Hjälp! Vad skall jag välja för segel?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
Segelbo
Diamantmedlem

Hjälp! Vad skall jag välja för segel?

Inlägg av Segelbo » mån 09 jan 2006, 15:16

Hej alla segelkunniga.

Vi måste köpa en ny rullgenua till vår Vindö 30. den gamla är en omsydd genua 2 och har definitivt gjort sitt.
Jag har fått offerter från 6 segelmakerier i Göteborgstrakten och priserna skiljer ordentligt. Tittar man på cross-cut dacronduk är prisspannet 10.480 till 18.000 inkl UV-skydd och bukkompensator.
\"Cruising-laminat\" hamnar på ca 5-6.000 mer.
Laminatduken hos den billigaste (UK Syversen) blir 1.500-2.000 kr billigare än dacronduken hos den dyraste (Ottossons).

UK Syversen har jag hört mycket gott om och när de dessutom ger den billigaste offerten är det väl inte mycket att orda om. Eller...?
Frågan är - är det värt pengarna att köpa en rullgenua i laminatduk till vår gamla träbåt som vi kommer att semestersegla med eller är det \"overkill\"?

Tacksam för alla synpunkter.
---
Bosse
Monsun 31, #116

Seglar-Hasse

Kollat Boding?

Inlägg av Seglar-Hasse » mån 09 jan 2006, 16:06

Kolla Bodings priser!
De brukar hålla bra priser. Man lär inte vinna Gotland Runt med dem, men man får pengar över till annat.
/Hasse

Peter_K
Diamantmedlem

Inlägg av Peter_K » mån 09 jan 2006, 16:15

Vindö 30 var det va...?
Enligt Bodings hemsida:
Rullgenua Dacron Crosscut 25 m2 11.500 kr
Rullgenua Sandwich Triradial 25 m2 15.900 kr
Alla borde ha skägg

Användarvisningsbild
Nefertiti
Guldmedlem

Inlägg av Nefertiti » mån 09 jan 2006, 16:19

Hvilke seilmakere har du fått tilbud fra?

Et viktig moment er å velge en som har loft i nærheten av hvor du bor. Det er alltid et eller annet som må fikses, og da er det greit å kunne slenge seilet i bilen og levere det raskt selv, og diskutere ansikt til ansikt. Selv fikk jeg levert spiler som ikke passet i beslaget. Samt et nummer i seilet som var speilvendt...Det ble heldigvis løst før regattaen på lørdag.

Jeg valgte CL for alle mine seil. Jeg har nok litt ambisjoner med å seile regatta også, og CL er, tror jeg et bra kompromiss. Storseilet mitt ser iallefall bra ut.

CL er nok ikke fullt like holdbart som Dacron, men vil holde formen over lengre tid av levetiden. Dacron går \"aldri\" i stykker, men gradvis blir det en pose istedet for et seil. Utblåste seil vil føre til mere krengning enn fart, og det er vel ønskelig også for turseilere å ha en behagelig seilas lengst mulig? Kanskje det er turseilere som trenger de beste (og mest tilgivende seilene)?

Jeg vil vel si at du ofte får det du betaler for. Dvs. at CL er bedre enn Dacron. Men også dyrere. Om du har råd til det dyrere alternativet tror jeg ikke du vil angre. Om du derimot vil bruke pengene på noe annet?
Nye Dacron seil er tross alt mye bedre enn utslitte seil.

Användarvisningsbild
Segelbo
Diamantmedlem

Inlägg av Segelbo » mån 09 jan 2006, 16:27

Jodå, Boding har bra priser. Ligger bland de lägsta jag har kollat. Glömde fråga dem var de sys. Nån som vet?

Högst i pris ligger Ottossons och Albatross, men verkar å andra sidan ruskigt kunniga, trevliga och vederhäftiga att ha att göra med. Albatross åker ut och mäter på båten, gör en leveranssegling tillsammans med en för att se att allt funkar och hjälper till med riggtrim m.m. Stort mervärde i sådant, tycker jag... Ringde dem efter mitt första inlägg, så nu är allt inte längre så enkelt som det verkade vara ett tag...
---
Bosse
Monsun 31, #116

Ravage
Diamantmedlem

Inlägg av Ravage » mån 09 jan 2006, 16:34

Segelbo skrev:Jodå, Boding har bra priser. Ligger bland de lägsta jag har kollat. Glömde fråga dem var de sys. Nån som vet?
Narwal segel i Polen sydde åt Boding tidigare men nu vet jag inte var de får sina segel sydda. Det är med 99% säkerhet inte i Sverige iallfall.

/Dan

Användarvisningsbild
NO-TOOL
Guldmedlem
Kontakt:

Inlägg av NO-TOOL » mån 09 jan 2006, 16:37

Hei segelbo,

Man skal være forsiktig med absolutter men jeg tror en ærlig seilmaker ikke vil anbefale deg i å investere i et cruisng laminat. Jeg antar at din genoa vil være på omkr. 20 m2. Under de forhold du normalt vil seile under vil ikke ditt seil utsettes for så store belastninger at trådene i en dacronduk vil dras ut av sin fiksering. De vil strekke seg med tiden men i praksis vil det være veldig lite forskjell mot et laminatseil.

Den laminerte duken er som oftest også tykkere og oppleves som unødvending stiv og litt uhåndterlig på et så litet seil. Dette er dog marginalt og antagelig subjektivt.

Det som ikke er subjektivt men rene facts, er at du også bør ha fall og skjøter i Spectra, Vectran eller lignende, dersom du bytter til et laminatseil. Årsaken til det er at dine polyesterfall er mer elastiske enn seilet. Når seilet blir stumt vil fall og skjøter ta opp mer krefter i kastene, og du vil merke en viss elastistitet. Om noe skulle tvile på dette så prøve å sett et merke på forstagsprofilen og bytt om mellom polyester og et Spectra fall.

Mitt råd er derfor å satse på dacron til din båt og heller sørge for en god kvalitet hos en renomert seilmaker.

Användarvisningsbild
Segelbo
Diamantmedlem

Inlägg av Segelbo » mån 09 jan 2006, 16:54

Det låter klokt, jag lutar också åt ett dacronsegel.

Och visst känns det att anlita en segelmakare med gott renommé som dessutom har ett loft i närheten som man kan åka och prata med och som dessutom syr sina segel själv, verkar vara en vettig investering...
---
Bosse
Monsun 31, #116

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem

Inlägg av Calle C » mån 09 jan 2006, 17:21

Hej

Mitt storsegel är från Albatross, det är bra men dyrt.
Min sista genua(50m2) köpte jag av Boding(Polsksytt).
Det är också bra, inte samma kvalite men halva priset.
Genuan gick sönder vid häftigt väder efter ett år, bodings lagade detta på 2 dagar helt gratis. Den är i dacron.

Ett par saker är viktigt: priset, service här.

Tänker du kappsegla så går priserna rakt upp.
Calle

Se gla ut

Användarvisningsbild
MiniMe
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av MiniMe » mån 09 jan 2006, 17:22

Segelbo skrev:Det låter klokt, jag lutar också åt ett dacronsegel.

Och visst känns det att anlita en segelmakare med gott renommé som dessutom har ett loft i närheten som man kan åka och prata med och som dessutom syr sina segel själv, verkar vara en vettig investering...
om du tar ibland en kryssning till Kiel så kan du även kolla där. När jag kollade runt tyckte jag att svenska segelmakare är dyra. Tyska är något billigare och billigast får man visserligen av t.ex. Narwal eller Q-sails. Hur det är med kvaliteten diskuteras dock häftig. Den lokala segelmakaren har dock fördelen att man kan komma tillbaka och visar seglen på båten.

Användarvisningsbild
August
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av August » mån 09 jan 2006, 17:24

En upplevelse värd att tänka på:
Jag köpte segelställ av Boding för ~2år sedan, seglat ~1300nm med dem. Rullgenuan har töjt sig bakom halshornet så fladder uppstår, ingen snörp i underlik = går ej att få bort fladdret. Alla vet nog att segelduk tar duktigt stryk av fladder.
Orsaken tror jag är dålig kvalité på dacronduken.

Jag lämnade in seglet på garantireparation för ~10v sedan och fick intrycket att de skulle kolla upp seglet snarast. Nu har jag ringt dem 5-6 gånger, får inget svar, svarar de så vet han ingenting och han som vet är inte anträffbar, blir kopplad till Göteborg där de inte har en susning om ärendet med all rätta. De lovar att ringa upp men ingen hör av sig, gång efter gång samma sak.

Boding= Bra priser men sämre kvalité och fullständigt värdelös kundrelation, aldrig aldrig mer att jag köper av dem.

Nu har jag tröttnat på dem och i förra veckan beställde jag nya segel av Syversen, cruisinglaminat. Bra bemötande av kunnig personal.
Bär av, bär av, BÄR AV

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem

Inlägg av Calle C » mån 09 jan 2006, 17:33

Syversen är bra, det är en gammal lumparkompis.. :lol:

August, prata med Pontus/boding Gbg och förklara läget så fixar han till det, det är en himmla ambitiös kille som alltid ställer upp.
Calle

Se gla ut

Användarvisningsbild
August
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av August » mån 09 jan 2006, 17:41

Calle C skrev:Syversen är bra, det är en gammal lumparkompis.. :lol:

August, prata med Pontus/boding Gbg och förklara läget så fixar han till det, det är en himmla ambitiös kille som alltid ställer upp.
Jo jag känner till han. Det är han som jag blivit kopplad till 2 gånger när de tydligen inte vet själva uppe i Sthlm, han kan inget annat än beklaga ärendet och hänvisa till de i Sthlm där seglet ligger. Pontus har jag inga dåliga erfarenheter av, det är familjen Boding som krånglar. :?
Bär av, bär av, BÄR AV

Användarvisningsbild
Nefertiti
Guldmedlem

Inlägg av Nefertiti » mån 09 jan 2006, 19:23

Støtter egentlig NO-TOOL.
Et bra Dacronseil er høres ut som det rette for deg. Mine seil fra Gran er sydd av Rolly-Tasker i Thailand. Så langt har jeg ikke funnet noe å klage på arbeidet som er gjort i Thailand (Verre med det som er gjort i Oslo...), men har egentlig ikke prøvd alle seilene, så...om du venter noen måneder... Virker som de iallefall kan sy der nede. Hvor detaljrike Rolly-Taskers egne seil er vet jeg ikke, men kanskje verd å sjekke? Burde være rimelige. Men...jeg har ingen erfaring.

(Går ut fra at Gran er agent for Rolly Tasker også i Sverige?)

Användarvisningsbild
Nefertiti
Guldmedlem

Inlägg av Nefertiti » mån 09 jan 2006, 19:25

Lå jo tilogmed priser for Vindø på nettet... ;)

http://www.rollytasker.se/batar/vindo30.html

Skriv svar