Hjälp! Vad skall jag välja för segel?
Klokt valg. Personlig inntrykk av seilmaker er en viktig faktor.
Og det er kjekt med gode seil, selv for turseilere. Det hadde vært dumt om du kjøpte de billigste Dacronseilene, for så å lurt på om det virkelig var lurt å spare de tusenlappene...
Grattis.
Hva slags dukleverandør er det? Om du vet? Hvor mye dyrere ble det i forhold til alternativene?
Og Dacron i entypeklasser. Jeg seiler Express, og Regatta Dacronseilene er svært lite håndterlige. For å få dem best mulig, har de glatt og hard overfalte, som \"knekker\" lett. Seilene må derfor rulles ved lagring...ikke noen god egenskap for turseiling iallefall. CL duk kan brettes uten at de blir ødelagt.
Og det er kjekt med gode seil, selv for turseilere. Det hadde vært dumt om du kjøpte de billigste Dacronseilene, for så å lurt på om det virkelig var lurt å spare de tusenlappene...
Grattis.
Hva slags dukleverandør er det? Om du vet? Hvor mye dyrere ble det i forhold til alternativene?
Og Dacron i entypeklasser. Jeg seiler Express, og Regatta Dacronseilene er svært lite håndterlige. For å få dem best mulig, har de glatt og hard overfalte, som \"knekker\" lett. Seilene må derfor rulles ved lagring...ikke noen god egenskap for turseiling iallefall. CL duk kan brettes uten at de blir ødelagt.
Dukleverantören är Dimension Polyant och duken är DC 55/66.
Prisskillnaden mellan den billigaste levarantören av laminatsegel (UKSyversen) och den dyraste (Ottossons) var ca 3.000 kr på normalpris. Syversen gav dessutom en bra rabatt, men jag bestämde mig ändå för Ottossons offert. Kändes bäst helt enkelt...
Prisskillnaden mellan den billigaste levarantören av laminatsegel (UKSyversen) och den dyraste (Ottossons) var ca 3.000 kr på normalpris. Syversen gav dessutom en bra rabatt, men jag bestämde mig ändå för Ottossons offert. Kändes bäst helt enkelt...
---
Bosse
Monsun 31, #116
Bosse
Monsun 31, #116
Vilken Dacron har du i seglet?Nefertiti skrev:Og Dacron i entypeklasser. Jeg seiler Express, og Regatta Dacronseilene er svært lite håndterlige. For å få dem best mulig, har de glatt og hard overfalte, som "knekker" lett. Seilene må derfor rulles ved lagring...ikke noen god egenskap for turseiling iallefall. CL duk kan brettes uten at de blir ødelagt.
Jag hade en längre diskusion med min segelmakare angående de olika dukar / laminaten. Enligt deras erfarenhet så har laminat en tendens att dra ut buken pga. många små vek. De har väl gjort en massa tester i samband med deras Beneteau 25 satsning (kom 2:a i EM, missade segern i sista loppet). De förklarade att för min båttyp som visserligen är mycket lätt med något mindre segelytan skulle Dacron och Mylar vara best. Mylar ger dock i det sambandet inga fördelar. Det hänger ihop med belastningen är inte tillräckligt att fördelarna från laminat spelar in och seglen skulle tom blir sämre (tyngre).
Är änså länge nöjd med det jag fick. (stor, fock och genua i HTP square) Seglen är dock rena kappseglingssegel och måste rullas.
Aner ikke hvilken Dacron det er. Seilene på Expressen er fra Gran, og føles som glanset papir...Blir det en knekk, fører det til en synlig lokal deformasjon. Levetiden på racingseil av denne typen er nok begrenset. Men holder fint i mange sesonger for vårt nivå, når vi behandler det pent.
(Ruller)
På Omegaen har jeg Gran sine CL seil. (Contenders duk tror jeg...) + et North i NorLam. Når jeg sier at de tåler å brettes, mener jeg selvsagt ikke at de tåler \"alt\". Og vil selvsagt gradvis bli forverret som omtrent alt av seilduk. Styrkeegenskapene skal derimot være bedre enn Dacron. Etter hva jeg har forstått kan ikke Dacron seil sys i noe annet enn CrossCut, da Dacron kun har strekkstyrke i en retning. Laminat har mulighet til å sys i paneler (triradial), og vil tro form/styrke totalt for seilet blir bedre da.
Triradiale seil vil jeg tro har mindre betydning på små seil hvor belastningene er mindre?
Vekt. Uten at jeg har veid seilene virker det faktisk som den nye CL selvslåerfokken min er tyngre enn den gamle Dacron selvslåeren. Men dette har kanskje noe med duktykkelse og ikke laminat kontra Dacron?
For å være helt ærlig har jeg ikke peiling...men så langt føler jeg også på meg at jeg har valgt riktig...
(Ruller)
På Omegaen har jeg Gran sine CL seil. (Contenders duk tror jeg...) + et North i NorLam. Når jeg sier at de tåler å brettes, mener jeg selvsagt ikke at de tåler \"alt\". Og vil selvsagt gradvis bli forverret som omtrent alt av seilduk. Styrkeegenskapene skal derimot være bedre enn Dacron. Etter hva jeg har forstått kan ikke Dacron seil sys i noe annet enn CrossCut, da Dacron kun har strekkstyrke i en retning. Laminat har mulighet til å sys i paneler (triradial), og vil tro form/styrke totalt for seilet blir bedre da.
Triradiale seil vil jeg tro har mindre betydning på små seil hvor belastningene er mindre?
Vekt. Uten at jeg har veid seilene virker det faktisk som den nye CL selvslåerfokken min er tyngre enn den gamle Dacron selvslåeren. Men dette har kanskje noe med duktykkelse og ikke laminat kontra Dacron?
For å være helt ærlig har jeg ikke peiling...men så langt føler jeg også på meg at jeg har valgt riktig...
Dacron är en polyestermaterial. Mylar (det som kallas Mylar) förstärks också med polyester. Pentex, Kevlar och kolfiber tål helt rätt större belastning än polyester och har dessutom mindre töjning.Nefertiti skrev: Styrkeegenskapene skal derimot være bedre enn Dacron. Etter hva jeg har forstått kan ikke Dacron seil sys i noe annet enn CrossCut, da Dacron kun har strekkstyrke i en retning. Laminat har mulighet til å sys i paneler (triradial), og vil tro form/styrke totalt for seilet blir bedre da.
Vanlig Dacron har helt riktigt sin styrka i en riktning. Vissa Dacron-duk är dock förbättras och visar även hög styrka i diagonalen (t.ex. HTP square och Polypreg/Polycote).
Hur är det då med cross cut <-> triradial? Tittar man t.ex. på moderna segel så är de cross cut skurna med förstärkningar i lastriktningar. Triradial har fördelen om man vill använda duk av olika tjocklek för att få ner vikten. Det behövs bara stark material där de största krafter uppträder i seglet. Och kraftfördelning i ett segel är inte jämn. Triradial ger dock fler sömmar och det ökar åt sin sida igen vikten (höjer också priset)
Val av duken beror mycket på användningsområdet (vindregister, båtstorlek och -typ, cruising eller racing m.m.). Hur seglet sedan blir är även beroende av formen och där är det inte så lätt för segelmakaren. Egenskaper som böjbarheten av masten riggspänningar osv är några faktorer som kan inverka. Det kan därför vara lönsamt att ha en segelmakare som Ottosson som kommer ut till båtarna för att kolla (om man vill ha topprestanda).
Precis! Eftersom seglingsegenskaperna ju är en syntes av skrovform, költyp, deplacement, rigghöjd, mastböj, riggspänning, segelduk, trimmning med mera och gud vet vad plus ett antal okända faktorer, känns det som en bra investering att anlita en segelmakare som verkligen dels mäter på båt och rigg innan seglet sys, som sedan själv syr seglet och som sedan utvärderar segel och rigg vid en provsegling.Det kan därför vara lönsamt att ha en segelmakare som Ottosson som kommer ut till båtarna för att kolla (om man vill ha topprestanda).
De segelmakare som vid min rundringning sade att de inte själva behövde mäta på båten utan tyckte att jag skulle mäta själv ungefär på några centimeter när och som sade att det inte var så noga exakt var skotsskenorna satt, sorterade jag direkt bort som ointressanta för mig.
---
Bosse
Monsun 31, #116
Bosse
Monsun 31, #116