dags att flytta?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Jens K

Inlägg av Jens K » ons 21 dec 2005, 20:54

MiniMe skrev:Han själv sade väl vid något tillfälle: " när jorden går under då flytta jag till Meklenburg. Där händer det 50 år senare" :lol:

Det säger kanske en del (även en del om mentaliteten där i trakten).
HAHA!! Skitbra!!! Men den har en himla trevlig kust. Kap Arcona osv... ingår definitivt i framtida seglingsmål!!

Gunnar S

Tack Calle!

Inlägg av Gunnar S » lör 24 dec 2005, 00:13

Det var ju uttömmande, så uttömmande att jag faktikt inte iddes öppna och läsa alla länkarna som huvudsakligen går till Skattebetalarna.
Jag ser att skatterna går till just de ändamål jag redan visste att de gick till.
Jag hade faktiskt hoppats att du hade något nytt och intressant att visa på!
Visst, effektiviteten i statsappartens förvaltande av skattemedel är ett problem, ett stort problem, men knappast särskilt utmärkande för Sverige. Även länder som ofta tas som exempel i sådana här debatter dras ofta med ineffektivitet och oftast en betydligt större korruption än vad vi är vana vid. Att det fuskas med olika kassor är inte heller ett svenskt fenomen.

Om nu en majoritet av svenskarna trots allt vill ha en välfärdsstat med hög social trygghet måste vi ju ha ett högt skattetryck. Detta har svenskarna röstat fram i demokratiska val. Vilket jag tycker bör respekteras.

Tabellerna med Sveriges placering i \"välfärdsligan\" kan ju diskuteras - de brukar ju visa rätt olika resultat beroende på vem som räknar.
Men tittar man på andelen dyra, stora bilar på gatorna, fastighetspriserna, antalet svenskar på utlandssemester, antalet båtar per capita i fler-hundratusenkronorsklassen osv får man ju inte direkt intrycket av att svensken går på knäna. För att inte nämna de 100-tals svenskar som sitter på sina segelbåtar året runt nere i Medelhavet. Där ligger svenskarna nog på knapp andra plats efter engelsmännen - trots den enorma skillnaden i folkmängd.
Jämförelsen med t.ex \"paradiset\" Tyskland haltar också - där finns INTE en allmän skattefinansierad sjukförsäkring av samma slag som hos oss. Däremot betalas den ofta av arbetsgivaren. Och glöm inte att kika på Tysklands ekonomi, med alla sina pensionsåtaganden. Skall landet klara dessa blir nog skattetrycket väsentligt högre snart!
Sedan får vi inte glömma annat som är ganska unikt för Sverige, t.ex vår föräldraförsäkring. I varje fall har inte jag mage att ställa några hundringar, eller tusingar om året mot en försämring av dennsamma till \"kontinental standard\", 6 veckor före och efter förlossning - samtidigt som jag sticker ut och seglar med min miljonbåt. Men du kanske tycker att svenska småbarnsföräldrar skall kamma till sig och inte gå emellan ett köp av ny plotter till båten?

Så, om skatterna skall förbli höga, varför skall då just båtar vara ett undantag och en fridad zon? Särskilt med tanke på att vi faktiskt åsamkar det allmänna en del kostnader. Bilar betalar vägtrafikskatt, trots att samhällnyttan är väsentligt högre med deras person- och varutransporter än din eller min söndagskryss på fjärden. Särskilt med tanke på att vi oftare väljer Volvo eller SAAB på vägen än att vi köper svenskt på sjön. Så vi är inte ens särskilt måna om arbetstillfällena (eller aktieägarna) i Sverige

Slutligen, för att inte göra det alltför enkelt - jag röstar varken på S, V eller MP, inte heller vänster därom. Men jag röstar.

Berger
Rookie

Inlägg av Berger » lör 24 dec 2005, 02:02

Förstår inte alls detta resonemang. Egendomsskatt är trots allt något mycket ovanligt, även i Sverige. Fastighetsskatten är väl enda exemplet? Möjligen fordonsskatt, om man kan räkna den dit, men det är dock annorlunda av skäl som jag är för trött för att utveckla nu. Skatt bör som huvudregel endast beläggas på transaktioner för att kunna vara motiverad. Ägandeskatt är inget annat än ren konfiskering. Båtar åsamkar INTE samhället några kostnader som inte täcks av redan befintliga skatter. Jag kan för mitt liv inte förstå varför båtar ska betraktas annorlunda än säg kajaker, sparkstöttingar, cyklar, skidor, snowboards eller vad helst annat verktyg som används för hobby/sport.

Apropå frågan om en föräldraförsäkring som står i vägen för ny plotter så kan man ju se saken i ett större, samhälleligt perspektiv. Är det vettigt med så höga skatter? Du tar upp exempel med stora bilar o båtar. I dagsläget så är svenskarna mycket högt belånade. Dessutom är den svarta sektorn mycket stor. Om man jobbar vitt, inte har möjlighet att ta ut föräldraförsäkring, eftersom båda är egenföretagare och om man till råga på allt tjänar bra. Ja då är man stortorsk i detta land. Man sliter som ett djur och får inte mycket för sina enorma skatteinbetalningar. Däremot ser man hur kommunalt och statligt anställda glider runt i åratal med föräldrapenning. Jag tycker inte det är rimligt. JAg vet att de flesta inte håller med mig om detta, men den svenska föräldraförsäkringen är enligt min mening för generös.

Bjarne

Inlägg av Bjarne » lör 24 dec 2005, 08:37

Vi har mycket invandrare här och dem har sin kultur,bland annat att mannen ska försörja familjen.Dem har tamejfan rätt!!Nu kommer jag inte ihåg exakt men jag tror det var en fransman jag talade med,och deras filosofi var att man kunde köpa hus, leva gott, ha barn hemmafru,,och sedan när man blev pensionär var kåken betald.Här i Sverige verkar det vara tvärtom,bägge arbetar,inga pengar, ingen pension,men om man jobbar åt staten eller facket är ålderdommen tryggad.Fyy faan..

Vi borde inte snacka om sånt här nu,det är JULAFTON!

Skriv svar