Jag tog upp det här ämnet på marinan för ett tag sedan,och fick några tips,kolla där!trött skrev:trött... så j...la trött... Vad är syftet och vad är målet med detta vansinne? Ska jag förväntas betala ytterligare skatt utanpå nuvarande? Ge mig bra argument för att fortsätta sponsra mitt hemland Sveriges som vårt styrande parti förstör...
![]()
Båtlivet medför ju för 17 inga kostnader för staten... var är logiken? Ett register är självklart första steget kombinerat med båtkörkort. Sen är det kört mina vänner.. pinsamt är bara förnamnet..
dags att flytta?
-
Bjarne
Re: dags att flytta?
-
herr P
Hörru Sjost, vilka försäkringar menar du är dyrare i Tyskland?sjost skrev:Tja, själv har jag bott i Tyskland och jämfört. Skattetrycket är lägre visserligen, men då måste mna räkna in att man får betala mer försäkringar än i Sverige, och Vips, så betalar man minst lika mycket som hemma i Sverige. Men skillnaden att inte alla i Tyskland har råd med försäkringarna..herr P skrev:Sjost skrev.
Vid vilken % totalt skattetryck går din smärtgräns?
Vet du hur mycket fritidsbåtägarna betalar i skatt idag?
Tror inte du har en aning.[/quote]
Hörru Herr P.
1: För att få samma vård som i Sverige betalar du privata sjukförsäkringar i Tyskland.
2: Jag har ingen fast % sats skattetryck som är en gräns
3: Fritidsbåtägare i tyskland har jag ingen aning om vad dom betalar i skatt.
4: Du har antagligen ännu mindre aning.
Jag lägger ner denna tråd då den ej längre hör till segling.[/quote]
Hörru Sjost
Jag förstod att du inte hade en aning om någonting.
1. I Tyskland betalas inga privata sjukförsäkringar, mer än i Sverige.
2. Din gräns går säkert vid 100%.
3. Försök att förstå en obehaglig fråga för dig.
4. Inte ens vär att kommentera.
En sak är att ställa obehagliga frågor, en annan är att vara rent otrevlig.herr P skrev:Jag förstod att du inte hade en aning om någonting.
1. I Tyskland betalas inga privata sjukförsäkringar, mer än i Sverige.
2. Din gräns går säkert vid 100%.
3. Försök att förstå en obehaglig fråga för dig.
4. Inte ens vär att kommentera.
I Tyskland betalar du för vård. Antingen via privata sjukförsäkringar eller via din arbetsgivare som har avtal med vissa "försäkringskassor". En bra försäkring är ganska dyr, men då får du bra vård. Har du ingen försäkring alls hänvisas du till allmänsjukvården som är mer eller mindre akutsjukvård. På sjukhusen frågas direkt vart du har din försäkring, för olika försäkringar täcker olika mycket vård, dessutom har inte alla praktiker och sjukhus avtal med alla försäkringsbolag/försäkringskassor.
Har jobbat i Nürnberg som konstruktör lång tid och antingen betalar du själv din försäkring eller så betalar din arbetsgivare den. Eller i mitt fall via arbetsgivaravgifter i Sverige då jag jobbade som gästarbetare.Calle C skrev:Hej
Jag kan tillföra följande till debatten, jag har arbetat lång tid i Tyskland i Dusseldorf som konstruktör.
Läkar och sjukhusvård där är bättre än i Sverige. Det existerar inga andra kostnader, det är bara en politisk villfarelse.
Så vida det inte är skillnad på olika bundesländer. Alla jag jobbade med där hade utöver arbetsgivarens försäkring, extra försäkringar till familjen som inte ingick i den arbetsgivaren betalade.
Och ja, om man betalar dessa försäkringar, så är sjukvården bättre än i Sverige.
Löntagare inom svensk sjukvård
Vid en genomräkning för något 10-tal år sedan, av alla huvuden i Sverige inom stat, landsting och kommuner som får sin lön under någon form av det som kallas sjukvård och liknande, var det c:a 50% som tillhörde kategorierna läkare, sjuksköterska eller sjukkvårdsbiträde, alltså de som producerar vård. På den tiden utfördes städningen mestadels av sjukvårdsbiträden.
Resten var olika former av 'administratörer' etc. Jag vill kalla det för ett frälse av politruker, som sitter och lägger sig i hur de som kan jobbet skall göra. Och när budgeten knakar så sammanträder de ännu mera, reser ännu mera, och utreder vilka av de som gör jobbet som inte behövs längre och vilka perifert belägna sjukhus som skall läggas ned, så att vi alla måste fara långväga under halva eller hela dagar i stället för nån timma vid ett rutinbesök.
Det är inte konstigt att ett visst parti vill lagstifta mot privatproducerad vård - hur skulle deras politruker annars kunna få trygg försörjning?
Är det inte snart dags för något annat parti att försöka se till att sjukvårdsbudgeten verkligen börjar användas till det som var grundtanken, att producera effektiv sjukvård.
Resten var olika former av 'administratörer' etc. Jag vill kalla det för ett frälse av politruker, som sitter och lägger sig i hur de som kan jobbet skall göra. Och när budgeten knakar så sammanträder de ännu mera, reser ännu mera, och utreder vilka av de som gör jobbet som inte behövs längre och vilka perifert belägna sjukhus som skall läggas ned, så att vi alla måste fara långväga under halva eller hela dagar i stället för nån timma vid ett rutinbesök.
Det är inte konstigt att ett visst parti vill lagstifta mot privatproducerad vård - hur skulle deras politruker annars kunna få trygg försörjning?
Är det inte snart dags för något annat parti att försöka se till att sjukvårdsbudgeten verkligen börjar användas till det som var grundtanken, att producera effektiv sjukvård.
Här kan man läsa hur den tyska sjukförsäkringen fungerar.
Ett utdrag: Between 13 and 15% of income must be contributed to health insurance
http://europa.eu.int/eures/main.jsp?cat ... untryId=DE
Ett utdrag: Between 13 and 15% of income must be contributed to health insurance
http://europa.eu.int/eures/main.jsp?cat ... untryId=DE
-
Alexis
Varför är det på detta viset?
Varför finns en sån enorm tendens hos just svenskar att älska alla politiska pålagor som uppfinns, att gilla att övervakas av myndigheter och politiker, att totalt okritiskt anamma allt som kommer från myndigheter och politiker och att tro att allt är bäst just i Sverige? Det är skrattretande. Hur kan NÅGON tycka att det är en bra idé med båtregister, båtkörkort och framförallt båtskatt? Båtskatt?? Varför inte cykelskatt, skottkärreskatt, skidskatt, snowboardskatt, stavskatt, skridskoskatt, luftskatt, vattenskatt, frimärksskatt, skateboardskatt, racketskatt, fotbollskoskatt eller för all del kajakskatt??? Kan nån förklara det? Varför ska just min hobby beskattas? Varför ska de som sliter och jobbar alldeles för mycket hela tiden vara torsk i det här jävla landet? Och nu också trängselskatt. Det hela är ju som en sjuk komedi. Och vad får man för pengarna om man inte har en privat sjukvårdsförsäkring, personligen, eller genom jobbet? Jo, man får sitta på akuten i TIMMAR innan man får träffa en oengegerad och halvdålig läkare, om det inte är så att man är döende. Den som påpekar att det i Tyskland krävs privata försäkringar för att få bra vård glömmer att det gör det i Sverige också. Bara det att här pröjsar vi (i alla fall vi som jobbar och sliter vitt istället för svart) så mycket skatt att man seriöst undrar om det är för sin egen skull eller alla andras skull man jobbar.
Ojojoj, lite mycket utanför ämnet kanske, men jag kände att jag behövde avreagera mig. Jag är såååå trött på den här skiten, helt enkelt.
Ojojoj, lite mycket utanför ämnet kanske, men jag kände att jag behövde avreagera mig. Jag är såååå trött på den här skiten, helt enkelt.
-
Bjarne
Re: Varför är det på detta viset?
Man skall nog inte jämföra med Tyskland,eftersom det varit fullständigt ekonomisk kaos där sedan Berlinmuren föll och dem fick försörjningsplikt över x miljoner Östtyskar.
Regeringskansliets privata sjukvårdsförsäkring
Såvitt jag vet har regeringskansliet ett privat sjukförsäkringsavtal med Sofiahemmet i Stockholm så att regeringen och deras politruker inte behöver utsätta sig för den allmänna sjukvården.
Precis som i \"Animal Farm\" så är vissa grisar mera jämlika än andra....
Precis som i \"Animal Farm\" så är vissa grisar mera jämlika än andra....