dags att flytta?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Tristian

Inlägg av Tristian » tis 20 dec 2005, 09:42

Har inget att klaga på men mina ögon kanske sett mer än det mesta efter 30 år på sjön.
Har haft anledning av sjukvård här ett antal ggr inget och klaga på och min ekonomi är bra äger allt jag vill ha .
Har varit i de flesta länder som har har en hamn och aldrig en tanke på att flytta ngn annanstans dock slipper jag gärna vintern .
Men den har föga med skatterna att göra;-).
Röstar inte på sossarna men klagar inte för egen del borde nog inte folk göra här heller som seglar mest tjafs och larv.
Åk runt lite i tredje världen och ni får nog en annan syn på hur jävla bra ni har det på många sätt.
Förövrigt borde en båtkörkort införas för alla motorbåtar över 7 meter samt förbjud alla pappas ungar som inte fyllt 20 som kör pappas båt på helgerna.
Tycker nog mer synd om ensamstående morsor som sitter i tvåor i brandbergen än bryggseglare som sitter hela somrarna vid gästbryggor i sina 30 fotare och klagar på skatterna .
Lär få svar på tal;-).

Tristian

Inlägg av Tristian » tis 20 dec 2005, 09:44

Har inget att klaga på men mina ögon kanske sett mer än det mesta efter 30 år på sjön(10får lottan +20 år handelsflottan).
Har haft anledning av sjukvård här ett antal ggr inget och klaga på och min ekonomi är bra äger allt jag vill ha .
Har varit i de flesta länder som har har en hamn och aldrig en tanke på att flytta ngn annanstans dock slipper jag gärna vintern .
Men den har föga med skatterna att göra;-).
Röstar inte på sossarna men klagar inte för egen del borde nog inte folk göra här heller som seglar mest tjafs och larv.
Åk runt lite i tredje världen och ni får nog en annan syn på hur jävla bra ni har det på många sätt.
Förövrigt borde en båtkörkort införas för alla motorbåtar över 7 meter samt förbjud alla pappas ungar som inte fyllt 20 som kör pappas båt på helgerna.
Tycker nog mer synd om ensamstående morsor som sitter i tvåor i brandbergen än bryggseglare som sitter hela somrarna vid gästbryggor i sina 30 fotare och klagar på skatterna .
Lär få svar på tal;-).

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem

Inlägg av Calle C » tis 20 dec 2005, 09:57

Håller med dig Tristian

Det är tråkigt med tyskland:
Där ligger folk och dör på gatorna för de får ingen sjukvård.
Lika illa är det i deras hem där ligger dom årtals och väntar på en operation som dom aldrig får.
Stackars satar.......

I Sverige finns ingen privat sjukvård.....

Tror man riktigt mycket så kan det bli SANT.
Calle

Se gla ut

tristian

Inlägg av tristian » tis 20 dec 2005, 10:16

Världen sträcker sig lite längre än till Tyskland;-)
Du har ju en båt använd den får du se!
Du verkar ju ha gott om tid !
God jul!!

sjost
Silvermedlem

Inlägg av sjost » tis 20 dec 2005, 10:17

Det gäller att ha en nyanserad bild av båda sidor Calle. Ingen har väl skrivit att det är på det viset i Tyskland?. Men du sa att det var fri sjukvård där vilket är långt ifrån sant. Det börjad dessutom ed att folk skrev att dom ville flytta härifrån, och då var frågan vart det är bättre. Och det finns inte många ställen där situationen är mycket bättre än i Sverige. För den sakens skull är inte allt perfekt här hemma, men vi har det ganska bra.

Trimaranjohan
Trogen medlem

Dagens I-landsproblem kan tyckas...

Inlägg av Trimaranjohan » tis 20 dec 2005, 10:21

Nån tusenlapp hit eller dit det gör väl inget :wink: ... Men jag kan tycka att vi är ganska tacksamt folk att lägga på skatter och andra pålagor, det finns väl inga som är så självkritiska som oss. Men det är att hyckla att säga att vi har en bra vård till de pengar vi betalar. Som en bekant läkare till mig sa, skaffa en privat sjukförsäkring för då kan du trycka på på ett annat sätt än om du är oförsäkrad (det finns en motpart att ställa mot väggen).. Så det är praktiskt taget som i tyskland fast med högre skatter...

Jag är trettio år, precis köpt en trimaran, som jag tänker på dag&natt :lol:

Trimaranjohan
Trogen medlem

Dagens I-landsproblem kan tyckas...

Inlägg av Trimaranjohan » tis 20 dec 2005, 10:24

Nån tusenlapp hit eller dit det gör väl inget :wink: ... Men jag kan tycka att vi är ganska tacksamt folk att lägga på skatter och andra pålagor, det finns väl inga som är så självkritiska som oss. Men det är att hyckla att säga att vi har en bra vård till de pengar vi betalar. Som en bekant läkare till mig sa, skaffa en privat sjukförsäkring för då kan du trycka på på ett annat sätt än om du är oförsäkrad (det finns en motpart att ställa mot väggen).. Så det är praktiskt taget som i tyskland fast med högre skatter...

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1298&a=496046

Jag är trettio år, precis köpt en trimaran, som jag tänker på dag&natt :lol:

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem

Inlägg av Calle C » tis 20 dec 2005, 10:53

Hej Sjöst

Självklart trivs jag här, jämfört med 95% av jordens befolkning har vi det oförskämt bra. Alldeles för bra.
Men för den sakens skull får vi inte sluta att tänka och slå oss till ro.
Calle

Se gla ut

sjost
Silvermedlem

Inlägg av sjost » tis 20 dec 2005, 10:57

Allting kan alltid bli bättre såklart. Där håller jag helt med dig.

Gunnar S

Förtydligande!

Inlägg av Gunnar S » ons 21 dec 2005, 12:48

Calle C skrev:Hej

Det var som 17 vad ni älskar våra skatter, jag tappar hakan....

De ända som "uppskattar" er är regeringen.

Reflekterar ni aldrig över vart skatterna går......., gör det....

Kan man få ett förtydligande? Exakt vart går skatterna?

Jens K

Re: Varför är det på detta viset?

Inlägg av Jens K » ons 21 dec 2005, 13:21

Bjarne skrev:Man skall nog inte jämföra med Tyskland,eftersom det varit fullständigt ekonomisk kaos där sedan Berlinmuren föll och dem fick försörjningsplikt över x miljoner Östtyskar.
Bra poäng, så går det om man får ett u-land på köpet.
Jag vet inte exakt hur det är i Tyskland idag, men jag vet hur det var när jag bodde där (till 1990). Det finns dyra privata sjukförsäkringar, men de är frivilliga. Det finns en allmän sjukassa för resten. Exakt hur den är finansierad vet jag inte, men jag tror att det är dels en arbetsgivaravgift och en egen avgift (dvs som i Sverige, fast här är den egna avgiften en del av skatten).
Däremot fanns det i alla fall då inga patientavgifter i Tyskland. Dvs det var gratis att gå till läkaren. Därutöver var det vardagsmat att husläkaren kom hem till sjuka patienter istället för att de ska sitta i väntrummet på vårdcentralen och smitta varandra som i Sverige.
Dessutom omfattas tandvården av sjukförsäkringen även för vuxna.

Detta kan dock ha ändrats idag.

Båtskatt (för att återgå till forumämnet) finns inte i Tyskland. Inte heller register för vanliga fritidsbåtar. Bara för större sådana (=skepp). Jag kan inte gränsen men gissar att det är runt 12x4m som i Sverige. Det verkar vara en rätt internationell gräns, den finns bl a även i Holland.

Båtkörkort (Sportbooführerschein) finns i olika klasser och gäller alla båtar med en motorstyrka över 5hk. Du kan dock ha en segelbåt utan motor oavsett storlek. SBF examineras av en organisation motsvarande svenska NBU, dvs en båtklubbsorganisation och är inte kopplat till någon statlig myndighet.

SBF See som är den som gäller för de flesta segelbåtar på havet är ganska lik svenskt förarbebvis, men innehåller obligatorisk praktik och lägger snäppet mer fokus på tidvatten/avdrift och sådant som Tyskarna faktiskt har i Nordsjön.

Och Tyskland har minst en Västkust. På ön Sylt.

:wink:

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem

Re: Förtydligande!

Inlägg av Calle C » ons 21 dec 2005, 14:47

Gunnar S skrev:
Calle C skrev:Hej

Det var som 17 vad ni älskar våra skatter, jag tappar hakan....

De ända som "uppskattar" er är regeringen.

Reflekterar ni aldrig över vart skatterna går......., gör det....

Kan man få ett förtydligande? Exakt vart går skatterna?
https://www.skattebetalarna.se/BinaryLo ... ollID=File
http://www.regeringen.se/sb/d/4293/a/28979
Calle

Se gla ut

Gäst

Inlägg av Gäst » ons 21 dec 2005, 19:24

Jens K skrev bland annat:

Jag vet inte exakt hur det är i Tyskland idag,

Jag körde genom en del av Östtyskland i våras nästan 80 mil kors och tvärs och såg ödebyar ,rivningskåkar nerlagda fabrikslokaler, också dem rivningsobjekt.Kort sagt bara slum,knappt ngn bensinstation,knappt ngn affär, nästan inga människor ens.Urusla smala vägar.En byggd vars enda tecken på arbete var vägarbetare i princip,Så det förstod jag direkt varför Tyskland haft problem med sin ekonomi.
Men det spelar ingen roll för vad det ytterst handlar om är att folk skall ha råd att ha kvar sina båtar och främja seglingsintresset.För min del är det inga problem annat än att jag blir arg på politikerna,men jag vet att det finns båtägare idag som blir tvingade att sälja om dem får mer utgifter
Men som läget är nu kan vi nog inte göra mer än vänta och se..

Bjarne

Inlägg av Bjarne » ons 21 dec 2005, 19:28

[quote="Anonymous"]Jens K skrev bland annat:

Jag vet inte exakt hur det är i Tyskland idag,

Jag körde genom en del av Östtyskland i våras nästan 80 mil kors och tvärs och såg ödebyar ,rivningskåkar nerlagda fabrikslokaler, också dem rivningsobjekt.Kort sagt bara slum,knappt ngn bensinstation,knappt ngn affär, nästan inga människor ens.Urusla smala vägar.En byggd vars enda tecken på arbete var vägarbetare i princip,Så det förstod jag direkt varför Tyskland haft problem med sin ekonomi.
Men det spelar ingen roll för vad det ytterst handlar om är att folk skall ha råd att ha kvar sina båtar och främja seglingsintresset.För min del är det inga problem annat än att jag blir arg på politikerna,men jag vet att det finns båtägare idag som blir tvingade att sälja om dem får mer utgifter
Men som läget är nu kan vi nog inte göra mer än vänta och se.

Bjarne skulle det stått ja.

Användarvisningsbild
MiniMe
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av MiniMe » ons 21 dec 2005, 19:51

Jga uppväxte i de trakter och ha släkningar kvar, visst är det hemskt men den östra delen av Mecklenburg/vorpommern är ett område med stora problem. Undomar flytta därifrån och arbetslösheten om mycket högt. Det finns egentligen bara jobb längs kustremsan. Men redan under Bismarks tid var det så. Han själv sade väl vid något tillfälle: \" när jorden går under då flytta jag till Meklenburg. Där händer det 50 år senare\" :lol:

Det säger kanske en del (även en del om mentaliteten där i trakten).

Skriv svar