Marieholm 32- omdömen, erfarenheter?
-
langseglaren
- Rookie
Marieholm 32- omdömen, erfarenheter?
Funderar på att köpa en Marieholm 32 - 75, gamla modellen med skidbacke. Ngn som har ngn erfarenhet av denna båt, egenskaper?
Marieholm
marieholm 32 är en båt som man kan köpa billigt, För egen del är den ointressant.. Det var en jämförande test för några år sen i Båtnytt. Man jämförde Maxi 95 med Marieholm 32 och vad jag minns var att Maxin var en klar vinnare.
Jag har inga egna erfarenheter med Marieholm 32 mer än att jag brukar segla förbi dem utan problem med min NF.
Jag har inga egna erfarenheter med Marieholm 32 mer än att jag brukar segla förbi dem utan problem med min NF.
Visst är denna marieholmare, av lystalet att döma, en långsam båt för
sin storlek. Det är även Vindö 40 och HR Monsun. Räknar man in pris-
bilden och godtar en båt med måttligt hög prestige kanske det är en
god satsning i alla fall. I de båtnyttstester som utförts hålls denna rela-
tiva långsamhet emot båten, medan man när det gäller HR och Vindö
betraktar den som något man får acceptera med tanke på båttypen.
Rudi
sin storlek. Det är även Vindö 40 och HR Monsun. Räknar man in pris-
bilden och godtar en båt med måttligt hög prestige kanske det är en
god satsning i alla fall. I de båtnyttstester som utförts hålls denna rela-
tiva långsamhet emot båten, medan man när det gäller HR och Vindö
betraktar den som något man får acceptera med tanke på båttypen.
Rudi
-
Gäst
-
Herr Q
En sån seglade jag en vecka i Sthlms skärgård för många år sedan. Den hade inga konstigheter för sig, var lättseglad och gick bra i sjön - vi hade någon dag med 15 m/s. Vi hann till Åland och Öregrund från Stavsnäs på den veckan så jag vet inte om den är så långsam. Den är ju långkölad, och såvitt man kan förstå är i alla fall skroven välbyggda och starka. Riggen var modern för sin tid, med bl a självskotningsskena.
Utsendet kan man ju bedöma själv och en del av dessa båtar var hembyggen (inredningen) men vad man tycker om sådant är ju så individuellt. Någon sorts fördömande i största allmänhet tror jag inte den förtjänar.
//HQ
Utsendet kan man ju bedöma själv och en del av dessa båtar var hembyggen (inredningen) men vad man tycker om sådant är ju så individuellt. Någon sorts fördömande i största allmänhet tror jag inte den förtjänar.
//HQ
Det blir risk för oförtjänt dålig reklam, när man som Båtnytt (Gelin) ställer en sån här båt i jämförande test mot en Maxi 95. Rättvisare hade varit att
jämföra inredningsarbetena med Maxin - här spelar de i samma division,
och seglingsegenskaperna med andra traditionella \"trögingar\" som nämnda orustbyggen. Det är nästan så att man börjar tvivla på veten-
skapligheten i Båtnytt. Oroande.
Rudi
jämföra inredningsarbetena med Maxin - här spelar de i samma division,
och seglingsegenskaperna med andra traditionella \"trögingar\" som nämnda orustbyggen. Det är nästan så att man börjar tvivla på veten-
skapligheten i Båtnytt. Oroande.
Rudi
-
Herr Q
Normerna för finish på inredning runt 1975-80 var betydligt lägre än idag. Det vet varje f.d. eller nuvarande ägare till serieproducerade båtar från den tiden.
Curt Gelin är givetvis fullständigt ovetenskaplig. Det går utmärkt bra att göra vetenskapligt stringenta kvalitativa studier, men det krävs en metodik - den saknar han. Det lär inte ens alltid vara hans egna observationer som ligger till grund för hans värdeomdömen. Jag betraktar hans båtrecensioner som kåserier med viss reell bakgrund.
En reservation om Lystalet är naturligtvis att för mer sällsynta båtar, som inte attraherar kappseglare bör man vara vaksam på att det kanske inte speglar båtens fulla potential. Men är båten tung, styv och \"trygg\" kan den ju inte segla så bra i mellan- eller lättvind - så är det förstås.
//HQ
Curt Gelin är givetvis fullständigt ovetenskaplig. Det går utmärkt bra att göra vetenskapligt stringenta kvalitativa studier, men det krävs en metodik - den saknar han. Det lär inte ens alltid vara hans egna observationer som ligger till grund för hans värdeomdömen. Jag betraktar hans båtrecensioner som kåserier med viss reell bakgrund.
En reservation om Lystalet är naturligtvis att för mer sällsynta båtar, som inte attraherar kappseglare bör man vara vaksam på att det kanske inte speglar båtens fulla potential. Men är båten tung, styv och \"trygg\" kan den ju inte segla så bra i mellan- eller lättvind - så är det förstås.
//HQ