Silva/Nexus givare backventil?
-
- Rookie
Silva/Nexus givare backventil?
Hej! En enkel fråga som google inte kunnat svara på;
Ska byta paddelhjul i min loggivare som visst är en Silva/Nexus 43 mm.
Undrar om den modellen också har backventil i genomföringen (som tydligen TH52 har) så att jag kan ta ur den fast båten är i vattnet?
Ska byta paddelhjul i min loggivare som visst är en Silva/Nexus 43 mm.
Undrar om den modellen också har backventil i genomföringen (som tydligen TH52 har) så att jag kan ta ur den fast båten är i vattnet?
Re: Silva/Nexus givare backventil?
Annars är väl det vanliga att man har blindpluggen intill och trycker i den så fort man dragit ur givaren. Kommer en del vatten, men det får man väl moppa upp eller pumpa ut om det rinner ned i kölfickan.
---
Bosse
Monsun 31, #116
Bosse
Monsun 31, #116
Nej, den har inte backventil. Man kan ta ut den ändå, om man snabbt sätter i blindproppen. Då jag gör detta brukar det komma in tre liter vatten, högst. Det ser ut som MYCKET mer 
Loggivaren fungerar som "reservpropp" ifall man blir så tafatt och nervös att man fumlar bort (tappar) blindproppen. Den försiktige ser till att knyta blindproppen med en lagom tamp runt genomföringen så hamnar inte proppen på avvägar.
Den lilla ståltrådsspärren skall man vara noga med, men den kan lossas och monteras i lugn och ro.

Loggivaren fungerar som "reservpropp" ifall man blir så tafatt och nervös att man fumlar bort (tappar) blindproppen. Den försiktige ser till att knyta blindproppen med en lagom tamp runt genomföringen så hamnar inte proppen på avvägar.
Den lilla ståltrådsspärren skall man vara noga med, men den kan lossas och monteras i lugn och ro.
Anders S
-
- Rookie
Tack för svaren, det var värdefullt!
Såg framför mig en fontän upp i rufftaket när jag ryckte ur den
Såg framför mig en fontän upp i rufftaket när jag ryckte ur den

Är det svårt att sätta i blindproppen snabbt nog för att undvika att för mycket vatten kommer in?Anders S skrev: ↑tis 13 aug 2024, 21:53Nej, den har inte backventil. Man kan ta ut den ändå, om man snabbt sätter i blindproppen. Då jag gör detta brukar det komma in tre liter vatten, högst. Det ser ut som MYCKET mer
Stimulation Clicker
Oftast inte alls, logggivaren brukar sitta några få dm under vattenlinjen så vattentrycket är lågt. För min del brukar det komma in max 1 liter sjövatten, utan att jag för det är någon expert på detta.Är det svårt att sätta i blindproppen snabbt nog för att undvika att för mycket vatten kommer in?
Det beror (som så ofta) på. I mitt fall sitter den avigt till, rätt djupt under durken och åtkomlig (för mig) med min något fumligare vänstra hand...

Nu sitter ju valigen loggen där den sitter av en anledning, så det får vanligen tålas, men sitter den bra till gäller Jaramaz förslag för det mesta. Det ser mer ut än det är.
Anders S