Elkonvertering
Elkonvertering
Hej alla forumläsare!
Jag är i slutfasen på elkoverteringen av vår danska klassiker, Grinde och vill dela med mig av mina erfarenheter.
Projektet är väldokumenterat i både text, bild och flm på båtens hemsida med både blogg och informationsarkiv.
Jag är i slutfasen på elkoverteringen av vår danska klassiker, Grinde och vill dela med mig av mina erfarenheter.
Projektet är väldokumenterat i både text, bild och flm på båtens hemsida med både blogg och informationsarkiv.
Renovering och elkonvertering av en dansk klassiker. Läs mer på grinde-19.se
- AndersGustafsson
- Diamantmedlem
- Inlägg: 1027
- Blev medlem: lör 13 nov 2010, 18:35
- Kontakt:
Re: Elkonvertering
Tack för visad uppskattning Anders G!
Renovering och elkonvertering av en dansk klassiker. Läs mer på grinde-19.se
Re: Elkonvertering
Klart det är bra! Dessutom gillar jag Grinde, som jag tittat på och önskat mig för många år sedan, i en säljarlokal i Helsingör. Den är väl värd att renovera och modernisera, och ansågs vara en stark båt som seglar bra (och är en stark båt).
Plusvärden (utöver båten, då...): En fin hemsida, redigt upplagd, bra artikelstruktur och (inte minst viktigt) inte en Fejangrupp med miljarders miljoner emoijs.
Plusvärden (utöver båten, då...): En fin hemsida, redigt upplagd, bra artikelstruktur och (inte minst viktigt) inte en Fejangrupp med miljarders miljoner emoijs.
Anders S
Re: Elkonvertering
Att jag för två år sedan skrev
Läs mer här : https://grinde-19.se/blog/sommarsegling-2024
känns idag ganska lustigt. Det är egentligen först nu jag kunnat utvärdera elkonverteringen helt. Efter en månads semestersegling med hela familjen är succén total.Jag är i slutfasen på elkoverteringen...
Läs mer här : https://grinde-19.se/blog/sommarsegling-2024
Renovering och elkonvertering av en dansk klassiker. Läs mer på grinde-19.se
Re: Elkonvertering
Onsdagen den 12:e mars är det dags för föredrag hos SXK Västkustkretsen!
Jag kommer prata om kostnader, batterier, räckvidd och laddning, såväl som hur själva arbetet genomfördes och dess utmaningar. Det kommer lämnas gott om utrymme för egna frågor.
Jag kommer prata om kostnader, batterier, räckvidd och laddning, såväl som hur själva arbetet genomfördes och dess utmaningar. Det kommer lämnas gott om utrymme för egna frågor.
- Datum : 2025-03-12
- Tid : 18:30 - 21:00
- Plats : Talattagatan 24 426 76 V Frölunda
- Pris : 175:- (125:- för medlemmar)
- Anmälan : Kryssarklubbens hemsida
Renovering och elkonvertering av en dansk klassiker. Läs mer på grinde-19.se
-
- Diamantmedlem
- Inlägg: 418
- Blev medlem: mån 26 nov 2018, 15:28
Re: Elkonvertering
Läst allt! Ett så fantastiskt arbete, strukturerat, tydligt, och lyckat! En beundransvärd energi.för att inte att inte skriva hängivenhet! Jag fattar som fd båthemmaskruvare verkligen vilket jobb ni lagt ner i detta.
Imponerande och förvånande också att strömmen faktiskt räcker till! Det har jag varit skeptisk inför.
All lycka till i framtiden efter denna gedigna insats!!
Imponerande och förvånande också att strömmen faktiskt räcker till! Det har jag varit skeptisk inför.
All lycka till i framtiden efter denna gedigna insats!!
Re: Elkonvertering
Stort tack för visad uppskattning och uppmuntran!Seymor B Fudd skrev: ↑tor 27 feb 2025, 18:00Läst allt! Ett så fantastiskt arbete, strukturerat, tydligt, och lyckat! En beundransvärd energi.för att inte att inte skriva hängivenhet! Jag fattar som fd båthemmaskruvare verkligen vilket jobb ni lagt ner i detta.
Imponerande och förvånande också att strömmen faktiskt räcker till! Det har jag varit skeptisk inför.
All lycka till i framtiden efter denna gedigna insats!!
Sådana här kommentarer gör det verkligen roligt för mig att dela med mig av arbetet!
Stort tack åter igen!
Renovering och elkonvertering av en dansk klassiker. Läs mer på grinde-19.se
Re: Elkonvertering
Jag noterade de empiriska effektförbrukningssiffrorna !
Det här kan alla använda sig av, som orkar hålla koll på sin bränsleförbrukning och gångtimmar redan idag, med diesel. Då får man reda på hur mycket energi man verkligen använder, och blir inte lurad av saker som tankens storlek eller motorns maximala effekt. Funderar på att göra en "Typhoon", så kan man ganska enkelt räkna baklänges och upptäcka att i de allra flesta fall blir "batteritanken" mycket mindre än man kanske intuitivt tänker sig.
Det här kan alla använda sig av, som orkar hålla koll på sin bränsleförbrukning och gångtimmar redan idag, med diesel. Då får man reda på hur mycket energi man verkligen använder, och blir inte lurad av saker som tankens storlek eller motorns maximala effekt. Funderar på att göra en "Typhoon", så kan man ganska enkelt räkna baklänges och upptäcka att i de allra flesta fall blir "batteritanken" mycket mindre än man kanske intuitivt tänker sig.
Anders S