Svenskar skämmer ut sig down under

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Rudi
Diamantmedlem

Inlägg av Rudi » ons 04 jan 2006, 21:08

Om du kan acceptera det, Herr Q, så måste frågan betraktas som avgjord.

Rudi

Gäst

Inlägg av Gäst » ons 04 jan 2006, 21:30

Herr Q skrev:"Enligt Aftonbladet talar befälhavarens fru om ..."

Intressant nödkanal :-)

//HQ
Bättre nödsändare finns inte, å tar aldrig slut heller :D

Gäst

Inlägg av Gäst » tor 05 jan 2006, 00:55

Ulrik skrev:Ä, bry er inte. Det här e samma kille som tjötade om tysken och sjöräddningen. Nu drar han på litet grann om S-H-nissarna också. Gå inte på såna lätta

En vacker (eller dåli) dag får han sitt straff. kanske behöver han hjälp och så är det Calle C och Anders S som kommer...

Ullis.
Om vi ska ta det från början så gällde det alla dem som lämnade den relativa tryggheten i sina båtar i samband med att det blåste upp vid Fastnet Race 1979. De dog men skulle ha klarat sig med livet i behåll, om de hade förstått sitt eget bästa och stannat kvar ombord.

Jag var också förundrad över ARC-seglaren som övergav sin Sweden Yacht för några veckor sedan - i onödan, som det visade sig. Det händer ideligen, ideligen.

Joseph Conrad är den som i sitt främsta verk, romanen Lord Jim, 1900, kanske bäst har analyserat fenomenet ur psykologisk synvinkel.

Visst, jag kanske blir nästa offer - en evig vandrare, ständigt på flykt undan mig själv och mitt samvete, "räddad" av Anders S. Men det kan också bli tvärtom.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tor 05 jan 2006, 07:52

Men ställ då frågan så att den kan förstås, så som du gjorde nu. Om man bara litet platt lyfter fram att \"nu har en till\" lämnat båten för att få komma iland\" blir ju diskussionen nästan med med automatik riktad på \"rätt eller fel\" och \"vem är du att döma\" - jag har fallit i den fällan tidigare. Det är mer intressant och lärorikt att fundera på \"varför, och vad ligger i sinnet på den som gör sådär\" - din egentliga fråga om jag tolkat dig rätt.

Mitt inlägg är att en faktor kan vara otillräcklig (mental) träning, kanske bara därför att stormar inträffar så sällan och upplevelsen blir så extrem på en liten båt. Men det skrev jag nog i Fastnet-tråden
Anders S

johan109
Platinamedlem

Inlägg av johan109 » tor 05 jan 2006, 08:54

Välkommen tillbaka Anders S !

M.V.S.H.
Johan

Rudi
Diamantmedlem

Inlägg av Rudi » tor 05 jan 2006, 09:26

Gäst

Lord Jim övergav 800 pilgrimer t. vad han trodde var en säker död. Om
du bara överger en båt och dessutom betalar in årsavgiften till sjörädd-
ningssällskapet skall det nog inte behöva bli fråga om en livslång flykt
undan ett plågat samvete.

Rudi

Gäst

Inlägg av Gäst » tor 05 jan 2006, 10:28

Rudi skrev:Gäst

Lord Jim övergav 800 pilgrimer t. vad han trodde var en säker död. Om
du bara överger en båt och dessutom betalar in årsavgiften till sjörädd-
ningssällskapet skall det nog inte behöva bli fråga om en livslång flykt
undan ett plågat samvete.

Rudi
Årsavgiften till Sjöräddningen har jag betalt. I den delen är mitt samvete rent. Allt annat är spekulationer.

Användarvisningsbild
Segelbo
Diamantmedlem

Inlägg av Segelbo » tor 05 jan 2006, 12:33

Jag citerar från rapporten från Svenska seglarförbundet. Fetstil och kursivering är mina:
--
Savcor var på väg tillbaka till det Austaliensiska fastlandet, efter att som första svenska båt gått i mål i den legendariska kappseglingen Sydney Hobart Race, när olyckan inträffade. En sex meter hög våg träffade båten och fick den att slå runt.< SPAN>

Skepparen Peter Wsterlund, och två ur den ordinarie besättningen Göran Antilla, Juha Vorvenniemi samt Mikaela Ahlbäck, dotter till en i besättningen, och pojkvännen Mikael Strand skulle transportsegla 700 distans tillbaka till Sydney för att flyga hem till Sverige i helgen.
Olyckan inträffade utanför staden Eden på Australiens ostkust, i 40 sekundmeters vind och sex meter höga vågor kapsejsade båten. Efter att lyckats få båten på rätt köl sängde de in sig i ruffen där de, i full orkan, fick vänta i 13 timmar innan sjöräddningen nådde fram.

- Hela historien är inte känd, men båten slog runt 360 grader, sade Smith talesman för sjöräddningen.

De räddades av en polisbåt och fördes i land, utmattade, sjösjuka och nedkylda.

- Det är mycket, mycket skönt att vara här, sade Mikaela Ahlbäck efter att ha förts i land.
Den 22-åriga seglaren sade att hon inte hade haft tid att bli rädd under den 13 timmar långa strapatsen, men säger till nyhetsbyrån AP att hon inte tänker komma till Australien för att segla igen.

Savcor seglade med en svensk besättning under ledning av Peter Westerlund och gick den 30 december i mål på 46:e plats, femma i sin klass.

Andrew Lygo vars bolag hade chartrat ut Savcor sade att arbetet med att lokalisera och bärga båten har inletts.
--
Jag tycker att det är litet tråkigt när man debatterar ett ämne utan att alla fakta redovisats. Det rör sig alltså om en sjösjuk, nedkyld besättning, dessutom inte hela den ordinarie besättningen. Dessutom EFTER den avslutade kappseglingen. Att i full storm och det skicket man var, kalla på sjöräddningen kan inte i min värld anses vara dåligt sjömanskap.
Vad man kan diskutera är det sjömannamässiga att i dessa farvatten segla med en besättningen som inte är samtrimmad. Det låter ju inte så på beskrivningen av besättningen, men å andra sidan känner jag inte till personerna - de kanske är jätterutinerade...
---
Bosse
Monsun 31, #116

Pinsamt berörd svensk

Inlägg av Pinsamt berörd svensk » tor 05 jan 2006, 12:47

Av de 85 startande båtarna var en bemannad av svenskar.

Såvitt jag vet är det bara svenskbåten som har behövt besvära Sjöräddningen...

... och det kanske i onödan, vi vet inte alla detaljer ännu.

Men som vanligt visar det sig kanske att båten har klarat sig bra sedan den övergivits av sin orutinerade och oförberdda besättning. Vi får se.

Det är pinsamt när svenskar utmärker sig på detta negativa sätt.

Användarvisningsbild
MiniMe
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av MiniMe » tor 05 jan 2006, 12:51

Segelbo skrev:Jag citerar från rapporten från Svenska seglarförbundet. Fetstil och kursivering är mina:
--
Savcor var på väg tillbaka till det Austaliensiska fastlandet, efter att som första svenska båt gått i mål i den legendariska kappseglingen Sydney Hobart Race, när olyckan inträffade. En sex meter hög våg träffade båten och fick den att slå runt.< SPAN>

Skepparen Peter Wsterlund, och två ur den ordinarie besättningen Göran Antilla, Juha Vorvenniemi samt Mikaela Ahlbäck, dotter till en i besättningen, och pojkvännen Mikael Strand skulle transportsegla 700 distans tillbaka till Sydney för att flyga hem till Sverige i helgen.
Olyckan inträffade utanför staden Eden på Australiens ostkust, i 40 sekundmeters vind och sex meter höga vågor kapsejsade båten. Efter att lyckats få båten på rätt köl sängde de in sig i ruffen där de, i full orkan, fick vänta i 13 timmar innan sjöräddningen nådde fram.

- Hela historien är inte känd, men båten slog runt 360 grader, sade Smith talesman för sjöräddningen.

De räddades av en polisbåt och fördes i land, utmattade, sjösjuka och nedkylda.

- Det är mycket, mycket skönt att vara här, sade Mikaela Ahlbäck efter att ha förts i land.
Den 22-åriga seglaren sade att hon inte hade haft tid att bli rädd under den 13 timmar långa strapatsen, men säger till nyhetsbyrån AP att hon inte tänker komma till Australien för att segla igen.

Savcor seglade med en svensk besättning under ledning av Peter Westerlund och gick den 30 december i mål på 46:e plats, femma i sin klass.

Andrew Lygo vars bolag hade chartrat ut Savcor sade att arbetet med att lokalisera och bärga båten har inletts.
--
Jag tycker att det är litet tråkigt när man debatterar ett ämne utan att alla fakta redovisats. Det rör sig alltså om en sjösjuk, nedkyld besättning, dessutom inte hela den ordinarie besättningen. Dessutom EFTER den avslutade kappseglingen. Att i full storm och det skicket man var, kalla på sjöräddningen kan inte i min värld anses vara dåligt sjömanskap.
Vad man kan diskutera är det sjömannamässiga att i dessa farvatten segla med en besättningen som inte är samtrimmad. Det låter ju inte så på beskrivningen av besättningen, men å andra sidan känner jag inte till personerna - de kanske är jätterutinerade...
Jag var inne på samma spår... Med tanken på att rådande förhållande där är vanliga kan man undrar om det är så smart att ge sig ut med en icke samtränad besättning. Havet är inget att leka med och om man går ut bör man inte räknar med att hjälp finns till hands.

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem

Inlägg av Calle C » tor 05 jan 2006, 12:52

Pinsamt berörd svensk skrev:Av de 85 startande båtarna var en bemannad av svenskar.

Men som vanligt visar det sig kanske att båten har klarat sig bra sedan den övergivits av sin orutinerade och oförberdda besättning. Vi får se.

Ursäkta

Men jag tycker nog det är du som är pinsam. :o
Calle

Se gla ut

Ravage
Diamantmedlem

Inlägg av Ravage » tor 05 jan 2006, 14:00

Pinsamt berörd svensk skrev:Av de 85 startande båtarna var en bemannad av svenskar.

Det spelar ingen roll om båten är okej då den når land om besättningen har hunnit avlida eller fått allvarliga skador.

Skepparen har ett stort ansvar över sin besättning och hade jag haft en 22 årig tjej ombord skulle jag hellre ta det säkra före det osäkra. Är man ensam ombord är det lättare att vara hjälte.

Det är lätt att dömma om man sitter i ett varmt mysigt hus med kylen full av mat. Kanske vore man mer förstående om man befunnit sig i en omkullslagen segelbåt mitt på havet halvfull av vatten, svinkall och hungrig samtidigt som man ansvarar för andra människors liv.

Eller ?

/Dan

Gäst

Inlägg av Gäst » tor 05 jan 2006, 14:20

Det spelar ingen roll om båten är okej då den når land om besättningen har hunnit avlida eller fått allvarliga skador.

Skepparen har ett stort ansvar över sin besättning och hade jag haft en 22 årig tjej ombord skulle jag hellre ta det säkra före det osäkra. Är man ensam ombord är det lättare att vara hjälte.

Det är lätt att döma om man sitter i ett varmt mysigt hus med kylen full av mat. Kanske vore man mer förstående om man befunnit sig i en omkullslagen segelbåt mitt på havet halvfull av vatten, svinkall och hungrig samtidigt som man ansvarar för andra människors liv.

Eller ?

Det är en omdömeslöshet utan like att ge sig ut i dessa extremt farliga farvatten med unga oerfarna personer i besättningen.

En kapsejsning i sig mitt i sommaren är inget skäl att besvära Sjöräddningen. Hittills har ingenting framkommit om några skador på Savcor.

Men OK här i Sverige lär ju numera Sjöräddningen tillkallas av seglare som inte får igång hjälpmotorn. Det är väl den mentaliteten man ser avspeglas, när Svensson kommer ut i stora världen.

Pinsamt är bara förnamnet!

pow
Rookie

Inlägg av pow » tor 05 jan 2006, 16:19

Undrans varför den som startade denna diskussion inte vågar visa vem han/hon är. Det pinsamma och typiskt svenska är att klandra andra utan att veta vad som egentligen skedde. :?
Om jag vore sjöräddning så skulle jag nog hellre vilja ha ett larm innan det är för sent att rädda någon samtidigt som jag i det läget kan undvika att riskera min egen säkerhet.
mvh pow

Användarvisningsbild
Gizmo
Guldmedlem

Det är inte första gången...

Inlägg av Gizmo » tor 05 jan 2006, 17:05

En kapsejsning i sig mitt i sommaren är inget skäl att besvära Sjöräddningen. Hittills har ingenting framkommit om några skador på Savcor.
...som en svenskbåt överges vid Australiens kust. Ett exempel ligger hemma hos Ravage-Dan i Råå (på muséet). Båten, en HR Monsun, övergavs av sin skeppare i hårt väder och spolades upp på land. Den var tämligen oskadad och kunde sedemera, efter sjösättning och reparation, segla vidare på egen köl, med samma skeppare. Skepparen, Kurt Björklund, var som sjöman både kärv och erfaren men det hindrade inte honom att kliva i polisbåten när den kom ut för att hämta honom. Det finns säkert en möjlighet att han skulle ha överlevt även om han suttit kvar i båten, men varför chansa. Det är bättre att kunna ha möjligheten att vara efterklok.

Väderkartan nedan är prognosen från tiden då Savcor mest troligt lär ha lämnat Hobart. Jag är inte meteorolog men jag ser ingenting i den som tyder på att orkanvindar ska vara i antågande, kuling-storm ja, men inte orkan. Dessutom så bör, enligt kartan, vindarna minska under passagen norrut. Det kommande lågtrycket är inte lika djupt som det som just har passerat och högtrycken norröver är stabila. Jag kunde nog också ha kunnat göra bedömningen att det var ok att ge sig iväg. Båten, med ett mätetal ungefär som IMX-40, lär nog pinna på ganska bra i friska undanvindar.

Bild

Som konstaterats i den förra tråden så är båtar oftast ganska tåliga skapelser. Människor däremot är både mer ömtåliga och mer värdefulla. Även om nu 20 C i ytan är en med våra mått mätt förhållandevis behaglig badtemperatur, så kyler det också ned kroppen och det är inte säkert att alla hade varit OK när ovädret blåst förbi efter ytterligare ett dygn. Nu kom alla i land och jag har full förståelse för att skepparen ropade på och tog emot hjälp.

Skriv svar