Plats för GPS-plotter
-
Cesar
Plats för GPS-plotter
Är i tagen med att köpen en gps-plotter till min segelbåt. Eftersom den har rorkult finns det inget givet ställe att montera den. Då jag har en ganska stor sittbrunn tror jag att den kommer att sitta för långt bort om jag monterar den på skottet bredvid nedgångsluckan. Har någon erfarenhet av att montera en plotter på rorskulten? Blir det klumpigt? Andra ideer?
- Chardonnay
- Diamantmedlem
- Kontakt:
Plotter
Hej jag skulle inte vilja ha min plotter på rorkulten.
Hur stor sittbrunn har du?
vi har ett sugkoppsfäste till vår Geonav som vi brukar fästa på skottväggen vid nedgångsluckan, syns bra! Använder man rorkultsförlängaren kan man dessutom nå knapparna.
Med ett sånt sugkoppsfäste kan man ju också prova sig fram var plotterna sitter bäst.?!
vi har ett sugkoppsfäste till vår Geonav som vi brukar fästa på skottväggen vid nedgångsluckan, syns bra! Använder man rorkultsförlängaren kan man dessutom nå knapparna.
Med ett sånt sugkoppsfäste kan man ju också prova sig fram var plotterna sitter bäst.?!
-
Cesar
Risk att storskotet fastnar?
Ur ett åtkomlighetsperspektiv låter det som en bra placering. Har du upplevt problem med att storskotet fastnar i gps:en eller att man slår i benen?
Placering
Har nyss köpte en Garmin 276. Hmmm , ja vid på skotbänken kommer den nog att trassla in sig i storskotet....
Tror jag skall monterad den i ett svängbart stativ vid ruffluckan med strömförsörjning. Med rorkultsförlängaren når jag knapparna. Sen kommer jag nog att bygga en liten låda och inreda med skumplast och kunna ha din bredvid mig i lugnt väder. På så vis riskerar jag inte att den glider ner i durken.
Tror jag skall monterad den i ett svängbart stativ vid ruffluckan med strömförsörjning. Med rorkultsförlängaren når jag knapparna. Sen kommer jag nog att bygga en liten låda och inreda med skumplast och kunna ha din bredvid mig i lugnt väder. På så vis riskerar jag inte att den glider ner i durken.
Jag har också en Garmin 276C och stod inför dilemmat var jag skulle montera den men så borrade jag tre hål i skottet in till ruffen på SB-sidan. Jag har en Maxi 77.
Det fungerar väl inte optimalt när man vill titta på detaljer om man sitter längst bak i sittbrunnen, men då GPS:en är batteridriven kan man ju lätt placera den var som helst i sittbrunnen.
Men tips på installationer som andra har gjort mottages tacksamt, jag kan ta en bild på mitt montage vid något tillfälle.
/Tomas
Det fungerar väl inte optimalt när man vill titta på detaljer om man sitter längst bak i sittbrunnen, men då GPS:en är batteridriven kan man ju lätt placera den var som helst i sittbrunnen.
Men tips på installationer som andra har gjort mottages tacksamt, jag kan ta en bild på mitt montage vid något tillfälle.
/Tomas
Re: Plotter
Jag planerar att montera min plotter på skottväggen vid nedgångsluckan till ruffen. Men monteringsbygeln till Garmin 172C fungerar endast för horisontell montering. Hur fungerar din "sugkoppsteknik"? Har du någon bild eller vill du beskriva närmare?Chardonnay skrev:Hej jag skulle inte vilja ha min plotter på rorkulten.
Earl Grey
-
Roger
-
AndersScampi
Intressant diskussion. Fördelen med 276:an är som den har acc. Har sett en ägare som hade GPS:en på en träarm som var ledad och fäst på insidan vid nedgångsluckan. På så vis kan man svänga in när den inte används över natten, men har laddning. Med rorkultförlängare går det att knappa och styra. Visst är avståndet lite stort. När man sedan vill ha den närmare är de bara att ta den ut fästet och har den vid skotbänken. Funderar på att byggan lite \"vagga\", klädd med skumplast som den kan läggs i. Denna är lite uppvinklad. Bygger vaggan så att den fixeras av ändstoppen på skotskenan och kan flyttas mellan slagen. Dyr apparat detta för att våga montera för nära tampar och andra sidan vill jag inte borra i båten. Sugfäste kan var ett alternativ.
-
Gäst
Re: PDA
Jag har en Otterbox (googla!) låda till min PDA + ett extra batteripack (4xAA) som ger +12 h drifttid med blåtand. Nere i ruffen ligger blåtandsgps och får kräm från 12v batteriet via ciggplugg.Anonymous skrev:Hej
Har en liknande fråga ang. placering av PDA...är det någon här som har hittat på någon smart lösning ? Dels är den ju inte vattentät och dels så drar Bluetooth GPS:en mycket ström så strömförsörjning önskas också !
//jörgen
Helt outstanding lösning. Inga problem som plotterfolket har med fast monterad svårläst skärm, svårtytt sjökort och spetsiga öar. Istället är det riktiga sjökorten som du ständigt har i handen (eller nära till hands iaf).
R-A-M
Då det nämns vissa \"oförstörande\" fässtekniker och bl RAM måste jag bara hålla med om dess föträfflighet. Finns fästen till allt och ex deras sugkopp är suverän tillsammans med kulled så du kan justera vinkeln precis som du vill.
Bra grejor helt enkelt. ( http://www.r-a-m.nu )
Sitter sugkoppen fast då? Ja, det gör den och ändå är det busenkelt att flytta den när man vill. Gjorde själv en videofilm i minusgrader och under studsiga förhållanden i vintras då jag monterade en videokamera utanpå en smutsig bil och det fungerade felfritt ( http://www.sailfast.se ) om någon skulle vara intresserad.
Står själv inför att utrusta båten med lite instrument. Men de jag saknar är logg, ev ekolod och kompass. Har heller ingen lust att ta upp stora hål i båten borde man satsa på en bra GPS istället som man placera lite var man vill? Och kanske skippa ekolodet?
Handen på hjärtat hur högt på nödvändighetslistan kommer ekoldet tycker ni? Jag vet iten själv, vet bara att det känns bra när man har det men kanske kan man undvara det?
Bra grejor helt enkelt. ( http://www.r-a-m.nu )
Sitter sugkoppen fast då? Ja, det gör den och ändå är det busenkelt att flytta den när man vill. Gjorde själv en videofilm i minusgrader och under studsiga förhållanden i vintras då jag monterade en videokamera utanpå en smutsig bil och det fungerade felfritt ( http://www.sailfast.se ) om någon skulle vara intresserad.
Står själv inför att utrusta båten med lite instrument. Men de jag saknar är logg, ev ekolod och kompass. Har heller ingen lust att ta upp stora hål i båten borde man satsa på en bra GPS istället som man placera lite var man vill? Och kanske skippa ekolodet?
Handen på hjärtat hur högt på nödvändighetslistan kommer ekoldet tycker ni? Jag vet iten själv, vet bara att det känns bra när man har det men kanske kan man undvara det?
Seglar "just nu" Granhill 33 & H-båt...
-
Gäst
Re: PDA
Jag har en Otterbox (googla!) låda till min PDA + ett extra batteripack (4xAA) som ger +12 h drifttid med blåtand. Nere i ruffen ligger blåtandsgps och får kräm från 12v batteriet via ciggplugg.
Helt outstanding lösning. Inga problem som plotterfolket har med fast monterad svårläst skärm, svårtytt sjökort och spetsiga öar. Istället är det riktiga sjökorten som du ständigt har i handen (eller nära till hands iaf).[/quote]
Låter ju som en vettig lösning ska kolla lite på Otterboxen. Hur gör du med själva pda:n, har du den hängande i något vattentätt runt halsen eller har du monterat den på något sätt ?
Håller helt med dig ang.sjökorten
//Jörgen
Helt outstanding lösning. Inga problem som plotterfolket har med fast monterad svårläst skärm, svårtytt sjökort och spetsiga öar. Istället är det riktiga sjökorten som du ständigt har i handen (eller nära till hands iaf).[/quote]
Låter ju som en vettig lösning ska kolla lite på Otterboxen. Hur gör du med själva pda:n, har du den hängande i något vattentätt runt halsen eller har du monterat den på något sätt ?
Håller helt med dig ang.sjökorten
//Jörgen