Ankarlantärna....
-
J
Ankarlantärna....
Jag ska skaffa någon typ av ankarlantärna.
Need krav:
- El
- Självförsörjd, egna batterier av standard format.
- Vattentät, minst IP67 och flytande.
Nice krav:
- LED
- Blixt-funktion (går då att använda till två saker)
- Någon form av laddstation som den monteras i när den inte används.
Någon som har tips/erfarenheter av någon typ av lantärna?
Finns det regelverk hur lantärnan skall föras, eller gäller sunt förnuft dvs. högt o fritt?
Bifogar dessutom en länk som vänder sig till de som intresserar sig för båtkonstruktion, inspererade, kul med lite \"udda\" idéer.
http://www.duckworksmagazine.com/
Need krav:
- El
- Självförsörjd, egna batterier av standard format.
- Vattentät, minst IP67 och flytande.
Nice krav:
- LED
- Blixt-funktion (går då att använda till två saker)
- Någon form av laddstation som den monteras i när den inte används.
Någon som har tips/erfarenheter av någon typ av lantärna?
Finns det regelverk hur lantärnan skall föras, eller gäller sunt förnuft dvs. högt o fritt?
Bifogar dessutom en länk som vänder sig till de som intresserar sig för båtkonstruktion, inspererade, kul med lite \"udda\" idéer.
http://www.duckworksmagazine.com/
-
Herr Q
Reglerna om ankarlanterna hittar du hos sjöfartsverket. Men speciellt i Sverige gäller att man inte behöver ankarlanterna på svenskt inre vatten OCH på platser där man kan förvänta sig att småbåtar ankrar upp, dvs, det finns inget idiotkrav för småbåtar att ha ankarlanterna (eller ankarboll) i naturhamnar. För man ankarlanterna skall den föras i fören, synlig horisonten runt. Större fartyg över en viss längd (som jag glömt) skall ha två. På segelbåtar är den förmodligen lagligast i masttoppen, men fungerar bättre längre ner - eftersom senkomlingar sällan tittar upp i himlen när man söker sig in ankarviken.
Det du vill ha är i princip \"omöjligt\" att köpa färdigt. Ledlampor drar lite ström, kan fås vattentäta och klarar sig med batteri, men inga \"godkända\" lanternor finns som har inbyggda batterier. Blinklampa (flash) är i princip förbjudet, utom för ubåtar, svävare och sjöflygplan. Att den syns bättre är sant.
Som jag ser det finns det några lösningar, om du vill mecka själv: Att modifiera en vanlig livbojslampa (stora sorten) med en lysdiodlampa kan ge dig dina skall-krav och ett börkrav, bortsett från (naturligtvis) att den inte är typad som en vit runtlysande lanterna. Men där kan man rida på att reglerna för ankarlanterna är snälla(re).
Att ha en laddstation kan vara litet knepigt för att få det vattentätt, men man kan kanske fixa till något enligt samma princip som eltandborstar brukar ha, med induktiv överföring till en laddkrets. Kanske ett kul projekt?
Klassisk lösning för elhandikappade är annars en stormlykta för fotogen med stor tank. Den syns som en svag lampa, ungefär
Rolig länk, f ö.
//HQ
Det du vill ha är i princip \"omöjligt\" att köpa färdigt. Ledlampor drar lite ström, kan fås vattentäta och klarar sig med batteri, men inga \"godkända\" lanternor finns som har inbyggda batterier. Blinklampa (flash) är i princip förbjudet, utom för ubåtar, svävare och sjöflygplan. Att den syns bättre är sant.
Som jag ser det finns det några lösningar, om du vill mecka själv: Att modifiera en vanlig livbojslampa (stora sorten) med en lysdiodlampa kan ge dig dina skall-krav och ett börkrav, bortsett från (naturligtvis) att den inte är typad som en vit runtlysande lanterna. Men där kan man rida på att reglerna för ankarlanterna är snälla(re).
Att ha en laddstation kan vara litet knepigt för att få det vattentätt, men man kan kanske fixa till något enligt samma princip som eltandborstar brukar ha, med induktiv överföring till en laddkrets. Kanske ett kul projekt?
Klassisk lösning för elhandikappade är annars en stormlykta för fotogen med stor tank. Den syns som en svag lampa, ungefär
Rolig länk, f ö.
//HQ
-
J
-
eriksbo
-
F.A
Sure
Det finns en självförsurjande ankarlanterna från sure den laddas av en solcell och börjar lysa när det skymmer. den är diod driven drar ingen ström
Måste sammtidigt gnälla på dessa svajliggare
Vi var ute i 4v i sommras inte en enda svajliggare som vi såg hade ankarlant,vi höll på köra in i en båt när det var mörkt hade god lust och kasta en tompava i fribordet men blev stoppad
varför skall det vara så svårt att ha nått som lyser när man ligger på svaj
Vi var ute i 4v i sommras inte en enda svajliggare som vi såg hade ankarlant,vi höll på köra in i en båt när det var mörkt hade god lust och kasta en tompava i fribordet men blev stoppad
Re: Sure
... för det är så i Sverige. Vanligtvis ska det vara en ankarlanterna eller kon på dagen enligt internationella sjöfartsregler men så ska det inte vara för svenska fritidsbåtar. Hänger kanske även ihop med bristande utbildning. Har själv försökt att t.ex. markera mitt ankare med en ankarboj så att folk inte skulle lägga sin ankarlina över kors. Men det struntade folk lika förbaskat. svaret var " Jag trodde att det var ett fiskenät." Visst endast några få meter bakom en båt...F.A skrev:Det finns en självförsurjande ankarlanterna från sure den laddas av en solcell och börjar lysa när det skymmer. den är diod driven drar ingen strömMåste sammtidigt gnälla på dessa svajliggare
![]()
Vi var ute i 4v i sommras inte en enda svajliggare som vi såg hade ankarlant,vi höll på köra in i en båt när det var mörkt hade god lust och kasta en tompava i fribordet men blev stoppad![]()
-
J
FA du nämnde ett fabrikat, \"Sure\". Du har inget mer info om lanternan, utförligare namn tillverkare, var den går att köpa, mm.
En sökning på \"sure\" fick en fantastisk massa träffar på google.
Ni som förespråkar fotogenlykta eller annan brinnande lösning så betänk att jag har specificerat EL som ett need-krav dvs måste.
Lyktor med öppen låga är trevligt, men jag tänker INTE ha brinnande veke plus 2-3dl fotogen (molotov?
), fyra meter över båten obevakat, speciellt inte om det rullar.
mvh
/J
En sökning på \"sure\" fick en fantastisk massa träffar på google.
Ni som förespråkar fotogenlykta eller annan brinnande lösning så betänk att jag har specificerat EL som ett need-krav dvs måste.
Lyktor med öppen låga är trevligt, men jag tänker INTE ha brinnande veke plus 2-3dl fotogen (molotov?
mvh
/J
-
naffatS
Här har du en variant: (Fast en fotogenlykta funkar oftast bra) http://www.mitron.se/SURE-S/a-lite.html
-
Quasimodo
Re: Sure
MiniMe...MiniMe skrev: Vanligtvis ska det vara en ankarlanterna eller kon på dagen enligt internationella sjöfartsregler men så ska det inte vara för svenska fritidsbåtar. Hänger kanske även ihop med bristande utbildning.
När man ligger för ankar hissar man ett KLOT.
Hänger man upp en KON visar man som segelbåt att man går för motor (motorseglar) och den torde bara skapa förvirring om en sådan används till ankars.
-
Bosse
En fundering....
Solcellsdriven trädgårdsbelysning kan man ju få för ett par hundralappar... hur länge lyser en sådan lampa?
-
Glad_seglare
- Platinamedlem
Hej
Både Jula och Clas Ohlson har trädgårdsbelysninger som har LED-lampor och som laddas av solceller. Jag har bara sett dem i katalogen. Den från Clas Ohlson lyser i 8 timmar, tänds automatiskt när det skymmer och har brytare för av och på (allt enligt katalogen) och kostar 59 kr. Du angav kravet flyter och vattentät. Den bode tåla regn men om den flyter eller kan sänkas ner under vatten det kan man ju undra? Man kan kanske täta den med silikon och kompletter med en bit frigolit så att den flyter. Jag tror att jag ska titta närmare på saken.
Både Jula och Clas Ohlson har trädgårdsbelysninger som har LED-lampor och som laddas av solceller. Jag har bara sett dem i katalogen. Den från Clas Ohlson lyser i 8 timmar, tänds automatiskt när det skymmer och har brytare för av och på (allt enligt katalogen) och kostar 59 kr. Du angav kravet flyter och vattentät. Den bode tåla regn men om den flyter eller kan sänkas ner under vatten det kan man ju undra? Man kan kanske täta den med silikon och kompletter med en bit frigolit så att den flyter. Jag tror att jag ska titta närmare på saken.
Glad Seglare