Hej
Lite bakgrund:
Köpte en billig Omega 28 förra sommaren och efter en massa besvär med bomfäste, styrning av elmotorn mm trodde jag allt var klart och det skulle bli sjösättning nu till veckan.
Ett annat problem var att Furlexen med förstag och allt visade sig vara försvunnet, troligen stulet. Egentligen inte mitt problem då jag skulle slutbetala när båten var sjösatt och påmastad, alltså en fråga för varvet där allt förvarades och säljaren att lösa. Då inget hände kom jag överens med säljaren om att jag köper en begagnad Furlex på blocket och att vi drar av kostnaden på priset.
Idag fick jag besked från varvet att de inte kan montera Furlexen då de inte gjort det tidigare. Planen var att segla upp båten till Grebbestad nästa helg.
Nuläge:
Båten står alltså fortfarande på land och är avmastad. Jag har alla delar som behövs för monteringen av min inköpta Selden Furlex 104S inklusive förstad. Har iaf jämfört vad som följer ned när man köper det nytt. Det ska tidigare ha varit monterat på en båt med längre förstag. Jag känner att jag inte har kompetens för jobbet själv och skulle jag ändå ge mig på det skulle det tar för lång tid.
Fråga:
Vi har ju inget befintligt förstag att mäta längden på, vågar men gå på officiella uppgifter om Omega 28? Känns osäkert...
Kan ni rekommendera någon riggare/varv eller annat i Rönnäng eller i närheten som kan hjälpa mig/oss med montering av Furlexen?
Någon som bor i närheten och kan hjälpa mig, mot betalning såklart?
Montering av Furlex i Rönnäng på Tjörn?
Re: Montering av Furlex i Rönnäng på Tjörn?
Kolla med Riggarna i Nya varvet GBG. De är duktiga men tar duktigt betalt.
Egentligen borde väl säljaren stå för de fiolerna om hen nu sålt en båt med komplett rigg till dig men inte levererar det?
Egentligen borde väl säljaren stå för de fiolerna om hen nu sålt en båt med komplett rigg till dig men inte levererar det?
Renovering och elkonvertering av en dansk klassiker. Läs mer på grinde-19.se
Stämmer att säljaren ska betala. Hoppas för dennes skull att vi hittar någon närmare och kanske billigare än Riggarna. Har nu fått kontakt med en firma på Orust som preliminärt kan hjälpa oss.
Du kan ju kolla med Niels Flohr (Elvströms) han har nog koll på alla riggare på västkusten
Det är just Niels som har en riggare som ska kontakta oss.