hej seglarvänner!
när jag går och lägger mig i min stickkoj,kan jag inte låta bli att tänka
så här. under mig ligger tre stora batterier. från batterierna går kablar
upp till div instrument, säkr, mätare, radio, vhf, värmare och inte minst
landströmladdare. allt detta ligger ca 30-40cm vid sidan av kropp o
huvud. nu till frågan. utsätter jag min kropp för någon form av strålning
eller magnetism? hur farligt? tänker även på små barn som brukar sov
där +kompis.
i en bil utsätts man säkert också av samma problem men inte lika
intensivt som dom veckor man ligger i båten under sommaren.
vill ej skrämma någon med detta inlägg, vill ha en saklig o vettig disk,
hej svejs. alex
kroppens påverkan av strålning
Hejsan!
Jag ska nog börja med att säga att jag inte har 100% koll på området.
Magnetfält uppstår när laddningar(ström) rör sig, vilket borde medföra att batterierna i sig själva inte ger upphov till något magnetfält. Magnetfältet storlek är beroende av strömmen(I) och avståndet från ledaren enligt sambandet. Magnetfältet = konstat *strömmen / avståndet. Alla förbrukar ger upphov till relativt små strömmar så de tror jag är högst ofarliga. Det enda som möjligen är något är laddaren men det är nog inte värre än något annat magnetfält som vi utsätter oss för dagligen.
Vore intressant om någon kunde utveckla ämnet vidare……
Jag ska nog börja med att säga att jag inte har 100% koll på området.
Magnetfält uppstår när laddningar(ström) rör sig, vilket borde medföra att batterierna i sig själva inte ger upphov till något magnetfält. Magnetfältet storlek är beroende av strömmen(I) och avståndet från ledaren enligt sambandet. Magnetfältet = konstat *strömmen / avståndet. Alla förbrukar ger upphov till relativt små strömmar så de tror jag är högst ofarliga. Det enda som möjligen är något är laddaren men det är nog inte värre än något annat magnetfält som vi utsätter oss för dagligen.
Vore intressant om någon kunde utveckla ämnet vidare……
En liknande diskussion fanns i bilvärlden för några år sedan. Volvo var inblandad med ngn modell.
Magnetfält av ngn styrka fick man endast vid start av motorn. Kablaget gick då hyfsat nära föraren.
I en båt gäller lite andra avstånd. Om man skulle råka sitta i närheten ngn gång är nog exponeringen helt försumbart.//Johan
Magnetfält av ngn styrka fick man endast vid start av motorn. Kablaget gick då hyfsat nära föraren.
I en båt gäller lite andra avstånd. Om man skulle råka sitta i närheten ngn gång är nog exponeringen helt försumbart.//Johan
Magnetfält etc. kan vid höga fältstyrkor påvisas ha påverkan på levande organismer. Det är både fältstyrka och frekvens som spelar in. Vissa högre frekvenser anses vara riskablare än lägre vid samma fältstyrka. Därav debatten om mobiltelefoner och CRT-bildskärmar.
I båten har det mesta både låg fältstyrka och låg frekvens, utom radiosändare av olika slag, där mobiltelefon och handhållen VHF är speciella eftersom deras antenner hålls nära huvudet.
Exempel på extremt hög fältstyrka men låg frekvens är t.ex. äldre elektriska lokomotiv, där man också funnit skador på lokförare som jobbat i den miljön. Liknande påverkan kan ses på vissa ställverksjobbare från storkraftnätets transformatorstationer. Dessa båda grupper har då utsatts hela sitt liv för fältstyrkor som har varit makabert mycket större än sådant som normalt förekommer av vanlig 230V- eller 12V-system.
Vad gäller elallergiker har man forskat en del på sådana. Bl.a. har man skapat rum där det är omöjligt inifrån att avgöra om normala svaga elfält finns eller ej. Tester har sedan gjorts med försökspersoner. Dessa har då ibland uppvisat sina allergiska symptom, ibland inte, utan något som helst statistiskt samband med om de elektriska fälten finns eller ej. Dessutom tycks elallergiker ha en mycket stor överrepresentation i Sverige som inte finns i andra länder. Det finns inte några genetiska skillnader mellan svenskar och andra på det viset, och elfälten är nog inte starkare i Sverige heller, så förklaringarna finns nog att hämta inom andra mänskliga områden...
Så segla du lungt på, men skaffa gärna en skärmad antennkabel och en extern antenn till din handhållna mobil eller VHF om du är misstänksam, för från dessa kommer i alla fall något som EVENTUELLT kan medföra skador på sikt för vissa.
I båten har det mesta både låg fältstyrka och låg frekvens, utom radiosändare av olika slag, där mobiltelefon och handhållen VHF är speciella eftersom deras antenner hålls nära huvudet.
Exempel på extremt hög fältstyrka men låg frekvens är t.ex. äldre elektriska lokomotiv, där man också funnit skador på lokförare som jobbat i den miljön. Liknande påverkan kan ses på vissa ställverksjobbare från storkraftnätets transformatorstationer. Dessa båda grupper har då utsatts hela sitt liv för fältstyrkor som har varit makabert mycket större än sådant som normalt förekommer av vanlig 230V- eller 12V-system.
Vad gäller elallergiker har man forskat en del på sådana. Bl.a. har man skapat rum där det är omöjligt inifrån att avgöra om normala svaga elfält finns eller ej. Tester har sedan gjorts med försökspersoner. Dessa har då ibland uppvisat sina allergiska symptom, ibland inte, utan något som helst statistiskt samband med om de elektriska fälten finns eller ej. Dessutom tycks elallergiker ha en mycket stor överrepresentation i Sverige som inte finns i andra länder. Det finns inte några genetiska skillnader mellan svenskar och andra på det viset, och elfälten är nog inte starkare i Sverige heller, så förklaringarna finns nog att hämta inom andra mänskliga områden...
Så segla du lungt på, men skaffa gärna en skärmad antennkabel och en extern antenn till din handhållna mobil eller VHF om du är misstänksam, för från dessa kommer i alla fall något som EVENTUELLT kan medföra skador på sikt för vissa.