VOR - vi saknar inte den uppblåsta sponsorapparaten
VOR - vi saknar inte den uppblåsta sponsorapparaten
Skönt att VOR grävt sin egen grav med ett koncept där båtarna inte håller. Vem bryr sig om det går några knop fortare. Knop kan köpas för pengar och det är inte det kappsegling handlar om.
-
Quasimodo
Om det här fiaskot blir en sur affär för Volvo får vi väl se, men de kan inte gärna vara helt nöjda med att förknippas med riskabla farkoster med osäker funktion. Vi vet heller inte om det är en konstruktörs räknefel vi \"beundrar\" eller om det är ett mer generellt missgrepp.
Det meningsfulla i att bygga segelbåtar extremt ömtåliga för att uppnå litet högre hastighet kan man alltid diskutera. En synpunkt är att även den snabbaste segelbåt ändå är långsam, relativt de flesta andra farkoster.
Q.
Det meningsfulla i att bygga segelbåtar extremt ömtåliga för att uppnå litet högre hastighet kan man alltid diskutera. En synpunkt är att även den snabbaste segelbåt ändå är långsam, relativt de flesta andra farkoster.
Q.
det som har gått sönder är väl inte helt ny. på open 60-båtar var det standard och har utvecklats sedan en tid. krafterna är antagligen ny dock mycket större, andra konstruktörer har vågat sig på. Man håller väl på men experimenterandet men jag tror nog att man kommer att lösa problemen. Titta bara på F1 där hela tiden kommer ny inovationer som många gånger för med sig sämre tillförlitlighet.
Den som inte våga kommer inte att vinna.
Den som inte våga kommer inte att vinna.
-
Quasimodo
Tycker nog att det är ett needkrav att man kan segla en VOR-båt runt banan. Behöver den bogseras, trailas eller fraktas till etappmålen är den misslyckad - hur skall det annars definieras?
Man måste förstås få misslyckas, om man vill uppmuntra utveckling. Men att känna igen ett misslyckande och göra något åt det är i så fall alldeles nödvändigt.
Q.
Man måste förstås få misslyckas, om man vill uppmuntra utveckling. Men att känna igen ett misslyckande och göra något åt det är i så fall alldeles nödvändigt.
Q.
-
Quasimodo
Nej, det är inte ett evigt hackande.
Vi pratar om ett strukturfel i en båtkonstruktion, inte ett enstaka missgrepp eller en oskicklig besättning som pressar båten för hårt. Skall man lära sig genom att testa ideer MÅSTE man fatta när det blir fel, också.
Sedan tycker åtminstone jag att man testar färdigt sådana här grejor inom räckhåll för följebåtarna, inte på oceanerna.
Q.
Vi pratar om ett strukturfel i en båtkonstruktion, inte ett enstaka missgrepp eller en oskicklig besättning som pressar båten för hårt. Skall man lära sig genom att testa ideer MÅSTE man fatta när det blir fel, också.
Sedan tycker åtminstone jag att man testar färdigt sådana här grejor inom räckhåll för följebåtarna, inte på oceanerna.
Q.
Jodå jag tycker det e jätte bra... Till Ulf (som startade tråden) kan jag bara säga att förmodligen så ska det gå så snabbt som möjligt. Vem vill kolla på en båt som glider fram i i några knop? Nä då är 40 knop mycket bättre. Alltså handlar kappsegling om knop vilket innebär att det måste till pengar för att kunna utveckla båtarna för det här är ingen semester segling...
- Chardonnay
- Diamantmedlem
- Kontakt:
Jag håller med Steen, Calle C & Seaman om att det är bra att någon testar o man kan ju inte alltid lyckas, men att någon vågar och vill prova för att utveckla segelbåtar måste väl ändå ses som ett + annars skulle vi alla segla gamla träsegelbåtar.
Men jag är väl kanske lite färgad, jobbar ju på Volvo.
Men jag är väl kanske lite färgad, jobbar ju på Volvo.
-
Hans H
dålig PR
Att utveckla nya segelbåtar och teknik är jättebra och nödvändigt. Men man kanske borde ha testat lite mer INNAN man använder båtarna i en uthållighetstävlig runt jorden. Inte minst när det gäller deltagarnas säkerhet. Att använda ny oprövad teknologi inomskärs eller där tillgång till service/tender-båtar finns är väl OK (tex Americas Cup), men nu snackar vi Södra Oceanen där det kan ta dagar för en räddningsstyrka att nå fram. Då pratar vi om ren dumhet!
Jobbar också på Volvo (inte PV som numer ju är FORD), men jag tycker inte att racet hittils varit någon bra PR för Volvo vars ledord ju är säkerhet och tillförlitlighet - dvs raka motsatsen till vad VO70-båtarna hittils visat upp
Jobbar också på Volvo (inte PV som numer ju är FORD), men jag tycker inte att racet hittils varit någon bra PR för Volvo vars ledord ju är säkerhet och tillförlitlighet - dvs raka motsatsen till vad VO70-båtarna hittils visat upp
Tydligt att det finns 2 läger i Volvo Ocean Race frågan, en del tycker att det är bra med R&D eftersom det gynnar alla oss andra genom ny kunskap och ny teknologi. Andra likt Hans H tycker, med all rätt, att det är ren och skär idioti att utföra testverksamhet i Södra oceanen.
Man kan tillägga att alla de som befinner sig på båtarna är fullt medvetna om riskerna. Se på Starbåts Fredrik som hoppade av efter första etappen, han tyckte riskerna var för stora för hans del. Helt ok, det är upp till var och en att bedömma var gränsen går.
Sedan kan man ju också vända på saken och säga att \"ren dumhet\" är en del av människans natur. Med tanke på att vi är förbaskat duktiga på att röka, dricka alkohol, starta krig, trycka i oss ohälsosam föda och köra onyktra i trafiken känns det inte som om de där killarna ute på södra oceanen är mycket dummare än alla oss andra. Att dö på väg hem från jobb efter en frontalkollision med en lastbil som rattas av en full eller trött lastbilschaufför är nog inte smartare än att dö i södra oceanen efter att ha frontat med ett isberg. Riskerna är nog lika stora för båda alternativen och fan vet om jag inte hade valt isberget....
Trevlig helg ! /Dan
Man kan tillägga att alla de som befinner sig på båtarna är fullt medvetna om riskerna. Se på Starbåts Fredrik som hoppade av efter första etappen, han tyckte riskerna var för stora för hans del. Helt ok, det är upp till var och en att bedömma var gränsen går.
Sedan kan man ju också vända på saken och säga att \"ren dumhet\" är en del av människans natur. Med tanke på att vi är förbaskat duktiga på att röka, dricka alkohol, starta krig, trycka i oss ohälsosam föda och köra onyktra i trafiken känns det inte som om de där killarna ute på södra oceanen är mycket dummare än alla oss andra. Att dö på väg hem från jobb efter en frontalkollision med en lastbil som rattas av en full eller trött lastbilschaufför är nog inte smartare än att dö i södra oceanen efter att ha frontat med ett isberg. Riskerna är nog lika stora för båda alternativen och fan vet om jag inte hade valt isberget....
Trevlig helg ! /Dan