(Calle C: Inte så stor praktisk erfarenhet av 11:an men evt intressanta bilder genom länk nedan av nästan allt plåtbart på båten)
Hej!
Jag och min tjej köpte en 11:a i höstas efter att vi fallit för den då den för oss föreföll vara en bra kompromiss av seglingsegenskaper inkl bra driv i lättvind (verkligen!), lågt underhåll, relativt nyproducerad, överkomlig pris och vi hade inte råd/vill inte köpa en hel båtsommarstuga med motsv seglingsegenskaper. Vi har också ett hus i skärgården som bas att utgå ifrån för dagsegling ffa så 300-1000+ tkr extra för inredning kändes svårmotiverat.
Själv hade jag spanat på den med förtjusning i ca 5 år innan det alltså blev av. Det enda jag var helt övertygad om i båtvalet var att jag inte ville ha en båt där jag känner bra vind men seglen bara småputar och båten behagar knappt röra sig. 11:an är väl kanske att överkompensera men då slipper jag min värsta seglingsfrustration

. Alla rådde oss att inte köpa den som första icke-jollebåt och jag var också själv skeptisk men det lossnade efter mycket läsning, frågor om andras 11:a-erfarenheter samt att en seglartjej på radion spekulerade i varför många räds en kappseglingsbåt när de ju oftast är välbyggda och har mycket bra seglingsegenskaper på många sätt. Båten seglas också utan problem av 2 och enl klassreglerna får man inte heller burka och det tolkade vi som indirekt plus för styvheten. Sen tänkte jag att troligen är det väl svårt i början men jag tycker jag har klarat av det mesta krångliga jag gjort tidigare

, läser alltid på ordentligt och så slipper vi kanske ett båtbyte efter en inträdesbåt. När vi sedan provseglade den på DN:s provmatchrace genom Arne Sjöberg/Fri Vind så var vi sålda.
Vi hann bara segla den en gång från Stockholm ut i skärgården ca 15 nm i oktober inför upptagning som vi inte kunde göra senare, så med andra ord mycket liten erfarenhet men under det så seglade den underbart, lugnt, stabilt, mycket lättmanövrerlig och snabbt med ca 6-7.5 knop (enl GPS, längre sträcka) på stor+fock slör i ca 3-4 m/s vind. Med vår ändå magra seglingserfarenhet så seglade vi ifrån det 20-tal blandade båtar som var på väg ut från Saltis den morgonen, så den seglar i alla fall bra trots sin besättning. Evt får ni läsa om någon båtkatastrof i sommar men då är ni redan insatta.
Om ni är nyfikna så plåtade jag så mycket som möjligt för att inte glömma något vid rustning i vår. Kika gärna på
http://hem.bredband.net/anderstorring/11a.html
Ska tydligen nyproduceras också se
www.11mod.info.
/Anders