Johan 52 skrev:Kristina skrev:Johan 52 skrev:Maken till meningslös tråd?? Får hålla utkik efter Kristina i sommar (för att hålla undan).//Johan
För att vara en så meningslös tråd så är väl 90 inlägg och närmare 2 000 visningar på en halv vecka inte så pjåkigt? Rekord här på Sailguide?
Nej K
Jag får ta tillbaka "meningslös tråd" , det blev fel ordval igår. Jag menade inte att åsikter om andra tråddebattörer. Jag ber dessa om ursäkt isåfall.
Vad jag egentligen ifrågasatte var K´s sätt att anklaga besättningen för div icke sjömansmässiga beteenden. Detta grundat på spekulationer endast.
Kommer man med grava beskyllningar skall man ha på fötterna, det har inte K.//Johan.
Angående "att ha på fötterna":
Så här skrev jag för 5 dagar sedan:
”Så har det hänt igen. En segelbåt har övergivits i onödan efter att ha råkat ut för hårt väder. I detta fall efter att ha kapsejsat men rätat sig.”
Då kände vi inte till så många detaljer och det som rapporterades av media har visat sig vara våldsamt överdrivet. Nu har det snart gått en vecka och det kanske är på sin plats att jag skriver vad jag tycker idag. Så här skulle jag sålunda skriva idag:
”Så har det hänt igen. En segelbåt har övergivits i onödan efter att ha råkat ut för hårt väder. I detta fall efter att ha slagits ner 90° men rätat sig.”
Svenskbåten Savcor tycks ha varit den enda av 85 båtar, där man gjorde felbedömningen att inte vila ut ordentligt i Hobart och avvakta lämpligt väder för att med tillräckligt stor och sjöstark besättning göra den långa returseglingen till Sydney i ett av världens absolut farligaste seglingsvatten.
Som jämförelse kan nämnas att sträckan Hobart – Sydney motsvarar sträckan Sverige – Skottland, dvs hela Nordsjön TUR OCH RETUR!