Vilken båt skall jag köpa?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
gåst

Inlägg av gåst » tis 29 jun 2004, 21:22

Om du ikke har pengar til den båten du ønsker. Hyra ut den en vecka eller två. Det har vi gjort.

Dersom svensken er litt dårlig så er det fordi jeg er norsk :lol:

gåst

Seilbåt

Om du ikke har pengar til den båten du ønsker. Hyra ut den en vecka eller två. Det har vi gjort.

Dersom svensken er litt dårlig så er det fordi jeg er norsk :lol:

gåst

Seilbåt

Dersom svensken er litt dårlig så er det fordi jeg er norsk.

Glad_seglare
Platinamedlem

Inlägg av Glad_seglare » tor 08 jul 2004, 07:38

Hej

Jag köpte en Misil II för 44 kkr för två år sedan. Båten är tillverkad av Hallberg & Rassy vilket borde borga för god kvalite. Misilen är 7.3 lång och saknar vissa av de saker du söker. Det går att stå raklång under sprayhooden när man lagar mat eftersom köket ligger tvärs båten vid nergången till ruffen. Den har uombordare vilket är bra för man kan vrida på denna när man vill sno runt på en femöring. Jag ingen fast toa utan har Porta Potti toalett vilket funkar bra. Jag är kannonnöjd med misilen. Seglar ifrån Maxi 68 lätt. Se till att hitta ett bra ex så kommer du att bli nöjd tror jag.
Glad Seglare

Håkan

Köpa segelbåt

Inlägg av Håkan » fre 09 jul 2004, 14:15

Intressant att igen och igen se samma sak, någon har tänkt sig en viss båt med viss utrustning och visst prisläge - och inte ett enda svar handlar om det som efterfrågas.
Alltid dyrare båt, båt utan en eller fler av de egenskaper som önskats, osv.

I detta fallet inbjuder egentligen frågan till lite mothugg, men bara en enda av de som svarat har faktiskt påpekat att önskemålen är en omöjlighet, till den grad att jag tror frågan är ställd för att se vad som händer...

Jou

Viggen?

Inlägg av Jou » ons 14 jul 2004, 15:32

Varför inte en (Albin) Viggen? Funderar i samma banor rörande segelbåt och har fastnat för Viggen. Uppfyller ej din kriterier rörande inombordare och toalett (om inte Porta Potti räknas). Dock tror jag detta är svårt att få för under 50' kr.

Användarvisningsbild
Edward
Guldmedlem

Re: Viggen?

Inlägg av Edward » ons 14 jul 2004, 16:05

Jou skrev:Varför inte en (Albin) Viggen? Funderar i samma banor rörande segelbåt och har fastnat för Viggen. Uppfyller ej din kriterier rörande inombordare och toalett (om inte Porta Potti räknas). Dock tror jag detta är svårt att få för under 50' kr.
Jag hade tidigare en äldre (Karlskrona) Viggen med toalett, men den jag har nu har endast en porta potti som jag tycker duger utmärkt att använda som nödtoalett. :)

Robert K

Ta en titt på en Albin Vega för 59 000!

Inlägg av Robert K » ons 14 jul 2004, 22:22

Hej Ingrid!

Ta en titt på \"båtar säljes\" under \"Båtmarkmand\" här på sidan. Det finns en Albin Vega från 1975 för 59 000 kr med inombordare som är renoverad 1997.
Lycka till med ditt båtköp!

Hälsningar
/Robert K

Sumprunkarn

Re: Vilken båt

Inlägg av Sumprunkarn » mån 19 jul 2004, 09:50

[quote="Gert"]En segelbåt för 50.000 kr med inombordardiesel, fast toalett, ståhöjd och mycket stor sittbrunn finns helt enkelt inte. I så fall skulle jag köpa den själv...

Håller med om ovanstående.

Framför allt vill jag dock varna för Trisskryssaren - sämre seglare finns icke på denna jord. En riktig skitbåt - därav priset.

Gäst

Fingal lätt!

Inlägg av Gäst » tis 21 jun 2005, 09:32

Jag har seglat Fingal i 5 år och den seglar i cirklar runt Maxi 68, Vega och Maxi 77! Skulle aldrig köpa en sån svenssonbåt, men det är klart, alla gillar inte Fingals speciella charm och utseende. Jag köpte nya segel 2001 och efter detta är det nog den båt som har mest felaktigt LYS, den har nämligen 1.00 och tex Amxi 77 1.04, det har aldrig hänt att jag blivit frånseglad av en sånd, tvärtom håller hon jämnt skägg med betyldigt modernare båtar och tex Mamba 29, IF, och ett flertal större båtar får se sig slagna! Bästa skalpen var en Kings Cruiser 33 (LYS 1,09( där ägarna trimmade febrilt och skrek \"Det där ska inte kunna vara möjligt!!!\" när vi selgade ifatt, om och förbi...... Detta gäller dock i hård vind, 3-4 ms är hon rätt slö, pga av långköl och avsevärd tyngd på en så liten båt(3 ton) men uppåt 7-8 ms går hon som ett expresståg!

Skriv svar