kroppens påverkan av strålning

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
mareld

kroppens påverkan av strålning

Inlägg av mareld » mån 09 jan 2006, 21:33

hej seglarvänner!
när jag går och lägger mig i min stickkoj,kan jag inte låta bli att tänka
så här. under mig ligger tre stora batterier. från batterierna går kablar
upp till div instrument, säkr, mätare, radio, vhf, värmare och inte minst
landströmladdare. allt detta ligger ca 30-40cm vid sidan av kropp o
huvud. nu till frågan. utsätter jag min kropp för någon form av strålning
eller magnetism? hur farligt? tänker även på små barn som brukar sov
där +kompis.
i en bil utsätts man säkert också av samma problem men inte lika
intensivt som dom veckor man ligger i båten under sommaren.
vill ej skrämma någon med detta inlägg, vill ha en saklig o vettig disk,

hej svejs. alex

gorling

Inlägg av gorling » mån 09 jan 2006, 22:18

Hejsan!

Jag ska nog börja med att säga att jag inte har 100% koll på området.

Magnetfält uppstår när laddningar(ström) rör sig, vilket borde medföra att batterierna i sig själva inte ger upphov till något magnetfält. Magnetfältet storlek är beroende av strömmen(I) och avståndet från ledaren enligt sambandet. Magnetfältet = konstat *strömmen / avståndet. Alla förbrukar ger upphov till relativt små strömmar så de tror jag är högst ofarliga. Det enda som möjligen är något är laddaren men det är nog inte värre än något annat magnetfält som vi utsätter oss för dagligen.

Vore intressant om någon kunde utveckla ämnet vidare……

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem
Inlägg: 2525
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:56
Ort: Gbg

Inlägg av Calle C » mån 09 jan 2006, 23:09

Hej

Eftersom strålning hänger ihop med strömstyrkan så tror jag att du kan vara helt lugn.
Troligtvis utsätts du för 10 gånger mer strålning när du inte är i båten.
Calle

Se gla ut

Johan 52
Diamantmedlem
Inlägg: 248
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 17:44

Inlägg av Johan 52 » tis 10 jan 2006, 16:24

En liknande diskussion fanns i bilvärlden för några år sedan. Volvo var inblandad med ngn modell.
Magnetfält av ngn styrka fick man endast vid start av motorn. Kablaget gick då hyfsat nära föraren.
I en båt gäller lite andra avstånd. Om man skulle råka sitta i närheten ngn gång är nog exponeringen helt försumbart.//Johan

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem
Inlägg: 1789
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:27

Inlägg av Seawolf » tis 10 jan 2006, 17:16

Magnetfält etc. kan vid höga fältstyrkor påvisas ha påverkan på levande organismer. Det är både fältstyrka och frekvens som spelar in. Vissa högre frekvenser anses vara riskablare än lägre vid samma fältstyrka. Därav debatten om mobiltelefoner och CRT-bildskärmar.

I båten har det mesta både låg fältstyrka och låg frekvens, utom radiosändare av olika slag, där mobiltelefon och handhållen VHF är speciella eftersom deras antenner hålls nära huvudet.

Exempel på extremt hög fältstyrka men låg frekvens är t.ex. äldre elektriska lokomotiv, där man också funnit skador på lokförare som jobbat i den miljön. Liknande påverkan kan ses på vissa ställverksjobbare från storkraftnätets transformatorstationer. Dessa båda grupper har då utsatts hela sitt liv för fältstyrkor som har varit makabert mycket större än sådant som normalt förekommer av vanlig 230V- eller 12V-system.

Vad gäller elallergiker har man forskat en del på sådana. Bl.a. har man skapat rum där det är omöjligt inifrån att avgöra om normala svaga elfält finns eller ej. Tester har sedan gjorts med försökspersoner. Dessa har då ibland uppvisat sina allergiska symptom, ibland inte, utan något som helst statistiskt samband med om de elektriska fälten finns eller ej. Dessutom tycks elallergiker ha en mycket stor överrepresentation i Sverige som inte finns i andra länder. Det finns inte några genetiska skillnader mellan svenskar och andra på det viset, och elfälten är nog inte starkare i Sverige heller, så förklaringarna finns nog att hämta inom andra mänskliga områden...

Så segla du lungt på, men skaffa gärna en skärmad antennkabel och en extern antenn till din handhållna mobil eller VHF om du är misstänksam, för från dessa kommer i alla fall något som EVENTUELLT kan medföra skador på sikt för vissa.

omega
Diamantmedlem
Inlägg: 699
Blev medlem: tor 25 mar 2004, 09:01
Ort: trollhättan

Inlägg av omega » tis 10 jan 2006, 17:54

tror ej man behöver oroa sig så mycket för likström , det har vi omkring oss hela tiden ,däremot alternerande spännig kan vara värre finns en del som tyder på detta varje fall.
Johan

Skriv svar