustad och klar.

När det gäller enklare/billigare båtar så spelar det nog inte så stor roll om båten finns på land eller ej. Vissa vill kunna titta hur undervattenskroppen ser ut och andra vill kunna provsegla. Kan man inte kombinera båda på ett smidigt sätt så får man väl chansa på det som verkar bäst. Annonsera du ut båten medan den står på land och fortsätt sedan efter det att annonsera om du inte fått napp. Får du ett svalt intresse så ligger du antagligen fel i pris eftersom båten annars ska vara rätt så lättsåld eftersom den har relativt gott rykte.
//Daniel

BJK
Silvermedlem

Tackar för svaren!

Inlägg av BJK » tis 07 feb 2006, 15:12

Då gör jag nog så att jag annonserar efter vårrusten då hon är som finast, och blir det inget napp i direkt anslutning till detta tilfälle så sjösätter jag och så får ev köpare titta på henne i sjön och kanske provsegla om så önskas. Och så kanske man hinner med några turer själv! :D
Segla i Frid!

Gäst

Inlägg av Gäst » tis 07 feb 2006, 17:30

Sensommaren verkara vara en bra tid. Det tror man kanske inte men det gjorde jag. Verkar som folk går och blir sugna under sommaren och slår till i Aug när man har bestämt sig..

Men var seglar man i Linköping? roxen är inte så stor va?

Gäst

Inlägg av Gäst » tis 07 feb 2006, 20:31

Roxen är inte mycket att hurra för, men skärgården i S:t Anna ligger ju inte mer än 50 min bort så :)

BJK
Silvermedlem

Grodhav....

Inlägg av BJK » ons 08 feb 2006, 10:04

Sant! Jag har båten ute vid kusten eftersom Roxen inte är så mycket att segla i. Förvisso kan man segla där, men mitt intresse att segla och sedan hitta trevliga naturhamnar och avskilda öar funkar bäst ute i S:t Anna, Gryt eller någon annan skärgård.
Segla i Frid!

Skriv svar