Septitank plast Diablo vs Vetus

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
tamb
Silvermedlem

Septitank plast Diablo vs Vetus

Inlägg av tamb » mån 17 mar 2025, 10:49

Måste byta septitank för den gamla plasttanken har gett upp. Tänkte passa på att gå upp i storlek till 60 eller eventeullt 80 l om jag får in den. Tittat på danska Vetusmarines tankar men även Diablo som finns på Hjertmans och är lite billigare. Det smidigaste med det senare alternativet är förstås att man kan svänga ned och köpa den direkt och slippa postorder.

Någon som har erfarenhet av dessa? Är Diablo-tankarna av tillräcklig kvalitet? Inte sugen på mer läckage av bajs..

https://www.hjertmans.se/sv/produkt/vat ... ojd-310-mm

https://vetusonline.se/swedish/catalog/ ... /btank60c/

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Re: Septitank plast Diablo vs Vetus

Inlägg av Anders S » mån 17 mar 2025, 12:01

Litet trist råd, men har du övervägt en rostfri tank ?

Nästan alla septiktankar kommer till slut att ge upp, de rostfria också (men det dröjer länge). Men väljer du plast, välj den som är stabilare. Septiktankar kan heller inte ha skvalpskott (bafflar) som styvar upp dem, så formen, materialtjockleken och inbyggda förstärkningar är viktigt.
Kan du ge tanken stabilt stöd på alla sidor (tänk: "en väl passande plywoodlåda") blir det också bättre.

En 30-liters Diablo har fungerat bra som dieseltank i en båt jag känner till.
Anders S

tamb
Silvermedlem

Inlägg av tamb » mån 17 mar 2025, 19:49

Jo övervägde rostfri men mitt intryck är att många numera förordar de i plast så har mest kollat på dessa.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tis 18 mar 2025, 09:52

Plast bör naturligtvis fungera men, som du skrev, "gamla plasttanken har gett upp"... :-)
Identifiera vad som fick den att ge upp! Då vet du vad du skall ha koll på nästa gång.
Anders S

Skriv svar