Vad hände med Nord 80 1978?
Vad hände med Nord 80 1978?
Hej,
Jag har mer och mer fastnat för Nord 80 som min nästa båt. Vad jag förstår så gjordes en del viktiga förändringar på Nord 80 1978. Högre rigg är en sak, men jag förmodar att det var en del annat som förändrades samtidigt. Jag har naturligtvis titta på Sailguides båtfakta, men där finns ingen information om detta. Någon som vet?
mvh / Gunnar
Jag har mer och mer fastnat för Nord 80 som min nästa båt. Vad jag förstår så gjordes en del viktiga förändringar på Nord 80 1978. Högre rigg är en sak, men jag förmodar att det var en del annat som förändrades samtidigt. Jag har naturligtvis titta på Sailguides båtfakta, men där finns ingen information om detta. Någon som vet?
mvh / Gunnar
-
Kalle Kula
Sjunkande rufftak?
Hej! När jag var grabb så hade mor och far vänner som hade en Nord 80. Jag kommer ihåg att de var tvungna att modifiera maststöttan invändigt.
Kommer jag ihåg rätt så drabbades tidiga Nord80 av problem med \"sjunkande\" rufftak...
Någon mer som kommer ihåg?
Mvh
//OLA//
Kommer jag ihåg rätt så drabbades tidiga Nord80 av problem med \"sjunkande\" rufftak...
Någon mer som kommer ihåg?
Mvh
//OLA//
-
Erik
Hej!
Var på väg att skaffa en Nord 80 för ett par år sedan. En härlig båt som har många fina egenskaper. Finns inte så många båtar i den klassen som ser så bra ut! 1978 fick hon annan maskin (Volvo Penta MD 7a), ny rigg, aluminiumlist istället för trälist längs däckskanten. Om hon förstärktes vet jag ej, men 1981 (tror jag) höjdes skrovet för att främja ståhöjden. Jag tror också hon fick en ännu större maskin i form av en MD 7B på 17 hkr vid samma tidpunkt... Hoppas att det gav lite klarhet...
Segla i frid...
Var på väg att skaffa en Nord 80 för ett par år sedan. En härlig båt som har många fina egenskaper. Finns inte så många båtar i den klassen som ser så bra ut! 1978 fick hon annan maskin (Volvo Penta MD 7a), ny rigg, aluminiumlist istället för trälist längs däckskanten. Om hon förstärktes vet jag ej, men 1981 (tror jag) höjdes skrovet för att främja ståhöjden. Jag tror också hon fick en ännu större maskin i form av en MD 7B på 17 hkr vid samma tidpunkt... Hoppas att det gav lite klarhet...
Segla i frid...
-
Kenneth
Nord 80
Hej! Jag har en Nord 80-78 och tycker ett man inte kan få mer båt för pengarna.Det som hände med båten och som inte har nämts i något tidigare inlägg är följande:
Lite annorlunda utformning av sittbrunn.
Vikdörrar till toa och gardrob.
Dubbel koj i ruffen.
Sänkt durk i ruffen = bättre ståhöjd.
Motorn och drev åtkomlig genom att lyfta på sittbrunnsdurken.
Förstärkt akter om köl.
Akter undervant sitter i ett röstjärn som är plastat i skrovsidan (starkt)
Lystal 1.3
Båten seglar betydligt bättre och snabbare än sina föregångare.
Inerline av plast.
Hittar du en Nord 80 som är fin så tveka inte, KÖP.
Lite annorlunda utformning av sittbrunn.
Vikdörrar till toa och gardrob.
Dubbel koj i ruffen.
Sänkt durk i ruffen = bättre ståhöjd.
Motorn och drev åtkomlig genom att lyfta på sittbrunnsdurken.
Förstärkt akter om köl.
Akter undervant sitter i ett röstjärn som är plastat i skrovsidan (starkt)
Lystal 1.3
Båten seglar betydligt bättre och snabbare än sina föregångare.
Inerline av plast.
Hittar du en Nord 80 som är fin så tveka inte, KÖP.