3-400 kg mer på hösten !?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Ravage
Diamantmedlem
Inlägg: 1094
Blev medlem: mån 31 okt 2005, 20:45
Ort: Råå

3-400 kg mer på hösten !?

Inlägg av Ravage » lör 24 dec 2005, 10:20

Frågade givetvis kranföraren igår hur mycket min Ravage vägde och när han sa 4400 kg tyckte jag det var väl mycket i och med att masten (riktigt svintung) var av och att båten var helt tom. Han meddelade då att alla båtar väger 3-400 kg mer på hösten än på våren. Om detta nu beror på ökad fukthalt i skroven är det ju snudd på fantastiskt. Har någon hört samma sak eller vet mer gällande detta ? Kan det verkligen stämma att en båt i 3-5 tons klassen kan väga så mycket mer på hösten ?

/Dan

Tristian

Inlägg av Tristian » lör 24 dec 2005, 10:28

Så är det inget konstigt.
Hade en skysail ngra år som jag lät ligga i sjön ngra säsonger.
Den mobila kranen jag anlitade fick problem och lyfta den.
Suger åt sig som fn

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem
Inlägg: 2525
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:56
Ort: Gbg

Inlägg av Calle C » lör 24 dec 2005, 11:12

Hej Dan

Plasten kan inte ta upp så mycket vatten.
Tänkbart är att det är vatten kvar i tankarna, trossar, tampar är maximalt fuktiga, vatten i kölsvinet, allt trä i inredning har sugit åt sig m.m.
I värsta fall har du ett problem med distansmaterialet.

Träbåtar brukar vara märkbart tyngre på hösten.
Calle

Se gla ut

Fribbe

Inlägg av Fribbe » lör 24 dec 2005, 11:17

Lugn, lugn!
Det är ju all öl som du glömt var du lagt!
Leta reda på den och drick innan den den blir för gammal!

Gäst

Inlägg av Gäst » lör 24 dec 2005, 11:20

Är inte helt omöjligt men gå igenom båten med en fuktmätare.

Seglaren

Re: 3-400 kg mer på hösten !?

Inlägg av Seglaren » lör 24 dec 2005, 11:45

Ravage skrev: Han meddelade då att alla båtar väger 3-400 kg mer på hösten än på våren. Om detta nu beror på ökad fukthalt i skroven är det ju snudd på fantastiskt. Har någon hört samma sak eller vet mer gällande detta ? Kan det verkligen stämma att en båt i 3-5 tons klassen kan väga så mycket mer på hösten ?

/Dan
Nja, det stämmer inte. Vad jag har hört via min far som arbetat med plast i 20 år så rör det sig om ca 1% av båtens vikt. Kraförarens uppgifter skulle bli 10% och det är nog att ta i. Att båten väger mer på hösten är nog normalt då det är grillar, gummijollar, stövlar, dynor, segel osv som i många fall inte ligger i båten då den sjösätts. Det är min gissning till varför de skulle öka med 3-400 kg. Inte bara vatten och öl således:-)

God Jul!

//Seglaren (www.guyboats.sailfast.se)

Ravage
Diamantmedlem
Inlägg: 1094
Blev medlem: mån 31 okt 2005, 20:45
Ort: Råå

Inlägg av Ravage » lör 24 dec 2005, 13:19

Anonymous skrev:Är inte helt omöjligt men gå igenom båten med en fuktmätare.
Det finns ingen fukt i båten ( förutom lite i rodret ), har en Tremex fuktmätare och gick igenom båten helt och hållet i augusti i samband med köpet. Allt är torrt och båten är målad med 10 lager epoxi på ett varv.

Jag sa inte att min båt var problemet utan undrade bara om kranförarens observation kan vara riktig.

/Dan

PelleL
Diamantmedlem
Inlägg: 412
Blev medlem: tor 25 aug 2005, 19:21

Inlägg av PelleL » sön 25 dec 2005, 11:08

Man kan inte lita på att kranvågar är mycket bättre än +/- 10% så vägningen betyder i princip ingenting. Skall man väga med precision så behövs en riktig kalibrerad våg.

omega
Diamantmedlem
Inlägg: 699
Blev medlem: tor 25 mar 2004, 09:01
Ort: trollhättan

Inlägg av omega » sön 25 dec 2005, 11:12

Tror inte plas kan suga åt sig så mycket vatten, plast har ingen likhet med en tvätsvamp. Det vatten som tränger in i skrovet lägger sig i håligheter, om man då räknar bort friborden som ej ligger i vattnet,sen tar man den våta ytan ca 25 kvadrat och räknar med 2 cm laminat så bör detta bli ca 400liter plast knappast troligt att man kan fylla på med ytterligare 400liter vatten.Kanske hålighetrna rymmer 10liter vatten.
Att båtarna sen blir tyngre under säsong beror nog på andra faktorer
//Johan

Gäst

Inlägg av Gäst » sön 25 dec 2005, 11:49

PelleL skrev:Man kan inte lita på att kranvågar är mycket bättre än +/- 10% så vägningen betyder i princip ingenting. Skall man väga med precision så behövs en riktig kalibrerad våg.

;-) Så dra bort 40 kilo så har vi vikten då !
Tycker nog 360 kg är ganska mycket men i motsats till de flesta så är jag ganska säker på att mesta av den vikten är just det som kranföraren sa.
Men på en båt på 5-6 ton är det rimligt att båten kan suga åt sig en 4-8% och tänk på att båten består inte bara av plast.

PelleL
Diamantmedlem
Inlägg: 412
Blev medlem: tor 25 aug 2005, 19:21

Inlägg av PelleL » sön 25 dec 2005, 13:21

Anonymous skrev:
PelleL skrev:Man kan inte lita på att kranvågar är mycket bättre än +/- 10% så vägningen betyder i princip ingenting. Skall man väga med precision så behövs en riktig kalibrerad våg.

;-) Så dra bort 40 kilo så har vi vikten då !
Tycker nog 360 kg är ganska mycket men i motsats till de flesta så är jag ganska säker på att mesta av den vikten är just det som kranföraren sa.
Men på en båt på 5-6 ton är det rimligt att båten kan suga åt sig en 4-8% och tänk på att båten består inte bara av plast.
10% på 4 ton 400 kg så en variation på +/- 400 kg på en kranvåg betyder i princip ingenting (enligt min erfarenhet då :wink: )

Gäst

Inlägg av Gäst » sön 25 dec 2005, 13:53

Litar nog mera på kranföraren som förmodligen lyfter ganska många båter per säsong.
Är ingen tvekan om att båtarna suger åt sig en hel del.
Samt vet inte vad för kranar som slår på 10% ;-).
Vanskligt och lyfta båtar med den felmarginalen

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem
Inlägg: 1789
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:27

Repterbarhet versus noggrannhet på vågar

Inlägg av Seawolf » sön 25 dec 2005, 16:09

PelleL skrev:
Anonymous skrev:
PelleL skrev:Man kan inte lita på att kranvågar är mycket bättre än +/- 10% så vägningen betyder i princip ingenting. Skall man väga med precision så behövs en riktig kalibrerad våg.

;-) Så dra bort 40 kilo så har vi vikten då !
Tycker nog 360 kg är ganska mycket men i motsats till de flesta så är jag ganska säker på att mesta av den vikten är just det som kranföraren sa.
Men på en båt på 5-6 ton är det rimligt att båten kan suga åt sig en 4-8% och tänk på att båten består inte bara av plast.
10% på 4 ton 400 kg så en variation på +/- 400 kg på en kranvåg betyder i princip ingenting (enligt min erfarenhet då :wink: )
Att en kranvåg kan visa 10% fel är kanske möjligt, men det allra mesta av detta fel är då av typ felkalibrering. Repeterbarheten på vågen, dvs att den för samma vikt vid olika tillfällen visar ganska lika, är mycket troligt, och detta senare felet bör inte vara större än någon %.

Om därför en viss våg på en viss kran med samma kranförare som väger samma båt på hösten respektive våren skulle visa 10% olika trots att båten väger det samma vore mycket ovanligt. Dessutom skulle sannolikkheten i så fall tala för att felet slog än åt det ena, än åt det andra hållet.

Konsekvensen av det senare vore att kranföraren knappast skulle uttala sig att ett flertal av båtar alltid väger mer på hösten än på våren.

Användarvisningsbild
MiniMe
Diamantmedlem
Inlägg: 1136
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:25
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av MiniMe » mån 26 dec 2005, 09:52

Vissa båtar drar faktiskt mycket vatten åt sig. I de fallen handla det sig om sandwichkonstruktioner under vattenlinjen. (t.ex. X79) Det blir dock inte tort på bara en vinter.
Det med kran vågen beror väl mycket på vad båten väger. Vågen visar endast med noggrannheten +/-0,05 ton (d.v.s. hela 100 kg). Jag var lite besviken nr jag ville väga min båt. Det fanns endast kran till förfogande.

PelleL
Diamantmedlem
Inlägg: 412
Blev medlem: tor 25 aug 2005, 19:21

Inlägg av PelleL » mån 26 dec 2005, 11:29

MiniMe skrev:Vissa båtar drar faktiskt mycket vatten åt sig. I de fallen handla det sig om sandwichkonstruktioner under vattenlinjen. (t.ex. X79) Det blir dock inte tort på bara en vinter.
Det med kran vågen beror väl mycket på vad båten väger. Vågen visar endast med noggrannheten +/-0,05 ton (d.v.s. hela 100 kg). Jag var lite besviken nr jag ville väga min båt. Det fanns endast kran till förfogande.
Det du menar är att vågen i kranen har en upplösning på 0.05 ton dvs den minsta enhet vågen kan visa är 50 kg. Det har ingenting med vågens nogrannhet (eller felvisning) att göra. Avsikten med en kranvåg är att i första hand ge input till kranens överlastskydd samt varna föraren så att han inte lyfter något som är farligt tungt. En kranvåg får absolut inte visa för lite och de gånger (i och för sig inte så många men kanske 5-6 olika båtar) jag kunnat jämföra vad en kranvåg visat med vad en riktig kalibrerad våg visat har kranvågarna i allmänhet visat runt 10% för mycket. En annan sak att tänka på är att den nogrannhet man kan förvänta sig (i alla fall vid vägning utomhus, under kontrollerade förhållanden inomhus kan man uppnå betydligt bättre) av en normal elektronisk våg baserad på trådtöjningsgivare är runt 0.5-1% av vågens kapacitet. Har man en båt som väger 600 kg är det alltså ingen idé att väga den på en våg som tar 10 ton vilken har en nogrannhet på runt +/- 100 kg även om den är välskött och nyligen kalibrerad.

För att sedan återgå till den ursprungliga frågan så tror jag mycket väl det kan vara så att båtarna är 400 kg tyngre på hösten men det är mest prylar som folk inte plockat ur än. Att en normal 36-fotare skulle ta upp 400 kg vatten tycker jag låter högst osannolikt. Säg att våta ytan är runt 25 m^2; då skulle båten behöva ta upp 16 liter/m^2 eller 16 mm tjockt med vatten på hela botten. Jag tycker det faller på sin egen orimlighet.

Skriv svar