Folding eller Fast Vad har ni för erfarenheter?
-
bjornlepik
- Erfaren medlem
Folding eller Fast Vad har ni för erfarenheter?
Har precis köpt en Maxi Fenix med en VP 2010. Problemet är att det sitter fel propeller på. Sitter idag en 15x9 2-bladig foldingpropeller som tydligen är för stor. Enligt alla jag talat med skall det vara en 2-bladig 14x8.
Står nu i valet om jag antingen skall sälja av den gamla och köpa en fast för ca 2500 kr, eller om jag skall köpa nya nya blad fill foldingen för 4200 kr.
Vad jag har hört, så gör det marginell skillnad när det gäller motstånd (folding -0,2 knop, fast -0,3 knop) och att den fast propellern är mycket bättre om man skall backa.
Några tips???
Står nu i valet om jag antingen skall sälja av den gamla och köpa en fast för ca 2500 kr, eller om jag skall köpa nya nya blad fill foldingen för 4200 kr.
Vad jag har hört, så gör det marginell skillnad när det gäller motstånd (folding -0,2 knop, fast -0,3 knop) och att den fast propellern är mycket bättre om man skall backa.
Några tips???
-
bjornlepik
- Erfaren medlem
-
Herr Q
Du behöver kanske inte byta. En propellerfirma kan antagligen hjälpa dig att minska diametern på propellern du har med mycket enkla medel. Stigningen kan vara litet för hög utan att påverkar annat än den sk \"slipen\", dvs du får litet sämre verkningsgrad än optimalt men en tums för hög stigning kan du antagligen leva med.
Vi pratar i så fall 12.5 mm på vart blad. Men låt en propellerverkstad göra jobbet och ge löfte att det går bra - propellern måste också balanseras om. Och gör en riktig propellerberäkning innan du ändrar något, gå inte efter vad andra båtar har. Din båt kan ha annan utväxling på drevet, t ex.
Vi pratar i så fall 12.5 mm på vart blad. Men låt en propellerverkstad göra jobbet och ge löfte att det går bra - propellern måste också balanseras om. Och gör en riktig propellerberäkning innan du ändrar något, gå inte efter vad andra båtar har. Din båt kan ha annan utväxling på drevet, t ex.
Re: Folding eller Fast Vad har ni för erfarenheter?
Hvordan vet du den er for stor? Hva turtall på motoren har du, og hva fart oppnår du? Kanskje er utvekslingen på din båt annerledes enn alle andres?bjornlepik skrev:Har precis köpt en Maxi Fenix med en VP 2010. Problemet är att det sitter fel propeller på. Sitter idag en 15x9 2-bladig foldingpropeller som tydligen är för stor. Enligt alla jag talat med skall det vara en 2-bladig 14x8.
Med mindre det ikke kan brukes i det hele tatt ville jeg ikke gjort noen ting. Og Fenixen fortjener en foldepropell...
-
bjornlepik
- Erfaren medlem
-
bjornlepik
- Erfaren medlem
-
bjornlepik
- Erfaren medlem
-
Sten
Rätt propeller
Hej! Du har rätt propeller! Fenixen har en speciell propeller. Jag har haft en FENIX och det funkade finfint med folding, aldrig några problem.
Mvh Sten
Mvh Sten