Alternativ till teak?

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
Användarvisningsbild
marede
Diamantmedlem

Alternativ till teak?

Inlägg av marede » sön 30 mar 2025, 19:44

Jag behöver tillverka en distansplatta för att få upp ankarspelet 2,5 cm. Plattan behöver vara ca 20 x 25 x 2,5 cm. Jag vill helst ha teak som får vara obehandlad och med tiden bli grå, men funderar på alternativt träslag som är mer lätt att få tag på. Några tips på alternativ?

Även intresserad av tips på var man kan beställa bra teak ifrån.

Bild visar princip från nätet.

Screenshot_20250330_185322_Samsung Internet.jpg
Principbild från nätet
//Martin
Najad 34 HR -77

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Re: Alternativ till teak?

Inlägg av Anders S » mån 31 mar 2025, 15:18

Ja, man kan titta på sk "guyana teak" Dicorynia guianensis. Blir rätt likt teak, om man inte har det precis intill. Men allt som är lätt att få tag på verkar vara sågat till trall. Finns åtminstone på Bauhaus i dimension 25x140. Har sådana (i nättare dimension) på badbryggan, hållit bra i 10 år eller så.

Med poluretanlim kan man limma teak rätt bra. Då kanske du kan göra en laminerad kloss med biltemabrädor (typ) ?
Anders S

Användarvisningsbild
marede
Diamantmedlem

Inlägg av marede » ons 02 apr 2025, 09:57

Anders S skrev:
mån 31 mar 2025, 15:18
Ja, man kan titta på sk "guyana teak" Dicorynia guianensis. Blir rätt likt teak, om man inte har det precis intill. Men allt som är lätt att få tag på verkar vara sågat till trall. Finns åtminstone på Bauhaus i dimension 25x140. Har sådana (i nättare dimension) på badbryggan, hållit bra i 10 år eller så.

Med poluretanlim kan man limma teak rätt bra. Då kanske du kan göra en laminerad kloss med biltemabrädor (typ) ?
Tack. Jag skulle ju föredra en massiv bit istället för att limma ihop med risk för läckage. Men det kanske är onödig oro, och det går ju för all del att lägga skarven där den i så fall gör minst skada.

Skulle det fungera med ek, kan den lämnas obehandlad?
//Martin
Najad 34 HR -77

Peter_K
Diamantmedlem

Inlägg av Peter_K » ons 02 apr 2025, 11:09

Ett par plastskärbrädor från t ex IKEA som sågas till och travas till rätt tjocklek borde funka perfekt.
Alla borde ha skägg

Användarvisningsbild
marede
Diamantmedlem

Inlägg av marede » ons 02 apr 2025, 12:03

Peter_K skrev:
ons 02 apr 2025, 11:09
Ett par plastskärbrädor från t ex IKEA som sågas till och travas till rätt tjocklek borde funka perfekt.
Nja, funktionsmässigt säkert bra men jag föredrar trä av estetiska skäl.

(...och jag inser ironin i detta, på en plastbåt :wink: )

Men likväl tack för tipset.
//Martin
Najad 34 HR -77

Seymor B Fudd
Diamantmedlem

Inlägg av Seymor B Fudd » ons 02 apr 2025, 15:40

Varför inte använda ek?? Kunde man göra hela båtar, ja t o m fartyg av ek skall det väl gå att såga till en lagom bit ek, färga den med teak/mahogny bets.
Jag sågade till två ekstavar, betsade dem och skruvade sedan fast dem under kanterna vä/hö (med rfr skruv+mutter) i den solcell som låg på luckgaraget.
(Solcellen i sig satte jag fast med ett rfr gångjärn i framkant, jättebehändigt att lyfta upp och vinkla mot solen - men det är en annan historia.)

Efter 20 år fortfarande helt fräscht. Ingen annan behandling än så.

Användarvisningsbild
marede
Diamantmedlem

Inlägg av marede » ons 02 apr 2025, 15:47

Seymor B Fudd skrev:
ons 02 apr 2025, 15:40
Varför inte använda ek?? Kunde man göra hela båtar, ja t o m fartyg av ek skall det väl gå att såga till en lagom bit ek, färga den med teak/mahogny bets.
Jag sågade till två ekstavar, betsade dem och skruvade sedan fast dem under kanterna vä/hö (med rfr skruv+mutter) i den solcell som låg på luckgaraget.
(Solcellen i sig satte jag fast med ett rfr gångjärn i framkant, jättebehändigt att lyfta upp och vinkla mot solen - men det är en annan historia.)

Efter 20 år fortfarande helt fräscht. Ingen annan behandling än så.
Jag funderade faktiskt på ek. Det grånar ju med tiden det också, men behöver det behandlas för beständighet eller kan man lämna det obehandlat?
//Martin
Najad 34 HR -77

Seymor B Fudd
Diamantmedlem

Inlägg av Seymor B Fudd » tor 03 apr 2025, 16:14

ja säg det! Jag betsade ju och det höll iaf i 20 år. Sen kan man väl tänka att där du vill ha denna träbit är placeringen mer utsatt så kanske behandla med någon form av olja? Eller rent av Owatrol? Eller som den nye ägaren till min ögonsten tipsade om: https://nola.se/skotsel/

Användarvisningsbild
marede
Diamantmedlem

Inlägg av marede » tor 03 apr 2025, 16:38

Seymor B Fudd skrev:
tor 03 apr 2025, 16:14
ja säg det! Jag betsade ju och det höll iaf i 20 år. Sen kan man väl tänka att där du vill ha denna träbit är placeringen mer utsatt så kanske behandla med någon form av olja? Eller rent av Owatrol? Eller som den nye ägaren till min ögonsten tipsade om: https://nola.se/skotsel/
Tack det var en intressant läsning gällande obehandlad ek i länken:

Mindre sprickor uppträder också vanligtvis då eken är ett mycket '"livligt" träslag. Dessa sprickor har en marginell effekt på materialets styrka och spänst.

Då kanske ek är mindre bra om man vill undvika sprickor som kan leda vatten tänker jag.

Annars hittade jag en nästen helt kvistfti ekplanka igår, 26 mm tjock, 2 meter lång och 20-25 cm bred :)

20250402_185535.jpg
//Martin
Najad 34 HR -77

Jaramaz
Diamantmedlem

Inlägg av Jaramaz » lör 12 apr 2025, 09:34

Ek innehåller garvsyra. Bäst att använda bronsskruvar med tanke på det - du vill väl ha genomgående skruv från ankarspel och hela vägen ner, då är kanske bronsskruv svårhittad. Med rf eller syrafast skruv så är det stior risk att skruven korruderar pga garvsyran.
Kan gå torr-röta i ek - borde inte vara stort problem utomhus. Ek kan lätt missfärgas.

Limmade / laminerad teak håller fint.

Jonta
Guldmedlem

Inlägg av Jonta » lör 12 apr 2025, 10:24

Om du vill undvika garvsyreproblemet kan du göra lite större hål och fylla med epoxi och borra i epoxin.

Användarvisningsbild
marede
Diamantmedlem

Inlägg av marede » mån 28 apr 2025, 17:22

Jonta skrev:
lör 12 apr 2025, 10:24
Om du vill undvika garvsyreproblemet kan du göra lite större hål och fylla med epoxi och borra i epoxin.
Jaramaz skrev:
lör 12 apr 2025, 09:34
Ek innehåller garvsyra. Bäst att använda bronsskruvar med tanke på det - du vill väl ha genomgående skruv från ankarspel och hela vägen ner, då är kanske bronsskruv svårhittad. Med rf eller syrafast skruv så är det stior risk att skruven korruderar pga garvsyran.
Kan gå torr-röta i ek - borde inte vara stort problem utomhus. Ek kan lätt missfärgas.

Limmade / laminerad teak håller fint.
Jag har missat era svar ser jag. Det var bra info om garvsyra. Jag får fundera på det.

Tack!
//Martin
Najad 34 HR -77

Användarvisningsbild
typhoon
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av typhoon » tor 08 maj 2025, 13:29

Ek är ett ypperligt val, om man nu vill ha trä. Det har utmärkt motståndskraft mot röta, är hårt och starkt.

Vill du gå helt klart från sprickor så kan du först såga upp och sedan limma ihop igen, då tar man död på eventuella spänningar. Med en gersåg och lite pusslande kan du dessutom få till en bit som saknar ändträ. Hyvla ytorna helt plana, fukta dem, limma med PU-lim och använd högt presstryck. Fogen blir starkare än träet så läckage lär inte bli något problem.

Att syrafast skruv skulle vara problematiskt har jag aldrig hört talas om, tvärt om - att det är det som rekommenderas för att inte få rost av syran.
Renovering och elkonvertering av en dansk klassiker. Läs mer på grinde-19.se

omega
Diamantmedlem

Inlägg av omega » fre 09 maj 2025, 15:30

välj en konsoll av rostfritt, starkt o underhålls fritt

Användarvisningsbild
marede
Diamantmedlem

Inlägg av marede » lör 10 maj 2025, 05:56

Jag lyckades få tag på teak via ett lokalt snickeri som limmade ihop två spillbitar som blev riktigt bra.

Det kanske hade gått lika bra med ek, men jag ville inte chansa.

Nu sitter i alla fall spelet på plats :)
//Martin
Najad 34 HR -77

Skriv svar