Ny men defekt avfuktare ?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Ravage
Diamantmedlem

Ny men defekt avfuktare ?

Inlägg av Ravage » sön 15 jan 2006, 20:27

Godkväll !

Köpte en eldriven luftavfuktare imorse för att placera i båten. Det är inte någon svindyr sak ( 2000 sek ) men den skall klara 12 liter / dygn vid 80 % luftfuktighet. 220 W drar den.

Bara för att kolla så att den fungerade satte jag den i badrummet imorse vid 10:00 tiden och valde ett program som innebär maximal avfukting av luften. Nu har den gått i 10 timmar och inte en enda droppe har kommit i behållaren. Är skiten defekt eller råkar mitt badrum vara snustorrt ?

Tacksam för svar !

/Dan

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem

Inlägg av Calle C » sön 15 jan 2006, 21:23

Hej Dan

Det är säkert snustorrt nu på vintern inomhus, prova i källaren.
Calle

Se gla ut

Användarvisningsbild
Nefertiti
Guldmedlem

Inlägg av Nefertiti » sön 15 jan 2006, 21:36

Min virket ikke før jeg skrudde den av, ristet på den, og bannet en del. Så plutselig virket den...

Etter at jeg monterte slange på den har det derimot kommet svært lite vann. På den annen side er luftfuktigheten i båten nede under 40%...
Luftfuktigheten har gått ned, og alt det vannet som kom i begynnelsen må ha kommet et sted fra...

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem

Inlägg av Calle C » sön 15 jan 2006, 22:37

Hej

Nja, luftavfuktare är sådana att de måste gå någon timma när de är nya för att fungera, precis som ett kylskåp som du har flyttat och vänt på.
Calle

Se gla ut

tom

Inlägg av tom » mån 16 jan 2006, 10:05

re Nefertiti:
Pass på så ikke luftfuktigheten blir så låg at det går utover innredning, med spricker etc.

cub
Guldmedlem

Avfuktning

Inlägg av cub » mån 16 jan 2006, 11:19

När du får igång avfuktaren och placerar den i båten bör du se till att täta alla ställen där det finns ventilation annars får avfuktaren gå onödigt mycket (och du kommer att avfukta hela världen :lol: )

Ravage
Diamantmedlem

Inlägg av Ravage » mån 16 jan 2006, 12:13

Tack för alla svar !

Konstaterade efter ett tag att luftavfuktaren var defekt, den åker i retur så det visslar om det. Mitt livs första reklamation !

Tanken var att täta alla kontakter med yttervärlden och sedan ha på avfuktaren under hela våren för att torka upp båten inombords. Kanske är det overkill men Ravagen är en båt som lätt får \"båtlukt\" och jag vet inte hur man bäst blir av med en sådan !? Tvätta hela båten och alla dynor samt att avfukta luften borde ju vara ett steg i rätt riktning.

Har ni egen erfarenhet av \"båtlukt\" eller är det ett ovanligt fenomen. Det kan vara så att jag är lite känslig för detta eftersom jag känt denna lukt i många av de båtar jag varit nere i...utan att dess ägare märkt något.

Vad har man för alternativ att ta till för att bli av med lukten ?

/Dan

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem

Inlägg av Calle C » mån 16 jan 2006, 13:26

Hej

Mer ventilation
Mer rengöring
Om inte det hjälper, prova en ozongenerator, fast jag gillar inte det.
Calle

Se gla ut

Hans-Erik
Trogen medlem

Ånga

Inlägg av Hans-Erik » mån 16 jan 2006, 15:14

Hej!

Jag har framgångsrikt fått bort dålig lukt genom att ångtvätta dynorna o även durk o skott. Sedan finns medlet Yocoair i både kudde o sprayform, som faktiskt hjälper.

Vänliga hälsningar

Hans-Erik

Skriv svar