Lateralt glapp i rorkult (mellan hjärtstock och ”klump”?)

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
Fiskpralin
Rookie

Lateralt glapp i rorkult (mellan hjärtstock och ”klump”?)

Inlägg av Fiskpralin » tis 03 jun 2025, 18:52

Har nyligen köpt en Hallberg Rassy 29 som är min första båt. Noterar ett sidledes glapp i rorkulten som jag misstänker sitter någonstans i infästning rorkult/rorkultsbeslag/klump/hjärtstock. Har aningar om att klumpen glappar mot hjärtstocken. Ser ut som i bifogade bilder. Ska den silvriga piggen bankas längre ner så att den passar i skåran på hjärtstocken för att låsa det hela? Andra förslag på var glappet kan vara i den här konstruktionen? Tack!
Bilagor
IMG_1129.jpeg
IMG_1127.jpeg

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Re: Lateralt glapp i rorkult (mellan hjärtstock och ”klump”?)

Inlägg av Anders S » ons 04 jun 2025, 17:07

"Piggen" är en låsning, som gör att ett litet glapp inte medför att "klumpen" glider/slirar runt roderaxeln. Känner du ett glapp och inte kan se någon rörelse i "piggen" vs axeln, så kan glappet vara i gångjärnsskruven. I båda fallen kan man prova att dra åt gångjärnsskruven en smula, för att se om det blir skillnad. Rör sig "piggen" det allra minsta då du provar (så låter det ju), kan man försiktigt slå ner den en liten aning, men lossa då först på gångjärnsskruven och dra åt den sedan.
Anders S

Fiskpralin
Rookie

Inlägg av Fiskpralin » ons 04 jun 2025, 17:16

Tack för svar! Får prova detta när jag är tillbaka vid båten om ett par veckor. Vore skönt att bli av med glappet, särskilt i grov sjö snett bakifrån märks det ganska mycket. Finns det några delar som brukar slitas i den här rorkultskonstruktionen och som jag borde byta ut med tanke på glappet?

lyly19
Erfaren medlem

Inlägg av lyly19 » tis 10 jun 2025, 05:24

Anders S skrev:
ons 04 jun 2025, 17:07
"Piggen" är en låsning, som gör att ett litet glapp inte medför att "klumpen" glider/slirar runt roderaxeln. Känner du ett glapp och inte kan se någon rörelse i "piggen" vs axeln, så kan glappet vara i gångjärnsskruven. I båda fallen kan man prova att dra åt gångjärnsskruven en smula, för att se om det blir skillnad. Pokémon Gamma Emerald Rör sig "piggen" det allra minsta då du provar (så låter det ju), kan man försiktigt slå ner den en liten aning, men lossa då först på gångjärnsskruven och dra åt den sedan.
Tack så mycket för den tydliga och hjälpsamma förklaringen – det klargjorde verkligen hur jag ska gå tillväga!

Skriv svar