Byta bottenfärg.. Renskrapning, slipning eller mjukblästring

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem
Inlägg: 2525
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:56
Ort: Gbg

Byta bottenfärg.. Renskrapning, slipning eller mjukblästring

Inlägg av Calle C » tis 27 dec 2005, 22:04

Hej

Tänker byta till VC-17 OS.
Har idag säkert 5-6 lager bottenfärg modell fartygsfärg.
Ska jag slipabort den gammla eller blästra bort den.
Bör jag i så fall epoxibehandla och i så fall hur många dagar tar det, och vid vilken temp skall det göras.
Finns det utomhus någon chans att få i båten till mitten av april.

Det var mycket, fler frågor kommer säkert.. :wink:
Calle

Se gla ut

Ravage
Diamantmedlem
Inlägg: 1094
Blev medlem: mån 31 okt 2005, 20:45
Ort: Råå

Inlägg av Ravage » tis 27 dec 2005, 22:15

Calle,

Jag har stor vana av vinterarbete, tyvärr....

PErsonligen brukar jag ta excenterslipmaskinen och ett 60 papper till jag är nere i plasten. Det tar lite kraft från en men man kan ta det bitvis då det finns tid över.

Tycker helt klart du skall passa på att måla på ett antal lager epoxi när du ändå har ett bra läge. Du kan låna min fuktmätare för att se så du inte målar in fukt, den skall vara torr innan du målar epoxin. Gelsield 200 fungerar bra och det finns 2 kulörer för enkelhetens skull. Kolla infon nedan, det är nog vad du letar efter:


Gelshield 200

Produkt information


Lättmålad 2-komponent epoxigrundfärg som ger ett utmärkt skydd mot plastpest (osmosis) i glasfiberskrov. Snabbtorkande – flera skikt kan målas samma dag. Två kulörer underlättar att se att man får full täckning. Slipfri mellan skikten. Kan målas ned till +5°C.

750ml & 2,5lt
Förtunning 7
Åtgång: 6m2/750ml 20,3m2/2,5lt


/Dan

omega
Diamantmedlem
Inlägg: 699
Blev medlem: tor 25 mar 2004, 09:01
Ort: trollhättan

Inlägg av omega » tis 27 dec 2005, 22:21

Tjenare Calle
jag kan rekommendera vc-tar den går att måla vid 5 grader,Slipa bort gammal färg går att göra året om.Vc tar är idag en tjärfri epoxi som innehåller lösningsmedel,den passar ihop med vc 17 samt att den går att få slät o fin med tex roller, Sist gång jag gjorde epoxibehandling tog det 5 dagar,lade på ett lager per dag,om du står utomhus kan du plasta in båten från relingslisten o nedåtoch sätta in en byggfläkt då kan du nog måla 2ggr om dan det innebär färdig på 2-3 dagar om du lägger 5 lager.Det mesta står på internationals hemsida,
//Johan

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem
Inlägg: 2525
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:56
Ort: Gbg

Inlägg av Calle C » tis 27 dec 2005, 22:44

Hej

Tack för tips, ska plugga på..

SK mjukblästring är det något att rekommendera.... :?:
Calle

Se gla ut

Båtsman
Diamantmedlem
Inlägg: 219
Blev medlem: tor 29 sep 2005, 13:07

Inlägg av Båtsman » ons 28 dec 2005, 07:09

Den blästring som stod omskriven i den här boken;
http://www.nautisk.com/cgi-bin/shop/X10 ... d=wSVcmz9Z
benäms blästring och rekommenderas att en fackman utför finns risk att
det blir djup eller/och ojämt om man inte har lite vana.

På Internationals hemsida finns metodboken som är ganska bra;
http://www.yachtpaint.com/sweden/default.asp längst ner på den sidan
kan du ladda ner boken.

Det kan nog vara bra att även ha en fläkt i båten så att skrovet blir någon
grad varmare.

Användarvisningsbild
MiniMe
Diamantmedlem
Inlägg: 1136
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:25
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av MiniMe » ons 28 dec 2005, 07:15

Jag gjorde det ifjol. Jag började med intestrip för jag trodde att man skulle kunna spola bort sedan färgen (var någon som åstodde det) men det var kanske för kallt så nära Mälaren med is på. slipade sedan bort bottenfärgen med excenterslip och det gick bra.
I tyckland köpte jag vit VC-tar då jag ville lägga på vit VC offshore. När det är kallt fungerar det bara med lösningsmedelsbaserad epoxi. Det finns två teorier om epoxi-grundfärger. lösningsmedelsbaserad (t.ex. VC-Tar och Gelshield 200) ger små \"skador\" i varje skickt (mikrokanaler från avdunstning) men med flera lager täcks skadorna så att vatten inte tränger igenom. Lösningsmedelsfri färg (t.ex. Hempels High Protect eller Gelshield Plus) läggs på i färre men tjockare skikt då det inte uppstår mikrokanaler (färre skador per skikt) men kräver åt andra sidan även högre temperatur helst kring 20 grader.
De rekommenderar dock att använda VC-Tar2 när man vill lägga på VC-bottenfärg. Gelshield och VC-tar tillverkas både av International. VC-tar finns i Sverige dock endast i svart. köper du via internet från t.ex. Tyskland ( www.segelladen.de eller www.compass24.de ) så finns det även vit. VC-tar har dock nackdelen att den förblir gummiaktigt och blir mycket svårt att slipa bort vid ett senare tillfälle. På föregående båt fick jag skrapa bort allt.

HansH
Diamantmedlem
Inlägg: 1137
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 14:29
Ort: Göteborg

3 gånger

Inlägg av HansH » ons 28 dec 2005, 08:28

Har tagit bort gammal bottenfärg på två båtar (gjorde det dessutom 2ggr på den ena) - den ena hade mjuk färg (typ Micron) och den andra hård (VC17).
På den med mjuk färg skrapade o slipade jag bort ca 15 års färglager - ett riktigt skitarbete med betoning på skit(igt) och inte minst slitsamt för armar, rygg o axlar. Det mekaniska arbetet krävde även ett visst mått av lagning/spackling då det gärna blir skador i gelcoaten av skrapan och slipningen. Passade även på att lägga ett par lager epoxi.
Tyvärr lade jag på mjuk färg igen vilket jag ångrade bittert efter några (3)år när den började bli ojämn. Bort med all färg igen...
Den här gången tog jag kaustiksoda och tapetklister - vilken skillnad!
bara att kludda på, låta verka och sedan spola/borsta bort med vatten o rotborste. Upprepade ytterligare en gång för att få bort de sista färgresterna. Första omgången med skrapa/slip tog mig en alla kvällar + helgen under en dryg veckas tid. Nu tog det inte ens en hel dag för att få båten helt ren - utan några som helst skador som behövde spacklas/slipas. Och utan att få ryggskott och nackspärr :P
På nästa båt som var målad med VC17 upptäckte jag efter några år ett par små blåsor på botten - böldpest tänkte genast den lille pessimisten i en, bort med all färg! Lyckligtvis visade det sig vara fukt mellan två färglager som fick färgen att resa sig.... Gelcoaten var i perfekt skick :D
Nu funkade dock inte kaustiksodan då det var en hård färg. För att slippa slipa/skrapa testade jag Interstrip/inplastning med gladpack. Funkade ganska bra - efter en halvtimme till en timme under gladpack kunde man lätt \"dra av\" färgen med en vass skrapa. krävde två omgångar med Interstrip och sedan en lätt våtslipning innan jag lade på ett par lager epoxi (Hempel). Sedan primade jag med Hempels primer (den som jag skall kolla upp produkt-nr för Ravage-Dan) för att vara säker på att VC17 västkust skulle fästa - epoxin kan vara ganska \"hal\" annars. Blev väldigt bra (inte minst finnishen). Min kamrat som gjorde samma manöver på sin Scampi höll fortfarande på att slipa/skrapa på sin första skrovsida när jag var helt klar...

Användarvisningsbild
MiniMe
Diamantmedlem
Inlägg: 1136
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:25
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av MiniMe » ons 28 dec 2005, 10:03

På min förra båt har jag lagt på VC17 direkt på High Protect (jag var lyckligt ovetande att man så inte borde göra :lol: ). Jag hade dock inga problem. Jag vill dock tillägga att jag slipade upp sista laget innan jag lagt på VC-17.

Tillbaka till \"Interstrip\" färgen vart hos mig också mjuk och jag använde en plastskrapare (som man anväder för att få bort is) som jag fick sedan slipa om flera gånga. Färgen fick jag bort men jag tycket att det var mycket slit och tyckte att det gick fortare att slipa direkt med maskin. Det krävs dock en viss vana och skicklighet för annars blir det så som Hans säger. man få spackla och slipa. Vanlig stålskrap använde jag på förra båten men då skadade jag också gelcoaten. På MiniMe var det därför utesluten.

cub
Guldmedlem
Inlägg: 61
Blev medlem: sön 13 nov 2005, 22:00
Ort: Sthlm

Skrapa slipa

Inlägg av cub » ons 28 dec 2005, 11:06

Hej
Den bästa metoden om man har mjuk bottenfärg och inte tänkt sig att ta bort gelcoat är enligt min erfarenhet, skrapa och sen slipa med 80 papper (köp gärna en billig excenterslip på Biltema eller Claes i sjön dom blir rätt så skitga). Skrapar man inte går det åt en hisklig massa papper till slipen. Sen tror jag på någon lösningsfri epoxi typ west system eller liknanade finns flera leverantörer, dessa går att jobba med ner till +5 grader och kan strykas kanske 2-3 gånger dagligen. Hårt slit men det känns bra efteråt, båten går ju som ett skott :lol: :lol:

Johan 52
Diamantmedlem
Inlägg: 248
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 17:44

Inlägg av Johan 52 » ons 28 dec 2005, 14:11

Calle
Jag använde sand och en högtrycksspruta för att blästra bort gelcoat, primer och 15 års mjuk bottenfärg. Med lite vana och känsel på handen tror jag att det går att få bort enbart bottenfärg. Den effektivaste metoden för amatörer tror jag. Stålsandblästning med luft är den effektivaste metoden. Firmorna som åker runt på klubbar och hemma hos folk använder kalciumkarbonat(bakpulver,brandsläckare osv) och luft har jag för mig.
Det tog mig en helg att få hela botten ren. Rejält skitig,hörselskadad och blöt men som sagt botten helt ren.
Jag gorde slut på 600 kg sand (31fot) men åtgången beror i lika hög grad på laminatets kondition. Grannen behövde 400 kg till lika stor båt. Sandleverantören berättade om en osmosskadad båt från Medelhavet som dom sålt 5 ton till!
Blästersanden är miljöfarligt avfall efter användning. Jag tror inte GREFAB tillåter blästring hos sig.//Johan

Gäst

Inlägg av Gäst » ons 28 dec 2005, 21:54

HANS!
Kan du berätta exakt hur du gjorde med kaustiksodan o tapetklistret?
mvh Peter

Användarvisningsbild
MiniMe
Diamantmedlem
Inlägg: 1136
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:25
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Skrapa slipa

Inlägg av MiniMe » tor 29 dec 2005, 07:08

cub skrev:Hej
Den bästa metoden om man har mjuk bottenfärg och inte tänkt sig att ta bort gelcoat är enligt min erfarenhet, skrapa och sen slipa med 80 papper (köp gärna en billig excenterslip på Biltema eller Claes i sjön dom blir rätt så skitga). Skrapar man inte går det åt en hisklig massa papper till slipen. Sen tror jag på någon lösningsfri epoxi typ west system eller liknanade finns flera leverantörer, dessa går att jobba med ner till +5 grader och kan strykas kanske 2-3 gånger dagligen. Hårt slit men det känns bra efteråt, båten går ju som ett skott :lol: :lol:
Även för West sytem rekommenderas en temperatur över 15 grader. Läs gärna på deras hemsida http://www.westsystem.se/arbetsf.htm

Hans H

Kaustiksoda

Inlägg av Hans H » tor 29 dec 2005, 08:48

Blanda kaustiksoda o vatten enligt dosering för färgborttagning (står på förpackningen - jag tog i lite till...). Häll i tapetklister tills att blandningen är som marmelad i konsistensen. OBS, om man har blandat för starkt med kaustiksodan så \"tjocknar\" inte blandningen utan förblir alltför vattnig - om det bubblar o ryker så har du blandat för starkt :?
Använd skyddskläder!!! Det är MYCKET frätande :!: Gummihandskar, oljeställ, stövlar och ansiktsskärm behövs! Jag missade att tejpa övergången mellan handskar o regnställ - fick ett duktigt brännsår på ena handleden :oops:
Pensla på \"marmeladen\" (det får inte vara solsken/stark tork - då torkar blandningen och gör därigenom ingen nytta). Låt verka i nån halvtimme - rör gärna runt med penseln + lägg på lite mer efter en stund. Penseln måste för övrigt vara av sort som tål kaustiksodan (finns penslar avsedda för bla lut).
Spola/borsta av marmelad/färg-blandningen med vatten o rotborste. Se till att det inte stänker på andra båtar...
Jag fick upprepa behandlingen ytterligareen gång för att få bort all färg.
En Express tog ca en halv dag att få bort all färg - utan några som helst skador på underliggande epoxi eller gelcoat :D
Testa på tex rodret först så ser du hur effektiv metoden är på just din färg.

Användarvisningsbild
MiniMe
Diamantmedlem
Inlägg: 1136
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:25
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Kaustiksoda

Inlägg av MiniMe » tor 29 dec 2005, 08:58

Hans H skrev:Blanda kaustiksoda o vatten enligt dosering för färgborttagning (står på förpackningen - jag tog i lite till...). Häll i tapetklister tills att blandningen är som marmelad i konsistensen. OBS, om man har blandat för starkt med kaustiksodan så "tjocknar" inte blandningen utan förblir alltför vattnig - om det bubblar o ryker så har du blandat för starkt :?
Använd skyddskläder!!! Det är MYCKET frätande :!: Gummihandskar, oljeställ, stövlar och ansiktsskärm behövs! Jag missade att tejpa övergången mellan handskar o regnställ - fick ett duktigt brännsår på ena handleden :oops:
Pensla på "marmeladen" (det får inte vara solsken/stark tork - då torkar blandningen och gör därigenom ingen nytta). Låt verka i nån halvtimme - rör gärna runt med penseln + lägg på lite mer efter en stund. Penseln måste för övrigt vara av sort som tål kaustiksodan (finns penslar avsedda för bla lut).
Spola/borsta av marmelad/färg-blandningen med vatten o rotborste. Se till att det inte stänker på andra båtar...
Jag fick upprepa behandlingen ytterligareen gång för att få bort all färg.
En Express tog ca en halv dag att få bort all färg - utan några som helst skador på underliggande epoxi eller gelcoat :D
Testa på tex rodret först så ser du hur effektiv metoden är på just din färg.
Intressant förfarandet. Är det något liknade som Interstrip kanske???

Båtsman
Diamantmedlem
Inlägg: 219
Blev medlem: tor 29 sep 2005, 13:07

Re: Kaustiksoda

Inlägg av Båtsman » tor 29 dec 2005, 09:02

Hans H skrev:
En Express tog ca en halv dag att få bort all färg - utan några som helst skador på underliggande epoxi eller gelcoat :D
Testa på tex rodret först så ser du hur effektiv metoden är på just din färg.
Verkar väldigt smidigt men skadar detta verkligen inte gelcoaten/plasten som är
under färgen?
Det borde väl fortsätta i materialet och verka/tränga in, eller..?

Skriv svar