J 100 en rik seglares dröm !

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Ravage
Diamantmedlem

Re: Verkar tung

Inlägg av Ravage » tis 27 dec 2005, 18:02

Gizmo skrev:Kolla in 11:metre One Design. Den är inte helt olik i profil eller storlek. Jag vet inte riktigt vad de har gjort med J100 har för att göra den hela 1300kg tyngre än den. Känns lite onödigt tungt, tycker jag, med tanke på den ungefär lika spartanska inredningen.

God fortsättning!

Nu har jag inte sett de båda båtarna i verkligheten och har ingen jämförande fakta men visst är J100:an betydligt mer båt ïnvändigt kontra 11:an !? 2900 kg för en båt som är 10 meter lång och 2,81 meter bred låter inte onödigt tungt i mina öron. Vad man däremot kan tänka sig verkar vara en genua för att öka segelytan i lättvind.

11:metre one design borde dock vara ett suveränt alternativ till J100:an om det nu inte vore för backstagen ....

/Dan
När f-n går starten ?

Användarvisningsbild
tp
Trogen medlem
Kontakt:

Inlägg av tp » tis 27 dec 2005, 18:11

Jag måste bara säga att jag är helt faschinerad av J-100:an.
Äntligen nån som försökt återuppväcka den gamla fina tanken om snabba och välseglande båtar med begränsad segelyta avsedda att seglas på små besättningar.
(Det är nästan så ögonen tåras när jag tänker på hur vårt båtbestånd kunde ha sett ut idag om Skärgårdskryssarregeln fått följa med i utvecklingen.)
Att sen båten är prissatt som den är gör ju att jag förmodligen inte kommer att kunna köpa en förrän jag är för gammal för att kunna segla den - och det är ju helt klart ett minus.

Ravage
Diamantmedlem

Inlägg av Ravage » tis 27 dec 2005, 18:25

tp skrev:Jag måste bara säga att jag är helt faschinerad av J-100:an.
Äntligen nån som försökt återuppväcka den gamla fina tanken om snabba och välseglande båtar med begränsad segelyta avsedda att seglas på små besättningar.
(Det är nästan så ögonen tåras när jag tänker på hur vårt båtbestånd kunde ha sett ut idag om Skärgårdskryssarregeln fått följa med i utvecklingen.)
Att sen båten är prissatt som den är gör ju att jag förmodligen inte kommer att kunna köpa en förrän jag är för gammal för att kunna segla den - och det är ju helt klart ett minus.
tp,

Håller med dig i funderingarna kring vackra, lätt och välseglande segelbåtar med moderat segelyta och liten vikt.

J nissarna är helt rätt på det förutom det där med priset. Är fullständigt övertygad om att Dominantkontruktören Edwarsson skulle lyckas ypperligt om han fått en uppgift att göra en motsvarande J 100:a men betydligt billigare. Blir jag oväntat rik ( "plötsligt så händer det" ) skall jag ge Edwardsson ett uppdrag han sent skall glömma :o

/Dan
När f-n går starten ?

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem

Inlägg av Calle C » tis 27 dec 2005, 19:28

Hej

11 OD har alltid lockat mig, är det någon här som har riktig erfarenhet av den.
Calle

Se gla ut

axafluff
Erfaren medlem

Nybliven 11:are och bilder på allt

Inlägg av axafluff » mån 16 jan 2006, 00:25

(Calle C: Inte så stor praktisk erfarenhet av 11:an men evt intressanta bilder genom länk nedan av nästan allt plåtbart på båten)

Hej!

Jag och min tjej köpte en 11:a i höstas efter att vi fallit för den då den för oss föreföll vara en bra kompromiss av seglingsegenskaper inkl bra driv i lättvind (verkligen!), lågt underhåll, relativt nyproducerad, överkomlig pris och vi hade inte råd/vill inte köpa en hel båtsommarstuga med motsv seglingsegenskaper. Vi har också ett hus i skärgården som bas att utgå ifrån för dagsegling ffa så 300-1000+ tkr extra för inredning kändes svårmotiverat.

Själv hade jag spanat på den med förtjusning i ca 5 år innan det alltså blev av. Det enda jag var helt övertygad om i båtvalet var att jag inte ville ha en båt där jag känner bra vind men seglen bara småputar och båten behagar knappt röra sig. 11:an är väl kanske att överkompensera men då slipper jag min värsta seglingsfrustration :). Alla rådde oss att inte köpa den som första icke-jollebåt och jag var också själv skeptisk men det lossnade efter mycket läsning, frågor om andras 11:a-erfarenheter samt att en seglartjej på radion spekulerade i varför många räds en kappseglingsbåt när de ju oftast är välbyggda och har mycket bra seglingsegenskaper på många sätt. Båten seglas också utan problem av 2 och enl klassreglerna får man inte heller burka och det tolkade vi som indirekt plus för styvheten. Sen tänkte jag att troligen är det väl svårt i början men jag tycker jag har klarat av det mesta krångliga jag gjort tidigare :), läser alltid på ordentligt och så slipper vi kanske ett båtbyte efter en inträdesbåt. När vi sedan provseglade den på DN:s provmatchrace genom Arne Sjöberg/Fri Vind så var vi sålda.

Vi hann bara segla den en gång från Stockholm ut i skärgården ca 15 nm i oktober inför upptagning som vi inte kunde göra senare, så med andra ord mycket liten erfarenhet men under det så seglade den underbart, lugnt, stabilt, mycket lättmanövrerlig och snabbt med ca 6-7.5 knop (enl GPS, längre sträcka) på stor+fock slör i ca 3-4 m/s vind. Med vår ändå magra seglingserfarenhet så seglade vi ifrån det 20-tal blandade båtar som var på väg ut från Saltis den morgonen, så den seglar i alla fall bra trots sin besättning. Evt får ni läsa om någon båtkatastrof i sommar men då är ni redan insatta.

Om ni är nyfikna så plåtade jag så mycket som möjligt för att inte glömma något vid rustning i vår. Kika gärna på

http://hem.bredband.net/anderstorring/11a.html

Ska tydligen nyproduceras också se www.11mod.info.

/Anders

Steen
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Steen » mån 16 jan 2006, 09:08

11:an ser kul yt, men prov ochså att studere den nya Match 28 www.match28.dk som är styv och går fart som en Luffe 40. Min klub har just bestilt 2 styck. Just for the act of fun :D
Steen
Danmark

axafluff
Erfaren medlem

pris som pris

Inlägg av axafluff » mån 16 jan 2006, 12:48

Match 28:eren ser lækker ud! Men undskyld min spøg och jeg hved at det går godt for Danmark, men det er nok der med den høje bilskat hvor man kan kalde 400000 DKK (modsv 500 tkr SEK) for \"folkevognspris\" (enl hjemmesiden) :).

Ravage
Diamantmedlem

Inlägg av Ravage » mån 16 jan 2006, 13:02

Vad säger ni om Melges 24:an ? Den går som ett skållat troll, är relativt lättseglad och man kan få ett ok exemplar för ca 200 000 sek. Den seglar MYCKET bättre än J-80:an vågar jag garanterat påstå.

Ett bra alternativ till Match 28:an och 11:an !?

/Dan
När f-n går starten ?

Användarvisningsbild
MiniMe
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av MiniMe » mån 16 jan 2006, 13:28

Det finns många roliga båtar på marknaden. t.ex. Brenta 24, H22, Bull 7000, corby 25, Joker mm. Alla har väl samma egenskap. Extremt snabba men lite comfort.
Tyvärr är det som med allt annat också. Nya båtar kostar.

axafluff
Erfaren medlem

Melges 24

Inlägg av axafluff » mån 16 jan 2006, 14:10

Jag pratade med en jolleseglare för något halvår sedan som att Melges 24:an var på väg att bli en populär klass iaf i Stockholmsområdet efter J80. Folk var också sugna på att gasta på Mumm 36. Men denna enpersongallup är nog inte så pålitlig.

Gäst

J100

Inlägg av Gäst » mån 16 jan 2006, 14:15

Hej

J100 hur häftig som helst men titta på J124 (J100 store bror) en drömbåt
Om man nu ska drömma om dagseglare så varför inte en topplista

1 J124 (har allt)
2 Brenta 38 (snygg Italienskbåt med skinsoffor i sittbrunnen.
3 Alerion 28
4 J100
5 A40 ( en ny Fransk båt skit snygg)

Micke

Steen
Diamantmedlem
Kontakt:

Re: pris som pris

Inlägg av Steen » mån 16 jan 2006, 14:20

axafluff skrev:Match 28:eren ser lækker ud! Men undskyld min spøg och jeg hved at det går godt for Danmark, men det er nok der med den høje bilskat hvor man kan kalde 400000 DKK (modsv 500 tkr SEK) for "folkevognspris" (enl hjemmesiden) :).
Segelsporten kan inte stanna og forlike sig på gamla begangnada båter. Nye båter måste komme till och priset på sv.kr. 500.000 är jo for en komplett racingklar båt. Det är inte dyrt (allt är relativt ) :D En spritny Nordisk Folkbåt koster ungefärr sv.kr. 450.000 racingklar. En H-Båt det samma. Vi måste videre...........
Steen
Danmark

gäst

hmm

Inlägg av gäst » tor 19 jan 2006, 09:48

Det ni glömmer i jämförelsen är otyget med många moderna snabbseglare, melges, match, bull, J80 etc..... man måste ha 4-5 gubbar som hänger över mantåget för att vara konkurrenskraftig.. en sån liten båt som 25-30 fot borde idag kunna seglas av 2-3 personer!! Att ragga besättning är ett lika stort problem för många av oss som pengarna i inköp.. :(

JS9000, corby 25 och 11 OD är mer långsmala och bättre ur den synpunkten.

Tjing!

Skriv svar