Hej, ny medlem och ny på segling i Sverige.
Har seglat på Kanadas västkust dom senaste 8 åren. Nu har jag flyttat tillbaka till Sverige och kikar på att bosätta mig i närheten av Vänern.
Hur är seglingsförhållandena i sjön?
Jag planerar att köpa och segla en 10 meters båt. Jag är inte intresserad av kappsegling utan att kunna segla och ankra vid fina platser.
Söker både bra segling och aktiva båtklubbar.
Tack på förhand!
Hur är seglingsförhållandena i Vänern?
Re: Hur är seglingsförhållandena i Vänern?
Välkommen till forumet!
Vänern i sig själv har ju möjligheter, Ekens skärgård är nog den bästa möjligheten till naturhamnar - annars finns ju många samhällen med mindre hamnar att besöka. Annars finns ju två andra fina möjligheter, Trollhätte kanal ner till västkusten eller Göta Kanal österut, med hela svenska östkusten som möjlighet.
Det finns säkert Vänerseglare som kan berätta precis hur trevligt det är i Vänern (och var godbitarna finns), men litet "seglings-strategiskt" har Vänern fina möjligheter om man nu känner någon begränsning.
Vänern i sig själv har ju möjligheter, Ekens skärgård är nog den bästa möjligheten till naturhamnar - annars finns ju många samhällen med mindre hamnar att besöka. Annars finns ju två andra fina möjligheter, Trollhätte kanal ner till västkusten eller Göta Kanal österut, med hela svenska östkusten som möjlighet.
Det finns säkert Vänerseglare som kan berätta precis hur trevligt det är i Vänern (och var godbitarna finns), men litet "seglings-strategiskt" har Vänern fina möjligheter om man nu känner någon begränsning.
Anders S