Ankarspel

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
Kenta
Platinamedlem

Ankarspel

Inlägg av Kenta » ons 06 okt 2021, 17:49

Hej alla kloka människor på forumet!
Jag hoppas ni kan råda mig. Jag går och funderar på att montera ett ankarspel i ankarboxen. Sträckan från kopplingsplintarna i motorrummet till tänkt ankarspel är ca 6 meter. Spelet är på 900 w och säkras med 50 a säkring. Hur stor kabelarea kommer jag att behöva så jag inte tappar någon effekt. Generatorn ger 70 A.
Hoppas att det är någon 12 V elkunnig person som kan råda mig. Själv vet jag bara att strömmen går härs och tvärs i tråden enl Tage Danielsson.
Det var bättre förr, längre tillbaka!

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Re: Ankarspel

Inlägg av Anders S » ons 06 okt 2021, 19:08

Kenta skrev:
ons 06 okt 2021, 17:49
Hej alla kloka människor på forumet!
Jag hoppas ni kan råda mig. Jag går och funderar på att montera ett ankarspel i ankarboxen. Sträckan från kopplingsplintarna i motorrummet till tänkt ankarspel är ca 6 meter. Spelet är på 900 w och säkras med 50 a säkring. Hur stor kabelarea kommer jag att behöva så jag inte tappar någon effekt. Generatorn ger 70 A.
Hoppas att det är någon 12 V elkunnig person som kan råda mig. Själv vet jag bara att strömmen går härs och tvärs i tråden enl Tage Danielsson.
Jodu, det skall vi ordna: Du behöver 70 kvmm kabel.

Hur jag vet det? Kolla här (jag matade in dina värden, https://24volt.eu/kalkyl_kabelarea.php (Var inte orolig, man anger 12v även om siten heter 24V...

Men alternativt kan man räkna på en dedikerad laddare (CTEC har en DC-DC modell för ändamålet) för ett batteri i förpiken, om man får svårt att dra 70 kvmm tur och retur. Hjertman (de är dyra) tar 250 spänn metern, du behöver ca 12 meter = 3000 kronor.
Anders S

Kenta
Platinamedlem

Inlägg av Kenta » ons 01 dec 2021, 17:33

Nu behöver jag råd igen!
Jag har jag hittat ett utrymme för att ha ett batteri enbart för ett ankarspel. På det viset slipper jag dra 70 kvm kabel från generator till ankarspel. Men nu är det som vanligt, jag begriper inget om el, annat att den går härs och tvärs i tråden :oops: .
Jag tror att jag får plats med ett 60 Ah Optima startbatteri, fördelen med Optima är att det är totalt underhållsfritt och inte kan generera knallgas, men dock lite tyngre än ett vanligt Marinbatteri och vad jag förstår så behöver jag inte grövre kabel än 16 kvm från batteri till spel.
Så jag behöver hjälp med följande frågor från kunniga ”Guidare”.
1: Skulle det funka med ett startbatteri för drift av ett ankarspel på 700 W som tar hem ca 30 m kätting/minut?
2: Hur grov kabel måste jag dra för att klara laddningen till batteriet, sträckan ca 5-6 m enkel väg och en generator som ger 75 A?
Tackar för hjälpen på förhand!

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tor 02 dec 2021, 11:39

Kenta skrev:
ons 01 dec 2021, 17:33
Nu behöver jag råd igen!
Jag har jag hittat ett utrymme för att ha ett batteri enbart för ett ankarspel. På det viset slipper jag dra 70 kvm kabel från generator till ankarspel. Men nu är det som vanligt, jag begriper inget om el, annat att den går härs och tvärs i tråden :oops: .
Jag tror att jag får plats med ett 60 Ah Optima startbatteri, fördelen med Optima är att det är totalt underhållsfritt och inte kan generera knallgas, men dock lite tyngre än ett vanligt Marinbatteri och vad jag förstår så behöver jag inte grövre kabel än 16 kvm från batteri till spel.
Så jag behöver hjälp med följande frågor från kunniga ”Guidare”.
1: Skulle det funka med ett startbatteri för drift av ett ankarspel på 700 W som tar hem ca 30 m kätting/minut?
2: Hur grov kabel måste jag dra för att klara laddningen till batteriet, sträckan ca 5-6 m enkel väg och en generator som ger 75 A?
Tackar för hjälpen på förhand!
Jadå, det går bra. Då har du två val: Det ena är tillräcklig kabelstorlek för att batteriet skall få laddning, det andra är att ladda ankarspelbatteriet via en smart laddare kopplad till generatorn. Nu drar ankarspel mycket ström NÄR MAN ANVÄNDER DEM och (såklart) ingenting däremellan. Därför dimensionerar du kabeln mellan batteri och ankarspel efter maxförbrukningen och ledningen till batteriet efter max laddning. Är det så att du kör motorn då du tar upp ankaret hjälper det till att skona extrabatteriet.

i antar att de korta kablarna (batteri-ankarspel) blir 35 kvmm eller något sådant, och sedan handlar det om att skatta laddströmmen. Den är inte så hög som man tror, vi gissar på 20A som mest och efter ett kort tag 5A (jag använder verkyget ovan). Då kommer 10 kvmm att räcka bra (med 6 meter mellan huvudbatteri och extrabatteri). Du kan gå ner till 6 kvmm men då finns det risk att du får stödladda någon gång på säsongen.
Anders S

Peter_K
Diamantmedlem

Inlägg av Peter_K » tor 02 dec 2021, 12:59

Jag hade inte anslutit ankarspelbatteriet till generatorn, utan till startbatteriet via ett spänningsstyrt skiljerelä från Biltema, och på så vis fått lite mjukhet i laddningen. Dessutom är ju startbatteri och ankarspelbatteri i praktiktiken alltid sammankopplade annars.
Alla borde ha skägg

Kenta
Platinamedlem

Inlägg av Kenta » sön 20 mar 2022, 17:07

Hej Anders!
Vem ska man tro på, tro på när?
Läser jag Lewmars installations och användarmanual så står det att "Rekommendationen i tabellen baseras på kabelns totala längd från batteriet fram till ankarspel" och enl tabellen 15-24 m = 10 mm2, utan extra batteri till ankarspelet!?
Bilagor
Lewmar manual.jpeg

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » fre 25 mar 2022, 23:05

Kenta skrev:
sön 20 mar 2022, 17:07
Hej Anders!
Vem ska man tro på, tro på när?
Läser jag Lewmars installations och användarmanual så står det att "Rekommendationen i tabellen baseras på kabelns totala längd från batteriet fram till ankarspel" och enl tabellen 15-24 m = 10 mm2, utan extra batteri till ankarspelet!?
Det kan man fundera på.

Den enklaste förklaringen till Lewmars uppgift är att ankarspelet inte drar 700 W mer än en kort stund och tillfälligt. Men vill du uthålligt belasta kabeln räcker inte 10 kvmm.
Anders S

Användarvisningsbild
marede
Diamantmedlem

Inlägg av marede » sön 09 mar 2025, 16:38

Anders S skrev:
fre 25 mar 2022, 23:05
Den enklaste förklaringen till Lewmars uppgift är att ankarspelet inte drar 700 W mer än en kort stund och tillfälligt. Men vill du uthålligt belasta kabeln räcker inte 10 kvmm.
Jag måste plocka upp tråden då jag håller på att installera nytt ankarspel och ställs inför samma val.

Vad skulle kunna ge upphov till att man uthålligt belastar kabeln som gör att man bör välja grövre kabel? Kan det vara att man tar upp ankaret i hård motvind utan att stötta med motor, eller att ankaret inte släpper och man försöker dra loss det med spelet?

Vad händer om man går på de klenare kablarna och ändå uthålligt belastar? Blir det att spelet inte orkar (för låg spänning), eller finns risk för kabelbrand?

Mitt spel är 1000W (12V), och Lofrans anger ström vid arbetsbelastning till 117A. Jag har 18 meter tur och retur, och räknar "jag" (24volt.eu) på det så får jag 95 mm², men manualen anger 35 mm² för kabelspann 15-25 meter. Kabelarea 95 mm² ger spänningsfall 0,4V och med 35 mm² får jag spänningsfall 1 V. Om jag kör motorn på tomgång, räcker det för att väga upp spänningsfallet på 1V, då bör jag ju klara mig på 35 mm² oavsett?
//Martin
Najad 34 HR -77

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tis 11 mar 2025, 13:52

Överbelastning, såklart, men också en bränd motor eller en kortslutning, havererat relä etc etc.

Den korrekta strategin är att dimensionera "säkert" i första hand, för bästa effekt därefter. Har du en 35 kvmm kabel, så skal den inte ha en större säkring än 300 A, någonsin. det är kortslutnings-säkring som skyddar kabeln från att brinna - litet enkelt uttryckt.

Se gärna https://sutars.com/support/sakerhet/sakringstabell/

Drar sedan ankarspelet (Lofrans uppgift) max 117 A så handlar det nog inte om strömförbrukning då motorn arbetar, utan om den maximala strömmen med (nästan) stillastående motor. I bästa fall är motorn dimensionerad så den tål att stå stilla pga överbelastning och då drar den all ström genom kol och lindningar - inte alldeles hälsosamt.

Jag hade nog accepterat ett spänningsfall på en volt och säkrat ankarspelet med en automatsäkring på 100 A. Automat, så att man kan återställa snabbt, 100 A därför att man då ligger rimligt nära maxgränsen på spelet. Sådana säkringar tål dessutom vanligen en kort överbelastning utan att lösa ut ("trög säkring"). Här skyddar man snarare spelet än kabeln.

Att hjälpa till med motorn är alltid bra, vare sig man går mot ankaret eller stöttar med generatorn (vanligen då båda). Man drar ju heller inte loss ankaret med spelet, utan tar litet lagom fart (dvs, någon knop) och bryter loss det med båten. Men även om generatorn laddar bra, så kommer den inte att kompensera för spänningsförlusten helt och hållet.
Anders S

Användarvisningsbild
marede
Diamantmedlem

Inlägg av marede » tis 11 mar 2025, 16:00

Anders S skrev:
tis 11 mar 2025, 13:52
Överbelastning, såklart, men också en bränd motor eller en kortslutning, havererat relä etc etc.

Den korrekta strategin är att dimensionera "säkert" i första hand, för bästa effekt därefter. Har du en 35 kvmm kabel, så skal den inte ha en större säkring än 300 A, någonsin. det är kortslutnings-säkring som skyddar kabeln från att brinna - litet enkelt uttryckt.

Se gärna https://sutars.com/support/sakerhet/sakringstabell/

Drar sedan ankarspelet (Lofrans uppgift) max 117 A så handlar det nog inte om strömförbrukning då motorn arbetar, utan om den maximala strömmen med (nästan) stillastående motor. I bästa fall är motorn dimensionerad så den tål att stå stilla pga överbelastning och då drar den all ström genom kol och lindningar - inte alldeles hälsosamt.

Jag hade nog accepterat ett spänningsfall på en volt och säkrat ankarspelet med en automatsäkring på 100 A. Automat, så att man kan återställa snabbt, 100 A därför att man då ligger rimligt nära maxgränsen på spelet. Sådana säkringar tål dessutom vanligen en kort överbelastning utan att lösa ut ("trög säkring"). Här skyddar man snarare spelet än kabeln.

Att hjälpa till med motorn är alltid bra, vare sig man går mot ankaret eller stöttar med generatorn (vanligen då båda). Man drar ju heller inte loss ankaret med spelet, utan tar litet lagom fart (dvs, någon knop) och bryter loss det med båten. Men även om generatorn laddar bra, så kommer den inte att kompensera för spänningsförlusten helt och hållet.
Stort tack för detta, det klargjorde mycket! :)

I mitt fall kommer nu säkring för spelet vara betydligt mindre än vad säkring av kabeln behöver vara oavsett om jag går på 35 kvmm. Jag köpte nämligen, påpassligt när det var rea, en automatsäkring från Lofrans på 100A som skulle vara avpassad till spelet https://www.lofrans.com/product/77-circ ... it-breaker.

Lofrans har angett 117A som "amps at working load" för ankarspelet, och samtidigt angett "working load" till 150 kg, och "line speed at working load" till 20 m/min (halva maxhastigheten). För "maximum pull" anges 1000 kg. Jag antar att 117A är strömmen vid normalhård belastning, till exempel vid (hårdare) motvind utan stöttning med motor. Sen är det även angivet ett kryptiskt värde på italienska/engelska i manualen som jag tror motsvarar - momentan maximal arbetsbelastning 500 kg. Jag antar att det är här trögheten kommer in i automatsäkringen; arbetsbelastning 150 kg och momentant är 500 kg okej. Nu går kättingen via ankarrullen på peket, så 500 kg eller mer är helt oväsentligt för mig ändå :wink:

Möjligen kliver jag upp till 50 kvmm kabel då prisskillnaden inte är så stor och då får jag lite lägre spänningsfall vid arbetsbelastning, men gott att veta att jag inte behöver gå ända upp till 95 kvmm, eller mer. Utmaningen blir att hitta en lämplig plats där automatsäkringen sitter tillgänglig, utan att vara i vägen (riskera att trampas sönder), och utan att jag behöver dra massa extra kabel någonstans. Rakaste vägen för kablarna från batteribank (under trappan) till spelet är direkt ner under durken och föröver. Men eventuellt får jag lägga en loop till elpanelen och då blir det ca 2 meter extra, det motiverar ju också att gå upp till 50 kvmm tänker jag.

Lofrans spec.JPG
//Martin
Najad 34 HR -77

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tis 11 mar 2025, 22:10

Det låter rimligt.

Nu kan man ju tänka sig att 150 kg är vad spelet kan hiva (lyfta) (det är rätt bra, för övrigt) och att den högre siffran handlar om vad spelet håller för, rent mekaniskt. Speltillverkare brukar också vara noga med att tala om att man skall säkra kättingen i något annat än spelet när man ankrat färdigt. (Jag använder en kättingkrok i en lagom grov tamp, och säkrar på det sättet kättingen i båten utan att belasta spelet alls.

En 8 mm kätting brukar anges till dryga två ton i brottstyrka, men OM man drar så till den milda grad är det inte säkert att man kan spela in kättingen - länkarna kan ha fått en ny, sämre form och hoppar ur kabelariet...
Anders S

Användarvisningsbild
marede
Diamantmedlem

Inlägg av marede » ons 12 mar 2025, 08:45

Jag har min gamla kättingkrok kvar med två linor, en genom vardera halkip. Den blev knappt inkörd innan det gamla spelet gav upp för ett antal år sedan, troligen på grund av ålder, fukt och korrosion, och en portion av bristfällig eldragning av förra eller förrförra ägaren. Jag fann följande koppling bakom panelerna när jag började riva i det 2017. Det var ju trivsamt att det var sockerbiten som smälte (och fick agera säkring) i en i övrigt osäkrad slinga :o

Det tog ett tag att smälta, inte sockerbiten alltså, utan den erbarmligt utförda arbetet.

20160729_114333_red.jpg
20160729_112722_red.jpg

Men nu ska det in nya grejer :)
//Martin
Najad 34 HR -77

Skriv svar